Gå till innehåll

1313 / -14, mått på skåpet


becker

Rekommendera Poster

Hej på Er alla!

Jag är nyregistrerad på detta forum. Men har tittat in och läst lite under en längre tid. Till vardags åker jag i en Land Rover Defender 110.

 

Då jag ibland åker runt på div. evenemang och sänder FM-radio så har jag länge funderat på att bygga en liten mobil radiostudio. Och här om veckan väcktes idén om att bygga studion i en Tgb 1313. Jag gjorde min militärtjänstgöring som kryptör. Och satt då ofta i stabshytten på just en 1313.

Då jag troligen kommer att behöva åka ut i rallyskogen vintertid så måste ju fordonet ta sig fram ;) Så en Tgb 1313 känns som ett riktigt bra val av fordon :) (alternativt 1314).

 

Så efter mycket sökande utan framgång ber jag nu någon vänlig själ att mäta sin hytt, invändigt. Så att jag åtminstone kan börja planera för hur inredningen ska se ut.

Sen behöver jag ju också hitta en lämplig 13-bil.... ;)

 

Tyvärr så har ju många bilder på detta forum försvunnit. Så om någon vill bidra med bilder på sin terrängcamper är jag också tacksam.

 

Med bästa hälsningar!

//Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt sjuktransport skåp

Utvändiga mått 

Bredd 183 cm

Längd 344 cm

Höjd utan något på taket ca 183 cm

 

Insyn mot skåp från sido dörren

2013-09-18_15-35-03_996.jpg

 

Från bakdörren

2013-09-18_15-36-45_365.jpg

 

Vänster sidan, jag har en fält säng sittandes i bår fästena om du funderar vad det är som hänger i taket

2013-09-18_15-37-06_34.jpg

 

Höger sida, Hm mina reglar har fått ligga på golvet i väntan på att jag skall sätta panelen på tillbyggnaden hemma  -_-

2013-09-18_15-37-21_859.jpg

 

Så ett foto utvändigt men där har du väl sett hur de ser ut

2013-09-18_15-38-27_499.jpg

 

 

 

Så nu har du kanske en lite bättre uppfatning  :)

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Tackar. Det är absolut till hjälp att få lite mått :)

Det var ju trots allt rätt många år sedan jag satt i en stabshytt ;) Och ambulansskåpet har jag nog aldrig sett i verkligheten.

 

Så nu kan jag på börja någon slags grov planering. Och framför allt börja leta efter rätt bil.

 

Hur är det, är det någon som har registrerat sin 1313 som personbil klass 2? Jag pratade lite med en kille på bilprovningen, och han påstod att det ska var öppet mellan bodelen och förarutrymmet. Om detta stämmer så går det ju inte att få igenom en 1313 utan kraftig ombyggnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jo det var på Kvibergs auktion som jag hittade den 1313, som väckte min idé om att använda en 13 bil. :)

Men det väckte ju samtidigt en massa frågetecken.

Besiktning: Tunglastbil eller personbil klass två ( någon som har registrera den som husbil?).

Körkort: Vad kostar det att ta C1? Är det svårt?

Transport: Det är långt till Göteborg... Men ännu längre till Boden ;) (vad väger en tom 1313???)

Förvaring: hitta ett ställe att förvara bilen under tak och helst varmt.

Ekonomi: Jag hade ju inte riktigt planerat för att köpa bil nu :)

 

Och innan jag hade rätt ut allt var det någon som la pengar och köpte den direkt. Kvibergs har ju "köp nu"-pris på vissa fordon.

Så där missade jag en fin bil... :( Men det ger mig å andra sidan mer tid att reda ut alla min funderingar innan nästa bil dyker upp :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt när jag talat med många med iden om att rega den som husbil, är problemet att det inte utan en massa jobb går att ta sej från förarhytten till själva "bodelen", enbart fönsterna på hytt och skåp som sammanbindning mellan hytt och skåp, funkar tydligen inte som argument.

 

Men är man i byggar tankar så är det inte omöjligt att ta bort bakväggen på hytten och bygga i hop själva skåpet med hytten,

Men att kunna gå där, Nä då skall man vara kort efter som motorn sitter i mitten, krypa in i skåpet blir det nog mer likt.

 

Vikt ramren. ca 2300 kg sedan tillkommer vikten av skåpet, som varierar beroende på inredning och utförande, 

Om jag ej minns fel har jag ca 1000 kg i last vikt när skåpet sitter på, enligt en skylt i skåpet, då är den tung regad, vilket ger en vikt på 1200 kg på skåpet utrustat med vad militären hade i dem.

Då max totalvikt är 4500 kg.

 

Vad det kostar med körkort och eventuell frakt samt förvaring är ju väldigt varierande .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... skåpet är så tungt. Som jag misstänkte så blir det svårt att lagligt lasta en 1313 på en släpvagn med en totalvikt på 3.500kg.

 

Efter att jag har pratat med bilprovning så lutar det starkt åt att en framtida bil blir registrerad som tunglastbil.

Jag vill inte bygga om bilen så mycket. Kanske ändra lite i inredning i skåpet. Bilen känns ju som om den är ganska bra redan från början till det jag ska använda den till. Så att såga upp hytt och skåp kommer inte att ske :) Då är det bättre att jag sätter mig i "skolbänken" och fixar ett C1 i mitt körkort. Att köra 13 bil måste ju vara som att köra Defender ;) Och teorin ska jag väl klara tycker jag. Jag blev ju "tvungen" att skaffa BE när jag köpte Defender ;)

 

Det får bli att söka lite information om C1.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...