Gå till innehåll

Regga för landsväg


Gäst MKII

Rekommendera Poster

Har en Norsk vagn MKII B20, med 2xSU(som jag har ett helt hopplöst förhållande till).

 

 

 

Någon som har reggat en sådan eller kan lagen bra för att hjälpa mig med det?!

 

Vill helst kunna köra den ohämmat på landsväg, för man får ju inte köra i naturen...

 

Ska väl kompletteras med reflexer på sidorna, men sedan då?

 

 

 

Har någon förresten koll på var man kan kolla upp serienr för åldersbestämning av vagnen?

 

Har nämligen inga papper på den.

 

 

 

Ha de gott

 

Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dessvärre att väg reggning är omöjligt,,

efter vad jag hört beroende på att det endast finns enkrets bromssystem,

De enda reggade fordonen i sverige finns hos räddningstjänsten och fjällräddningen vad jag vet,

Jag kan ha fel men,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjlig att regga för väg, ja.

 

 

 

Tack för första svaret.

 

 

 

Jag har hört olika bud om denna vagn så kör på med funderingar.

 

Och någon måste ju känna någon som känner någon...

 

 

 

Skogsredskap skulle vissta vara enklast, men på väg till och från skogen, nja.

 

Det håller kanske inte dubbelparkerad på lokala ICA parkeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle gå att regga den som tung terrängvagn,,,

Kolla med vägverkets tekniska avdelning,

Då får man åka på vanlig väg, dock max 50km/timme,

Har för mig att man med de nya reglerna måste ha en störtbåge på fordonet som tål maskinens vikt släppt från 1m höjd,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

vad jag hört skall bv202 gå att rega som traktor!

 

däremot bv206 är bara att glömma.

 

detta pga att det gick att rega den så på 60-talet och då kan de inte neka nu.

 

Värt att kolla upp...

 

MVH

Lars-Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mk!

 

Jag ska med min Bv202 till SMP (svensk maskin provning) i Arlöv för besikting i Okt/Nov. Jag ska meddela vad som kommer att behöva göras sen. Trevligt att det finns fler Bv ägare.

 

Mvh Boris

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur dom gjort vet jag inte, men i ystad finns en resursgrupp som fått bv206 och fått dom reggade som tung lastbil, och iomed att där är gummi band så får dom framföras på väg, dett gäller även gjutna band med gummipuckar typ strv 103......men givetvis ska jag söka i minnesbanker mfl och se vad jag kan komma fram till hur dom gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite respons ser jag. Kul!

 

 

 

Ser fram emot vad Borre har tillbaka från "besiktningen".

 

Är det en MKII eller hederlig svennevagn?

 

 

 

Tung terrängvagn med störtbåge?! Det finns ju rejäl rörram baktill i framvagnen.

 

Skulle nog gå igenom kanske...

 

 

 

Mer tankar och ideer mottages!

 

 

 

Ska köra lite imorgon (vagnen står 20 mil hemifrån, på lantstället) - bugger...

 

Kanske någon som vill transportera den från örebro till ulricehamn kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tung terrängvagn är det ganska kört kan jag berätta, lätt terrängavagn är mycket lättare att få igenom men oavsett får du inte bruka fordonet på väg utan endast korsa väg till o från arbetsområdena.........MEN!!  jag vet ju hur man kommer förbi det...och STEWZ vet nog om det med för han o Niva-mats är riktigt hemma i dom frågorna så ta ett snack med dom PDT_Armataz_02_44.gifHasse2008-09-30 20:56:34

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MkII!

 

Det är en MKII som jag har.

 

När vi ändà är igàng sà satt jag och fundera pà om man skulle skaffa sig en PBV 401. Dock har FMV plockat bort tornet innan den gick ut till försäljning. Nàgon som vet om det finns gummi klackar som man kan màntera pà stàlbanden.

 

Borre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Lätt terrängvagn får bara korsa väg.

Tungterrängvagn får därimot framföras på väg.

