Gå till innehåll

Regga för landsväg


Gäst MKII

Rekommendera Poster

Som jag skrev tidigare det är inte omöjligt att regga en bv206bv202,

men den får endast framföras på väg om man har dispens,
annars får den bara korsa väg eller förflyttas kortare sträckor i max20kmh.

Allmännyttiga som elverk/brandkår mm får dispens att framföra vid speciella behov (snöstorm tex)

Sen vad det gäller bönder så gäller tydligen inte samma regler som för vanliga dödliga,
de kan framföra vad skit som helst tex ett 4m redskap med bara en blink på taket (i bästa fall)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Det finns lagar och regler för bönder med!

Ofta  gäller det transporter mellan gård och åker.

Det stora problemet är att rationaliseringen  inom lantbruket har gjort gårdarna större.

Därmed också redskapen och transportavstånden.

Likadant är det inom skogssektorn. Min skotare är den minsta modellen.

Ändå har den 700mm breda däck och en totalbredd över laglig gräns(260mm)PDT_Armataz_02_06.gif

Mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst danneape

BV206 har normalt inte diesel utan ford v6,,

frågan är om detta är något försvarsmakten byggt om själva eller om det är privat,,

Vet att norska försvaret hade D6 från MB i sina,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Tommy Westman

Här är två 206: or som jag nyttjade i förra jobbet. Båda landsvägsregistrerade. Tror att det var som tung terrängvagn, vi fick iaf köra på väg med dom. Dessutom fick vi köra i terrängen i jobbet, hemvärnet lånade den gröna ( grå innan dom lånade den) men dom fick enligt terrängkörningslagen bara köra den på väg.  PDT_Armataz_02_07.gifgrblliten.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Phyxius

Hur gick det med det här? Är de tnågon privatperson som har lyckats registrera en BV202 så man lagligt kan köra på väg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Känner till två BV 202 reggade som tung terrängvagn här i Dalarna.....

Det går att få dom godkända för trafik på det viset.

SMP besiktar dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Phyxius

Jag hittade följande dokument på SMP´s sida och vad jag kan utläsa av detta är att om man har en Tung Terrängvagn (TVG) på band och skall framföra den på väg så är det lagligt i en hastighet av 20km/h. Alltså borde det gå att lagligt framföra en BV202 på väg om man lyckas registrera den som TGV.

 

Phyxius2009-05-06 09:49:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst psycho

Skulle vara kul å veta hur ni som reggat era bv 202..?

 

t.ex med ursprungskontrollen

ansökt om dispens.

 

tacksam för svar. då jag ska göra detta nu!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Håll i er, nu väcker vi en gammal tråd :)

 

Som en del av er säkert inte missade så var det en bv202 på blocket för en tid sedan som var lastbilsregistrerad.

 

Hursom, jag samtalade med honom nyss i hopp om att lära mig det magiska receptet.

Tyvärr så var det hela ett misstag från myndigheternas sida tydligen, vagnen blev lastbil i samband med importen från Norge...

(tråkigt nog för hans del så fick han den inte såld)

 

Men, kanske, kan den vagnen användas som referens för er/oss som orkar driva någon form av process.

 

Guldkantat regnr; SOO016

 

******

 

Detta + Panks påpekande i en annan tråd, väcker enligt mig också en annan frågeställning;

Om nu en 202a som lastbil får framföras på allmän väg i samma utförande som en "vanlig" TGV så borde väl de också få göra det?

 

Snabbaste sättet att ta reda på detta är nog att ta vagnen på stan och invänta ev polis och vägra betala böter/överklaga böterna och se vad tingsrätten anser? Någon frivillig?  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det går att regga en BV, men vad är vitsen när du ändå inte får framföra ett bandfordon på allmän väg mer än kortare sträcker i max 20km.

 

Att sen bönder kör med band numera hjälper inte oss!

Försäkra den som transporterande terrängfordon, häng på LGF-skylt. tuta o kör.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis så orkar inte en polis ens stoppa ett bandfordon för att behöva diskutera framförandet på vägen, utan troligen endast tänka att det framförs av giltig anledning. Men det är ju bara vad jag tror.

Ungefär som jag starkt tvivlar på att dom kommer stoppa mig med tgbn för att kolla hur många passagerare jag har.

Polisen borde ha fullt upp med att klara upp brott och fånga bus och inte krångla med små bagateller.

Men återigen bar min åsikt o tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den reggad som traktor eller lastbil är det ju inte längre enbart för korsande av väg...

Det är inte vad den är reggad till som är problemet utan att en bandvagn har just band,

det står klart och tydligt vad som gäller för sådana, om man inte har dispens!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl själva fan också....  :angry:

 

Så det hela faller på banden ändå precis som Stewz sa....

 

 

Vad gäller traktorerna så har i varje fall John Deere-traktorerna med två band hjul med broms i backen om de skulle tappa banden.

Tyvärr så verkar samtidgt Soucys bandställ vara undantaget på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sen är det ju inte så himla skoj att ligga och köra väg med bandvagn. Tycker mest det vibrerar och låter. Känns som en mil är max ändå  :P 
Du kan ju alltid maila transportstyrelsen, länsstyrelsen och polisen för att se vad dom har att säga om saken om lagen, dispenser etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sen är det ju inte så himla skoj att ligga och köra väg med bandvagn. Tycker mest det vibrerar och låter. Känns som en mil är max ändå  :P 

Du kan ju alltid maila transportstyrelsen, länsstyrelsen och polisen för att se vad dom har att säga om saken om lagen, dispenser etc...

Bah, komfort är lyx för folk i långkalsonger! :)

 

Kanske i framtiden kommer jag att bry mig så pass att jag kommer att driva någon form av process.

Även fast jag redan nu har erfarenhet av trafik-relaterade myndigheter som direkt hatar en för att man ställer direkta frågor om krav och vad som krävs för att möta dessa...

 

Jag tror att bästa chansen i en sådan framtida process vore att ha bandaggregat med broms på ett eller flera bärhjul.

Ska man ogga på med dispenser osv utan modifikationer hinner man nog avlida innan myndigheterna ger sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och en kamrat köpte varsin BV 202 nf1 i Norge i somras.
Den ena är reggad som tung TGV och klar, den andra väntar på godkännande.
Dom är intagna med hjälp av speditör, behövde inte tullas bara momsas. (ursprungsland Sverige).
Följande dispenser krävdes:

CHASSINUMMER: TILL VÄNSTER OM BOGSERKROK
GARANTERAD AXELBELASTNING: 2200+2200 KG
RAMSTYRD BANDVAGN, BAKRE DEL FÖRSEDD MED SITTPLATSER I LASTUTRYMMET
TANKVOLYM: 78+78 DM3
BOGSERKROK BAK
BÄRLÄNGD BAND 1850+1850 MM (FRAM+BAK)
DISPENS: F27A
BROMSSYSTEM
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...