Gå till innehåll

Tgb 30 köp


Rekommendera Poster

Hej är ny här på sidan.

 

Har länge viljat ha en tgb30 och går nu i lite tankar ifall man skulle införskaffa en =)

Så nu tänkte jag höra ifall någon vill bistå med lite svar på några frågor jag har om dessa bilar.

 

-Om man skulle köpa en bil som inte är reggad. Är det mycket jobb innan registrering o vad kan den ungefära totalkostnaden ligga på med ursprungskontroll o reggbes m.m?

 

-Diselförbrukning är också en fråga. Jag vet att alla lastbilar givetvis vill ha disel och att förbruking varierar hur man kör. Men hur är dess förbrukning är de väldigt törstiga?

 

-Finns det någon "sats" till dem med dragkula för vanlig släpkärra el är det något man isåfall får bygga själv?

 

-Eftersom de är skattebefriade så är det väl bara försäkring som är den fasta ägandekostnaden o vad jag förstått verkar de ligga på runt 1200-3000kr?

 

-Har de några vanliga fel? Vad jag förstått så är styrboxen till växellådan något en del haft problem med.

 

Sedan skulle jag gärna vilja ha tips på vad man ska kolla på o vad man ev ska akta sig för ifall man ifall man åker o kollar på en bil.

Har kikat på lite info o bilder på nätet på en oreggad som ja tycker ser fin ut =)

 

Tack på förhand =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i bränsletanken, lys men stark ficklampa genom påfyllningshålet. Ser du rost i botten får du förr eller senare byta tank, och bilen går allt kortare sträckor mellan filterrengöringarna...

 

Kolla också gaspedalswitchen bakom grillen, de har ställt till med mer problem än trasiga boxar!

 

Vissa bilar läcker alldeles för mycket i bromsluftsystemet. Starta motorn och bygg upp tryck tills bromstrycksvarningen släcks och summern tystnar. Stanna motorn. Trycket i bromskretsarna ska inte minska nämnvärt på en eller ett par timmar.

 

Torrsprickor i däcken är OK så länge inte korden syns och ska accepteras av bilprovningen.

 

Registrering är en baggis. Kostar ett par tusen med vägning och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en 30 bil :P Mycket beror ju också på miltalet har den låga mil så är med största sanorlikhet bromsar och drivlina i bra skick. 30 bilarna gick mindre på trupp än 40 bilarna som ofta fått fan av gasglada beväringar :huh:  men ett tips är att även kolla innertaket runt takluckan efter läckage för många styrboxar har gått hädan av vatten som läckt in och hamnat på mattan vid prylfacket för att sedan rinna ned under panelen med växelreglage till det lilla utrymmet där boxen sitter, som i många fall saknar dränering. Vissa bilar har även fått armen till KSP fästet borttagen och då blir det hål i taket!

 

Var noga med papper och kvitton till ursprungskontrollen, se till att få så mycket som möjligt av säljaren det underlättar. Sedan beställer du regbevis på det militära regnr av fmv och söker dispensen på bromsjusteringen vid transportstyret. Dispens och Regbevis kostar inget vad jag vet ursprungskontrollen kostar runt 600kr Det är lite godtyckligt på bilprovningen i dispensdjungeln så enklast e å fråga på stationen vad man ska tänka på.. Jag fick fixa intyg på lufttorken men de va en baggis då jag jobbar på lastbilsverkstad ^_^

 

Lycka till!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, du behöver inte söka någon dispens i förväg, de ligger redan i besiktningsstationens dator. Finns en del skrivet om det i tidigare trådar här. Intyg på lufttorken behövs inte heller, har någon besiktningsman krävt det så har han gjort fel...  :huh:

 

För övrigt håller jag med 1985, klart du ska ha en TGB30! Fnatta på lite så kan du visa upp den på TGB-träffen i Växjö. Hinner du inte det så kom ändå!  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB30 och 40 är robusta konstruktioner som nog tyvärr rastats lite för lite. Det är mycket rörliga delar som kan kärva lite efter för mycket stillastående och till exempel styrboxen får nog ofta skulden för andra komponenter som hade behövt motioneras lite oftare. Styrboxen ska man nog inte se som något större problem, det finns orginal sådana att köpa och det finns också manuella varianter som fungerar kanske ännu bättre att köra med. Är du lite händig kan du ganska enkelt bygga din egen efter info här på forumet.

 

Besiktningarna såväl registrering som kontroll besiktning kostar nog runt 3.000kr men kolla med din besiktning.

 

Jag har graderat upp min försäkring till halvförsäkring, eftersom det ingår ett visst bärgningsskydd i den och jag har insett att jag själv har begränsade möjligheter att bogsera undan bilen vid problem (fegis som man är :P). Hos Länsförsäkringar går detta lös på 2500kr helåret.

 

Sedan anmäler du dig till Björn i Norrköping så kan du tjäna grymma pengar på att köra studenter och finansiera hela såväl köpet som driften :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Finns det någon "sats" till dem med dragkula för vanlig släpkärra el är det något man isåfall får bygga själv

 

Jag har en sats för triplexdrag till övers liggande här i Arboga.

Skicka mig ett PM om du är intresserad.

 

/Stefan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...