Gå till innehåll

Ta isär flaklås


SBA111

Rekommendera Poster

Det är ju bakre hörnstolpen, går den inte att lyfta bort helt om du släpper på baklämmen också? Då kommer du ju åt att se baksidan också. Utan att veta så borde den enda fasta punkten vid spaken vara den nedre armen, den som går från själva spaken och nedåt. Kan man lossa den armens infästning borde hela mekanismen gå att få ut nedåt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, den bakre spaken är skadad vilket gör att man inte kan fälla upp den, få ned baklämmen och få bort stolpen! Du blir nog tvungen att börja med att bruka lite våld, eller rikta på plats, för att kunna öppna även det bakre låset! Sedan får du bort stolpen och borde kunna se bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gissats, tekniskt våld för att få loss stolpen, sen är det att slå ut stift.

 

När jag tänker efter, det var 16 år sen pappa sålde lastbilen, och säkert lika mycket till sen jag renoverade en, men var mycket olja o våld inblandat, men det vart bra!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar vara ett standardlås. Jag har sett det på flera andra bilar.

Jag insåg inte att stolpen går att ta bort, ska prova vart det leder.

Stolpen är liksom ett slutet fyrkantrör med alla grejorna inuti, har inte hittat vägen in än.

@JDW jag har sett stiftet, hoppades att det inte skulle vara där man delar leden, stiftet är väldigt utnitat på bägge sidor. Men då driver jag ut det.

Det hade ju varit fånigt om jag slagit ut alla ledbultarna och sen visade det sig att det fanns ett smart trick att få isär det hela. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har verkar vara en äldre modell av Kinnegrip (kärran som dom sitter på är årsmodell 1985)

Jag har fortfarande inte lyckats få ur dragstången så att jag kan rikta den.

Alla ledbultar verkar vara MIG-svetsade till länkarna.

Det ligger tvärpinnar inne i röret som stoppar rörelsen i olika lägen, pinnarna verkar vara inlagda innan profilhalvorna svetsats ihop.

 

Ett gott framsteg att ni lärt mig att det gick att ta bort stolparna. Jag slog det krokiga handtaget uppåt med lilla justersläggan och plötsligt var det något som träffade mig på örat. Stolpen hade ramlat loss!!

 

Själva flakfästet är av den här modellen. Dom som säljs nu är av en annan modell.

post-5290-0-01391900-1427316211.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det väl borrning som gäller.....

 

De är ledade i stiften de sitter i, så det är bara att öka det tekniska våldet.

 

Rimligtvis borde det finnas massor på nån lastbilsskrot, var vanligt på tradare vid den tiden, och även många "grusbilar" som inte körde grus så ofta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...