Gå till innehåll

Regga för landsväg


Gäst MKII

Rekommendera Poster

Då är vi tillbaka här igen, peka mig gärna i annan riktning om jag har fel  :) 
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

 

5 kap. Bestämmelser för trafik med terrängmotorfordon och terrängsläp på väg

1 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får inte föras på andra vägar än enskilda utom i de fall som anges i 2 och 6 §§. Förordning (2002:943).

2 § Den som vid färd med ett terrängmotorfordon eller ett terrängsläp behöver korsa en väg som inte är enskild får föra fordonet på vägen kortaste lämpliga sträcka. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Förordning (2002:943).

3 § En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från terrängen skall stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg. Trafikanter på vägen skall lämnas företräde.

4 § När terrängmotorfordon eller terrängsläp förs på annan väg än sådan enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten för trafik får passagerare inte tas med i fordonet eller ett därtill kopplat fordon. Förordning (2002:943).

5 § På annan väg än sådan enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten för trafik får terrängmotorfordon eller terrängsläp inte föras med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. Förordning (2002:943).

6 § Tung terrängvagn på hjul får föras på väg trots bestämmelserna i 14 och 5 §§.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog, men på en annan plats står det att tung TGV med band får köras i högst 20km/h på väg.

Terrängvagn
En terränvagn är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kg. Terrängvagnar delas in i lätta och tunga terrängvagnar. Lätt terrängvagn har en tjänstevikt på högst 2 ton. Tung terrängvagn har en totalvikt på över 2 ton.

Du får köra med en tung terrängvagn på vägen, även allmän väg.

Tung terrängvagn med en bromsad släpvagn får köra i högst 50 km/timmen. Högst 40 km/timmen gäller för obromsat släp. Det finns fler hastighetsbegränsningar beroende på hur många släp och hur de ser ut. Se Trafikförordningen 4 kap. §20.

Fordon med band får inte köra fortare än 20 km/timmen på väg. Fordon med hjulringar av järn eller annat hårt material som kan skada vägen får inte köras med högre hastighet än 10 kilometer i timmen på väg.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter samtal med Polisen så är det Trafikförordningen som gäller i sammanhanget. Troligtvis så är det någon på transportstyrelsen som varit lite slarvig när dom klippt ihop texten. Sen är jag precis som vinkon nyfiken på om någon vill pröva saken i rätten  ;)

Sen kan man nog med rätt argumentation stötta sig på terrängförhållandena. 

 

2 § Den som vid färd med ett terrängmotorfordon eller ett terrängsläp behöver korsa en väg som inte är enskild får föra fordonet på vägen kortaste lämpliga sträcka. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Förordning (2002:943).

 

Själv har jag svårt att se att jag kommer få problem, men har marken och vagnen långt ut i glesbygden. Det är väl om nån jävel kör på en som det kommer till sin spets. Men då är det 5 kapitlet 2 § som jag kommer stötta mig på  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får skriva ut sidan från Transportstyrelsen och plasta in den. Så får polisen ta tag i frågan om jag blir stoppad.

Jag kan ju inte rå för att dom som är ansvariga publicerat felaktig information. ^_^

 Ja, vi får se om någon råkar ut för problem nångång. Tror nog att det ska gå ganska bra bara man har rätt belysning och trafikförsäkring  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Ja, vi får se om någon råkar ut för problem nångång. Tror nog att det ska gå ganska bra bara man har rätt belysning och trafikförsäkring  :)

Yes.

 

Och det viktigaste av allt: Rätt attityd när man blivit stoppad!

 

 Det har räddat mig minst ett 20-tal gånger.. :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att fråga transportstyrelsen angående 6§ i 5e kap:

 

Fråga: Hej

Jag har en fråga angående 5e kapitlet, 6§ i trafikförordningen:

"6 § Tung terrängvagn på hjul får föras på väg trots bestämmelserna i 1, 4 och 5 §§."

Exakt vad är detta kopplat till i motsats till fordon med band?

Svar: Behov av att kunna transportera schaktmassor devis på väg med terrängfordon föreligger ofta i samband med anläggningsarbeten. Därför har man tillåtit användning av hjulburna tunga terrängvagnar hjul på väg. Bandburna tunga terrängvagnar är mindre lämpliga för transporter på väg och har därför inte inkluderats i detta undantag. Terrängskoter, lätt terrängvagn och bandburen tung terrängvagn får inte föras på andra vägar än enskilda och då i högst 20 km/tim.


Med vänliga hälsningar
x x

Enhet Support 

 

Funderar på nån lämplig följdfråga nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att fråga transportstyrelsen angående 6§ i 5e kap:

 

 

Funderar på nån lämplig följdfråga nu...

Då kan man fråga sig om en lastbils registrerad bandvagn är mer lämplig för väg än en TGV registrerad, och var i skillnaden ligger. :huh:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt transportstyrelsen får fordon med band bara framföras i högst 20kmh. men ingen på nämnda myndighet kan förklara varför en bonnjävel får köra med sin BANDdrivna traktor i 50kmh. :)

Bönder saknar ju riktiga regler överhuvudtaget egentligen. Skulle man lasta likadant på en lastbil med släp som många bönder gör skulle man få rejäla böter till skillnad från dem...

 

Nu är det ju inte det jag stör mig på utan denna inkonsekvens i reglerna precis som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det där med båt får mig att tänka på transportvagnar för en bandvagn....
Det är ju helt ok att dra en oreggad båt-trailer efter en personbil,Vad händer om man har ett enkelt obromsat släp med en bandvagn på....
Finns det regler för hur en båt ska vara inrättad för att transporteras??
Bandvagnarna är ju amfibier.... -_- dvs. kan tjänstgöra som båt.....
Skulle vara kul att testa. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ofta registrera sitt fordon under mer än en kategori. För drygt tio år sedan talade jag med en norsk ägare av en DUCK(amfibisk 6X6 från WW II). Han hade registrerat den som buss. Andra alternativet var att registrera den som tung lastbil. Han var ofta på amfibieträffar runt Europa och åkte då färja. Med tung lastbil betalade man efter tjänstevikt och längd. Med buss fick man betala efter hur många passagerare man hade.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att döda en myt nej bönder får inte lasta hur mycke dom vill det gäller samma vikter för dom som oss ;) enda som har dispens från 20 km är utryckningsfordon och militären står det 50km på traktorn är den reggad med hjul då bandsatsen kommer på 20 km var tvungen att ringa o prata med tunga gruppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...