Gå till innehåll
Jonte87

Hjälp med styrkrets 4x4 c202

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jonathan heter jag och är nybliven ägare till en c202. Jag har lite bekymmer med "knappen" för 4x4 hög, det började med att indikeringslampan för 4x4 inte fungerade och när jag började leta felet så upptäckte jag att jag inte har ström till varken brytaren eller lampan? Men jag vill bestämt mena att jag kan koppla ur fyrhjulsdriften i högläge.. Jag har försökt läsa mig till var strömmen till knappen kommer från i elschemat men tycker inte det verkar stämma och blir inge klokare så nu måste jag nog be om lite hjälp.

 

Så om någon av er sitter på lite information om detta så skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.

 

Tack på förhand!

 

Mvh jonathan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o välkommen hit :-)

 

Du borde ha 12v+ från kontakt 53 fördel lådan o kabel 93 som passerar 51 brytare i huvudbromscylinder o byter nr till 92 o går vidare till kl2 på fyrhjulsdrift kontakt nr 50. Kl2 delas med kl1 som går vidare upp till kontroll lampan nr66. Motsatt sida på lampan 66 kommer jord från lampa 76 och vidare sen till varn blink kontakt jord. 

Kan  mäta på min C202 imorgon någongång.

 

Lycka till så länge  :)

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som mycket utav elen i min c202 är utbytt och jag såg även att min huvudcylinder blivit utbytt mot en ny eller utbytes och jag hittar inte hydraulkontakterna nr:51 så jag tror dom är bortplockade, så nu behöver jag lite bilder som assistans..

 

Var sitter följande delar då jag tänker dra nya kablar mellan kontakt 53 vid fördelningslådan och brytare 50 för inkoppling av fyrhjulsdrift, jag skulle vilja se bilder på kontakt nr:53 vid fördelningslåda och hydraulkontakterna nr:51.

 

Tusen tack för hjälpen!:-)

 

Mvh Jonathan

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det styrs av jordning. det är oftast brist kontakt med jord som ställer till det när elen krånglar på just inläggning av framhjuls driften.

 

Kanske var lite snabb Ja eller seg i tanken så här på morgonen :ph34r: , men så är det uppbyggt på TGB bilarna, och det är ju lika fördelningslådor på dem 

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fotat Huvudcylindern där kontakten nr51 sitter för inkoppling fyrhjulsdrift vid kraftig inbromsning. Inringad med svag röd cirkel.
Fördel lådan kunde jag inte fota kontakten, därför bifogar jag bilden från reservdelskatalogen. Inringad med röd linje

post-7327-0-25407500-1424880142_thumb.jpg

post-7327-0-74808200-1424880143_thumb.jpg

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H.Hansen: tack så mycket då ska jag ha i åtanke att kontrollera jordpunkter som första lösning i framtiden:-)

 

JockeW: du är värd din vikt i guld!! Tusen tack nu kan jag börja operation kabeldragning:-)

 

Mvh!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man kunna köra magnetventilen med 12volt plus och minus bara för nu har jag tagit ur den och anslutit plus och minus och absolut ingenting händer:-( så jag utgår ifrån att den är kass och får nög börja leta efter en ny...

 

Tips på återförsäljare??

 

Mvh!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät resistansen! Är det avbrott är den säkert trasig annars kanske den kärvar och går att ta isär och göra rent. Någon har ju någon gång monterat ihop den så det går att ta isär den B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa en ohmmätning få se:-) men jag tyckte inte det var övertydligt hur man monterar isär den så jag gav mig aldrig på det.. Men det kan ju vara värt ett försök:-) men jag är fortfarande intresserad av en ny om det går att uppbringa...

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätningen visar att magnetventilen är kass och den var ihoppressad så renovering gick inte:( så all information om var en ny kan finnas är välkommen!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger två st i min bra att ha hylla.

Skicka PM om du inte får tag i en på närmare håll

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte magnetventilen som är bekymret har vi kommit fram till, innan jag han skicka en magnetventil som tur var.

Möjligen att det är fel på kontakten,vid växel lådan , dock ej så vanligt.

 

Fel sökningen fortgår.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer som H.Hansen säger! Magnetventilen var hel och det verkar vara något annat som spökar möjligtvis en kabel.. Återkommer med orsaken när problemet är löst:-)

 

Tack till er alla!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du hittar felet och återkommer med lösningen så att vi får veta :wub:  Jag väntar med spänning på upplösningen :)

 

Det finns alldeles för många oavslutade trådar som hänger i luften redan :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tbx igen, har varit mycke ett par dgr.

 

Är du hjälpt av o veta om de är spänning vid tex strömbrytaren lr kontakten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa! Blev lite mycke arbete ett tag så ni får ursäkta min frånvaro:-)

 

Sista felsökningen stannade vid kontakten i fördelningslådan då den inte verkar helt schysst men inget är hugget i sten!

 

Processen fortsätter och lösningen kommer att redovisas det lovar jag:-)

 

Mvh Jonathan

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jordningen vid 4x4 knappen sitter väl med skruv i frontplåten och brukar lossa,  annars finns kontaktstycken bakom mjukpanelen vid värmelelementet och dessa är ofta orsaken till många elfel.

 

Kontakten vid bromspedalen dvs 4x4 bromsen ska byglas och kopplas förbi annars riskerar du lådhaveri eller brustna drivaxlar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×