SBA111 Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Hur får man isär ett sånt här lås? Det låset som inte är öppet här har blivit påkört och krokigt så jag skulle vilja få isär det för att rikta bitarna. Fast jag begriper inte hur det ska tas isär. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Det är ju bakre hörnstolpen, går den inte att lyfta bort helt om du släpper på baklämmen också? Då kommer du ju åt att se baksidan också. Utan att veta så borde den enda fasta punkten vid spaken vara den nedre armen, den som går från själva spaken och nedåt. Kan man lossa den armens infästning borde hela mekanismen gå att få ut nedåt, eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Är det inte den gamla vanliga standarden på dessa ..... Fäll ned baklämmen och ta tag i båda handtagen på stolpen och för dessa uppåt , Då borde hela stolpen lossna från flaket.... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Jaha, den bakre spaken är skadad vilket gör att man inte kan fälla upp den, få ned baklämmen och få bort stolpen! Du blir nog tvungen att börja med att bruka lite våld, eller rikta på plats, för att kunna öppna även det bakre låset! Sedan får du bort stolpen och borde kunna se bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 Mars , 2015 Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Som gissats, tekniskt våld för att få loss stolpen, sen är det att slå ut stift. När jag tänker efter, det var 16 år sen pappa sålde lastbilen, och säkert lika mycket till sen jag renoverade en, men var mycket olja o våld inblandat, men det vart bra! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Mars , 2015 Ja, det verkar vara ett standardlås. Jag har sett det på flera andra bilar. Jag insåg inte att stolpen går att ta bort, ska prova vart det leder. Stolpen är liksom ett slutet fyrkantrör med alla grejorna inuti, har inte hittat vägen in än. @JDW jag har sett stiftet, hoppades att det inte skulle vara där man delar leden, stiftet är väldigt utnitat på bägge sidor. Men då driver jag ut det. Det hade ju varit fånigt om jag slagit ut alla ledbultarna och sen visade det sig att det fanns ett smart trick att få isär det hela. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sthor Postad 20 Mars , 2015 Rapport Share Postad 20 Mars , 2015 Det kallas för Kinnegripstolpar. Här finns sprängskiss på låset, sidan 21: http://www.trailereffekter.se/ckfinder/userfiles/files/Lamstolpar.pdf 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 20 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 20 Mars , 2015 Det kallas för Kinnegripstolpar. Här finns sprängskiss på låset, sidan 21: http://www.trailereffekter.se/ckfinder/userfiles/files/Lamstolpar.pdf Himla bra! Jag tackar så mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 25 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Mars , 2015 Det jag har verkar vara en äldre modell av Kinnegrip (kärran som dom sitter på är årsmodell 1985) Jag har fortfarande inte lyckats få ur dragstången så att jag kan rikta den. Alla ledbultar verkar vara MIG-svetsade till länkarna. Det ligger tvärpinnar inne i röret som stoppar rörelsen i olika lägen, pinnarna verkar vara inlagda innan profilhalvorna svetsats ihop. Ett gott framsteg att ni lärt mig att det gick att ta bort stolparna. Jag slog det krokiga handtaget uppåt med lilla justersläggan och plötsligt var det något som träffade mig på örat. Stolpen hade ramlat loss!! Själva flakfästet är av den här modellen. Dom som säljs nu är av en annan modell. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 25 Mars , 2015 Rapport Share Postad 25 Mars , 2015 Då är det väl borrning som gäller..... De är ledade i stiften de sitter i, så det är bara att öka det tekniska våldet. Rimligtvis borde det finnas massor på nån lastbilsskrot, var vanligt på tradare vid den tiden, och även många "grusbilar" som inte körde grus så ofta.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.