Cobolt Postad 22 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2013 Vad håller fördelningslådorna för i Nm? Om så behövs, hur förstärker man dessa? vem säljer delar? Hur är oljekylningen på fördelningslådan? Någon som använder en annan fördelningslåda än orginal, i så fall vilken och varför? Vad håller axlarna för i Nm? Är det skillnad i hållbarhet beroende på vilken utväxling axlarna har? Har någon lyckats överhetta någon del av en axel, diff, nav etc? Tack på förhand! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeep Postad 23 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2013 Det är enbart oljan i fördelningslådan som kyler. Någon extra oljekylaren eller kylflänsar finns inte. Att axeldiffen och portalen ska bli överhettad tror jag inte på, åtminstone inte på min TGB. Har du rätt mängd och kvalité på oljan så är det inga problem. Övriga frågor kan inte jag svara på. Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2013 20 diffen är starkare än 11 och 13. Överhettning har jag aldrig hört att någon fått. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 23 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2013 Det är väl Unimog som har lite problem med värme i sina grejer tror jag, iaf deras axlar eller portaler vad jag hört eller läst. Dock aldrig ens hört talas om på tgb så det behöver du inte oroa dig för. Varför dessa lite udda frågor? Något specialbygge på g kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 23 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 23 Augusti , 2013 Än så länge är det bara research men tanken är framåtvända sittplatser och sovplatser för 2 vuxna samt 2 barn och kunna vara ute ett par månader i sträck. Gissningsvis alltså rätt tung last ink förråd så behov av mer vridmoment än normalt. Min förhoppning är att det går att göra baserat på delar som har rimliga priser på sig, så kanske man om ett par års svets och glasfiberslipning kan ta en brake från ekorrhjulet, kasta loss och se delar av euroasien man aldrig annars skulle kunna få uppleva. Hade inte tänkt mig medveten terrängkörning men räknar med skitdåligt underlag som bäst och när situationen kräver att man vadar eller passerar en rasad bit väg, stäpp, öken, tundra eller liknande så är det något jag vill ha full terräng kapacitet för enligt principen "bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha". Har ett tidsspann på ungefär tills det är dags att skola in barn. så inom 5 år måste jag vara iväg om det ska bli något! Rent tekniskt så är jag van vid att misshandla saker inom racing och vet att bygga med rejäl höjd hållbarhetsmässigt så man vill gärna veta om man kan dra sönder grejjorna eller överhetta och vad som ev går att göra för att förbättra där så behövs. Sorry om man har lite konstiga frågor men såvida man inte slantar 2 miljoner för något färdigt så verkar det vara svårt att hittta ett fordon som är vad jag tror mig behöva, därav tanken på att bygga ett eget eller om möjilgt modda tex en TGB 20. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2013 Vilka effekter är det du tänkt dig? Jag har 177 hk / 330 nm och har kört några år med det utan problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 24 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 Augusti , 2013 Jag vet faktiskt inte vilken effekt eller vrid jag faktiskt behöver i praktiken, vill bara inte ha för lite. Det skulle irritera mig något grönjävligt att inte kunna ta en stigning med full last uppe på lite höjd utan att behöva konstant krypa på ettan.. Så jag tittar på en 3L BMW turbo diesel, rak 6:a med 254hk, den har 560Nm från 1750-3000rpm och borde göra sig fint framför en 6-petad getrag V160 växellåda. 3,827:1 på 1st gear, 0,793:1 på 6th gear. Tänker jag rätt borde det rimligen räcka för allt jag kan tänkas behöva i effektväg? (Nyare versioner av samma motor har upp till 740Nm och 381hk så blocket är väldigt stabilt och borde med lättet klara cylindertrycken från effekten ovan under lång tid) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 25 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2013 Effekten och vridet räcker nog men kanske blir det svårt att få intyg från volvo? Faktiskt tror jag att det skulle räcka gott med en vanlig Mercedes Om 606 även om man skall köra i bergsmiljö Varför inte satsa på en TGB40 med brandbilshytt? Där är ju plats för hela familjen. Kanske montera en manuell låda för enkelhetens skull? En tgb20 kräver ju ändå C-kort så... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 25 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 Augusti , 2013 Ang TGB40 så 11 ton och den där halvmetern extra i bredd är inget kul alls i många lägen, 4-6L milen är också för mycket. Sen så är bygga minst lika kul som att köra i min bok, vintern är lång i Sverige så nåt kul måste man göra under tiden.... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.