Gå till innehåll

Skillnader TGB 11A / 11C


Linus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är relativt ny inom det här och kollar runt lite efter en tgb 11 och har nu stött på att det finns två olika beteckningar/versioner på en vanlig 11-bil. Jag har försökt söka mig fram till vad 11A resp 11C betyder och vad det innebär för skillnader men har inte hittat någon direkt fakta. Finns det någon här som vet och kan förklara?

 

Med vänlig hälsning, Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MikaelD >> I princip rätt. Båda karosserna är av stålplåt med ytbehandlingen är olika. Dock så är flera plåtdetaljer, bla sidostyckena, av aluminium, gäller både TGB-111A (M5138-111013 mfl) och TGB-111C (M5138-111032 mfl). Anledningen till 111C karossen är ett mer beständigt rostskydd.

 

Linus >> Det är några fler detaljer som skiljer, bland annat så saknas fotseget under lilla sidorutan bakom förarplatsen på 111C, samt att avbärarlisterna i ekträ på framdörrarna saknas på 111C. På dom flesta TGB-111C är huvudströmbrytare eftermonterad, samt att chokereglaget är flyttat till motorkåpan mellan handbroms å växelspak. Har även för mig att handgasen är borttagen, synd för det är bra å ha ibland vi terrängkörning... Nått skiljer även vid fotsteget , dvs sidoplåten, in till mellanutrymmet/passagerarutrymmet. Ni som har karossbytta bilar får gärna rätta mig. Byte ja, många 111A är uppgraderade till 111C ute på Miloverkstäderna, då tog man ramen från en 111A i hyfsat skick och bytte kaross. Är inte hundra säker om bilen även fick ny instrumentering/hastighetsmätare. Vissa bilar fick noll mil på mätaren vid karossbytet även om underredet hade ett antal mil i sitt tidigare liv. Vissa TGB-111C är nytillverkade med den karossen, och där kan en del detaljer skilja, troligen även andra M-nummer på dessa.

 

Finns väl en hel del att läsa om du söker på karossbyte och TGB-111C, finns väl en del att läsa under köpråd TGB-11, vet det finns mycket skrivet här i samband med FMV:s större utförsäljningar.

 

Ni får väl ställa fler frågor här i tråden!

 

// Klas

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handgas togs bort på alla utom Ratdiotgb1112 ( och Vattenfall som karossbytte 200st C303or)

Torkare för strålkastare är borta

 

Eklisterna är borta "hela vägen", s¨även batterivärmare.

 

Bästa modden torde nedre karosskanten vara, på plåtis en 90 graders plåtkant med en hylla på 10-20mm där blöt lera samlas och skyddar den rost som gror under, på AlZn är det en "lätt inåtböjd fasning"

 

Är lite skillnader ytterligare på el mm, finns ett tillägg till verkstadshandboken där alla skillnader beskrivs.

 

Huvudbrytare el är en senare säkerhetsmodifiering o hade inget med karossbytet att göra utan gjordes på bilar som var i bruk på regementena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...