Jump to content
Johannes

Diffspärrar, teknikfundering.

Recommended Posts

Har funderat på en grej som som säkert experterna på forumet kan svara på...

 

Ofta när man ser en tgb (eller annan diffad axel) gasa lite på löst underlag, tex i snö med snökedjor ser man att hjulet roterar lite ryckigt, beror det på spelet som finns naturligt i axel, portal eller är det något som orsakas av diffen?

 

Eller har det helt enkelt med friktionen mot underlaget att hjulet vrider sig löst för att sedan stanna tillfälligt innan glappet/spelet i axeln kommer ikapp och börjar rotera hjulet igen så att det åter roterar stötvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även en drivaxel tjänstgör delvis som en torsionsfjäder,ytterändan kan stanna upp kortvarigt och sedan vrida lös hjulet när belastningen på axeln är tillräckligt stor.
En vanlig anledning till drivaxelbrott på ex.vis gammvalpens korta drivaxel fram...... :blink: 
Börjar axlarna hoppa,kliv av gasen.. :wacko: 
Stötvis belastning klarar dom dåligt.

Mvh/Dexx

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett likartat fenomen med lastbil i uppförsbacke (även asfalt) där bakvagnen börjar studsa från sida tlill sida så att det slirar omväxlande på vänster och höger. Även här gäller Dexxas förträffliga råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...