 

Vad gäller lätt terrängvagn så får inte vikten överstiga 2ton så det är ganska kört.Bara framvagnen väger 2030kg.

 

MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har haft lite snack tidigare med VV om att regga en 206, men det stupade på att bandfordon inte får framföras på allmän-väg och det finns inte en chans att få dispens som privatperson.

Att rega en 206 är inte omöjligt men vad är vitsen när man inte får köra den på gatan i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Stellan

Helt riktigt, men det finns inget som hindrar att dom säljer den till en privatperson så varför skulle inte en privatperson kunna registreringsbesiktiga den direkt!?

 

/Stellan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Kollar man linket här:

 

 

Här säjer dom at 206'aren är godkent til "highway use" och får köras på vanlig körkort. Om det är så, då måste det vara möjligt at få samma typ fordon reggat överallt innom EU. Jag har själv haft helvete på jorden med den danske Färdselstyrelsen, dom erkänner inte att det är så. Dom vill inte gi tillstånd til banddrevna fordon på almen väg i DK. Nu vet jag at en stor gård på Själland har köpt två Caterpillar bandtraktorer, som just nu körer på almen väg rundt Ringsted. Funderar på, om Färdselsstyrelsen nu har ändrat beslut eller hur? Skulle vara samme sak i Sverige: Om det går i UK, måste det ochså vara tillåtet här.

 

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="Word.">< name="Generator" ="Microsoft Word 9">< name="Originator" ="Microsoft Word 9">

 

 

Här är 2 st till som är reggade Kolla in RYY853

Fordonsslag: TGV

Yrkesmässig trafik: BUSSArmy 8

 

 

Har även sett en som var reggad som TGL tung lastbil?????

Har inte kvar reggnummret tyvärrArmy 6

 

Fordonsidentifikation Regnr: RDM262

 

Fabrikat: BOLINDER MUNKTELL 53100

 

Färg: MGRÖN

Fordonsslag:

TGV

 

Fordonsår: 1963 Fordonsslagsklass:

 

Chassinummer: 190884

 

Typgodkännandenummer:

 

Typgodkännandedatum:

 

Senaste EU-regbevis del 2: 2006-05-08

 

Handelsbeteckning:

 

Upplysningar:

 

Ägare/Brukare

Namn: PIRATEN PEA BRÄNNSTRÖM AB

Adress: SALMISVÄGEN 81

Postnr: 953 92

Förvärvsdatum: 2006-05-08

Ort: HAPARANDA

 

 

 

Försäkringsuppgifter

Försäkringsbolag:

Försäkringsdatum:

 

Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2006-05-08)

 

Tillfällig registrering: Nej

 

Privatimport: Nej

 

Antal ägare: 3

 

Yrkesmässig trafik: Nej

 

Fordonet tillverkat:

 

Producentansvarig:

 

I trafik första gången i Sverige: 2000-03-23

 

I trafik första gången i utlandet:

 

Utredning: Nej

 

Ägarbunden dispens: Nej

 

Ägarbunden dispens upphör: Nej  

 

Besiktningsuppgifter

Besiktning senast:

Senast godkända besiktning: 2000-03-13

Föreläggande:Nej

 

Körförbud:Nej

Vägmätarställning:

 

 

 

Skatteuppgifter

Fordonsskattepliktigt: Nej

Användningsförbud: Nej

Årsskatt, kr:

Debitering vid påställning, kr: 0

Återbetalning vid avställning, kr: 0

Debiterad fordonsskatt, kr: 0

Debiterad avgift, kr: 0

Betalningsmånad/er:

Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0

Vägavgift

Vägavgift (kr/år): 0

 

 

 

Tekniska data

Motornummer:

Motoreffekt, kw: 60,0

Effektnorm: DIN

Kaross: Täckt (01)

Slagvolym, cm3:

Växellåda: MANUELL/TILLSATS

 

Tankvolym, liter: 78

 

Antal passagerare, max: 1

 

Antal sittande passagerare, max:

 

Antal bältade passagerare, max:

 

