Gå till innehåll

spp

Sergeant
  • Innehålls Antal

    113
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

spp senast vann den dag 12 Februari 2016

spp hade det mest gillade innehållet!

Om spp

  • Födelsedag 1964-01-01

Profile Information

  • Hemort
    Arboga

Senaste besökare till profilen

909 profilvisningar

spp's Achievements

Member

Member (1/1)

141

Anseende bland gemenskapen

  1. Det är nog bara registerhållningsavgift för Motorredskap klass I äldre än 30 år. Motorredskap klass I: - Har nummerskylt - Körkortskrav lägst B-kort - Ingen konstruktiv hastighetsbegränsning - Max 50 km/h - Syftet skall vara något annat än transport av gods (annars blir det lastbil) "stabbe" här på forumet har registrerat ett flertal TGB30 som Motorredskap klass I
  2. Försvarets originalfärg i olivgrönt (325) och mörkgrönt (326) 2-komp, samt alla fyra maskeringfärgerna (1-komp), också de i försvarets original, finns att köpa hos Coatex, Joacim Halling. coatexab@hotmail.com, 070-8160724 Jag har använt dem till alla mina bilar. Det kan inte bli bättre än originalen :-) /Stefan
  3. Jag är också intresserad. Jag skulle behöva flera lådor. 2-4 stycken beroende på pris. Jag skulle också behöva trägolvet som skall ligga i lådorna. Jag tar gärna lådorna olackerade så lackerar jag dem själv med rätt färger. /Stefan
  4. Hej @SBA111: Mitt typintyg gäller för allt detta INKLUSIVE vinchbromsen. @Grusbosse: Vilket besiktningsorgan och stad? Vi för lite statstik på kompetensnivåerna på olika anläggningar. Och min uppfattning är att vinchbromsen är en genial uppfinning. Vi har ofta haft nytta av den vid komplicerade flerbilsbärgningar. Det är dock en konstruktionsmiss att den automatiskt kopplas bort vid körning. /Stefan
  5. När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt. Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus. Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR. (Kameran arbetar i 850 nm på natten.)
  6. > Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll. Du får köpa precis var du vill. > Msb köper sin färg därifrån... MSB använder väl inte mycket grön färg nuförtiden. När de gjorde det fick de den gröna färgen från FMV. >> Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) > ...sen om det tål saringas känns som det kvittar... Det om saringas är ett skämt. Det ser man på smiley-symbolen efteråt ":-)". > Med rätt brytning och härdare och förtuning. Jag brukar se på långt håll om det är originalet eller en "civil" färg som har använts. Det är inte kulören ("brytningen") som brukar vara problemet, utan matteringen som är det svåra att få till. Matteringen styrs av matteringsmedel, förtunningstyp, temperatur och lackeringsteknik. Detta gäller både basfärgen och maskeringsfärgen. Man kan även se på åldringen vilken färg det är. /Stefan
  7. Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne. Joacim Halling där har både basfärgerna: M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön) M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön) M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön) och maskeringsfärgerna M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön) M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön) M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart) M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun) M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE Han köper dessa från oss på avtal nytillverkade, så de är inte från någon förrådsutrensning. Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-) /Stefan
  8. Jag hängde inte riktigt med på vad du skrev ovan, men jag skulle vilja sammanfatta det kort så här: - Trafiktillstånd behöver du bara om ditt förretag kör åt andra. Inte om företaget använder fordonet i tjänsten, eller kör sitt eget gods. - Färdskrivare behöver du inte om fordonet är tillräckligt gammalt och du inte kör yrkesmässigt, det vill säga åt andra. Färdskrivarreglerna för gamla fordon är olika i den svenska lagstiftningen och EUs. Men den svenska hänvisar till EUs. Så man kan inte riktigt avgöra vilken som gäller. Observera att även utan färdskrivare så gäller kör- och vilotidsreglerna, det är bara det att man får hålla ordning på dem själv. Till exempel med M7102-701060 PERSONLIGT TIDKORT. (Detta är min uppfattning, men läs på själv, och ha sedan med en kopia av lagtexten i handsfacket)
  9. Samtlig dokumentation för - TGB 30 och 40 - RÄTGB 4112A - TGB 45 - Lastkran HIAB 090 kan hämtas från http://www.milfor.se/documents.d/smstd/DVD_SMSTD_TGB_3-4.zip Detta inkluderar ibok, rbok, rdk och vsthb. Filen är på 2 GB. Lägg den på en CD eller i en egen katalog på hårddisken. Starta genom att öppna filen M7771-250282.html med din favoritsidbläddrare. Väl i menyn så välj "Publikationer".
  10. Mätuttaget på lufttorken är bara till för att fylla på luft i systemet utifrån. Om du skall använda luften från bilen så skall mätuttaget på matartanken användas. Det är tredje facket framifrån räknat. Vad gäller luftmängd så använder jag luften från bilen för att blästra med! Men jag måste vänta ungefär 50% av tiden, men den är så torr och fin så det är det värt. Jag använder då förhöjd tomgång på ca 1200 RPM. /Stefan
  11. Om frugan tillåter så kanske det blir ett besök med nya PTGB5an. /Stefan
  12. Jag har ett komplett kraftuttag liggandes löst här i Arboga. Jag har själv tänkt rita av det någon gång, men har inte haft tid på 2 år :-( Du är välkommen att kopiera det. Mot en kopia :-) /Stefan
  13. Kranen sitter bara nerstucken i kranhylsan (som finns på alla 30/40-bilar). Den är bara fastlåst med EN bult längst ner på kranhylsan. Sedan är det en elkontakt och två hydraulkopplingar som håller fast kranen vid bilen. Vi lyfter ofta av kranen när den är i vägen för lång last; det går på några minuter. (Jag rekommenderar att man skaffar fyra gummipluggar för hydraulkopplingarna för att skydda dem när de inte är ihopkopplade.) Om du skall montera en ny kran på en bil, så behöver du även hydraultanken med inbyggd hydraulpump. Den är fastbultad med två bultar i bakre flaklivet och två vagnsbultar i flakplyfan. Och sedan ansluten i NATO-uttaget alla 30/40-bilar har under flaket. /Stefan
  14. Jag antar att du sett satserna från Daniel på Höglandskompaniet? Jag är övertygad om att du kan köpa bara de lösa verktyg du behöver från honom. Han är praktiskt lagd :-) /Stefan
  15. Om man läser Fordonslagen så finns det många detaljregler för hur draganordningar på lastbilar och släp skall vara. (De gamla reglerna om kopplingsklasser har i alla fall försvunnit som tur är.) Lagom när man ger upp hoppet om att kunna uppfylla alla detaljregler så ser man en liten rad "dessa regler gäller inte kopplingsanordning KROK-ÖGLA". Man får ha i åtanke att i den världen lagstiftaren-åkare-besiktningsmän lever i så finns bara VBG-drag :-) /Stefan
×
×
  • Skapa nytt...