Antal passagerare i rullstol, max:

 

Antal stående passagerare, max:

 

Krockkudde, främre passagerarplats: Nej

 

Skattevikt, kg: 4240

 

Tjänstevikt, kg: 4030

 

Totalvikt, kg: 4240

 

Sänkt totaltvikt, kg:

 

Max släpvagnsvikt, kg:

 

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

 

Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet:

 

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

 

Max lastvikt, kg: 210

 

Totalviktsfördelning kg, axel 1: 2100

 

Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2140

 

Kopplingsavstånd, mm:

 

Effektiv bromsanordning: Nej

 

Lastutrymmets längd, mm:

 

Främre överhäng, mm:

 

Bakre överhäng, mm:

 

Utrustning:

 

Drivande axlar fram:

 

Drivande axlar bak:

 

Antal hjul:

 

Bandbredd, mm: 500

 

Längd, mm: 6200

Bredd, mm: 1800

 

Höjd, mm:

 

Max hastighet, km/h: 35,0

 

Drivmedel 1: DIESEL

 

Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning:

 

Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning:

 

Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning:

 

Röktäthet, M-1:

 

Miljöklass:

 

Ljudnivå DB,vid körning:

Ljudnivå DB,stillastående:

 

 

Skyltformat fram: ENRADIG

Skyltformat bak:

 

 

 

 

 

Tilläggsinformation

Den här informationen innehåller eventuella dispenser och

fordonstekniska tillägg för fordonet. Uppgifterna redovisas obehandlade från

vägtrafikregistret och innehåller koder som kan vara svårtolkade.

< ="-" ="text/; =utf-8">< name="ProgId" ="Word.">< name="Generator" ="Microsoft Word 9">< name="Originator" ="Microsoft Word 9">

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 2008-01-31

Senast godkända besiktning: 2007-01-18

Vägmätarställning:

 

 

 

Tekniska data

Motornummer:

Motoreffekt, kw: 60,0

Effektnorm: DIN

Kaross: Övrigt (98)

Slagvolym, cm3:

Växellåda: MANUELL

 

Tankvolym, liter: 78

 

Antal passagerare, max: 9

 

Antal sittande passagerare, max:

 

Antal bältade passagerare, max:

 

Antal passagerare i rullstol, max:

 

Antal stående passagerare, max:

 

Krockkudde, främre passagerarplats: Nej

 

Skattevikt, kg: 4200

 

Tjänstevikt, kg: 3200

 

Totalvikt, kg: 4200

 

Sänkt totaltvikt, kg:

 

Max släpvagnsvikt, kg:

 

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

 

Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet:

 

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

 

Max lastvikt, kg: 1000

 

Totalviktsfördelning kg, axel 1: 2105

 

Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2095

 

Kopplingsanordning : KROK

 

Kopplingsavstånd, mm:

 

Effektiv bromsanordning: Nej

 

Lastutrymmets längd, mm:

 

Främre överhäng, mm:

 

Bakre överhäng, mm:

 

Utrustning:

 

Drivande axlar fram: 1

 

Drivande axlar bak: 1

 

Antal hjul:

 

Bandbredd, mm: 520

 

Längd, mm: 6200

Bredd, mm: 1800

 

Höjd, mm:

 

Max hastighet, km/h:

 

Drivmedel 1: BENSIN

 

Bränsleförbrukning, l/100km, blandad körning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning:

 

Bränsleförbrukning, l/100km, landsvägskörning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning:

 

Bränsleförbrukning, l/100km, stadskörning:

 

Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning:

 

Röktäthet, M-1:

 

Miljöklass:

 

Ljudnivå DB,vid körning:

Ljudnivå DB,stillastående:

 

 

Skyltformat fram: ENRADIG

Skyltformat bak:

 

 

 

 

 

Tilläggsinformation

Den här informationen innehåller eventuella dispenser och

fordonstekniska tillägg för fordonet. Uppgifterna redovisas obehandlade från

vägtrafikregistret och innehåller koder som kan vara svårtolkade.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...