Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som vet om man kan få tag i startkapslar och i så fall var?

Ibland är min bil trögstartad och då hjälper det med startgas. Det hade varit smidigare att bara behöva sätta i en startkapsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det problem vid "vanlig" temperatur, eller bara när det är kallt?

Dåliga batterier?

 

Annars kanske en motor värmare vore bra. Tydligen hade Flygvapnets TGB 30:or såna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har också letat startkapslar, de är mer sällsynta än Unobtanium! Det går lika bra att öppna locket och hälla eter i behållaren där kapseln sätts, sedan pumpar du som vanligt. Hittar du inte eter i lösvikt går det bra med en startgasflaska som du gör ett litet hål i så gasen far ut, sedan häller du över etern i en vanlig flaska, så gör jag. En liten flaska räcker en hel vinter, det behövs väldigt lite eter för att starta...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet har uppstått ju varmare det är av någon anledning. Batterierna är sprillans nya, det var räddningen i fredags när jag skulle köra studenter. Då strulade den en gång men efter en skvätt startgas startade den och sedan fungerade den perfekt resten av dagen.

 

Jag tror att den drar in tjuvluft i sugledningen på något sätt. Ibland när jag startar den så går den ett par sekunder sedan måste man vara med på gasen för då är det precis som den missar ett par tändningar. Får man bara upp varvet innan han missar så går den som en klocka sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bästa är väl att försöka fixa orsaken till startproblemen.

Om du inte ser något yttre dieselläckage, kolla backventilerna i matarpumpen.

Repsats med nya såna kostar under en hundring och går snabbt att byta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kapslar märkta "startpilot" vill jag minnas tror det ska passa men jag har ingen bil kvar att prova i, men om intresse finns kan jag ju mäta en :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

På Tatran ha vi tagit bort hållaren till eterstart men behållt röret och satt ett rött plaströr från flaskan med lim funkar bra vid behov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dina symptom är exakt som en sugluft läcka någonstans, kan vara så litet att det inte svettas där ens. Kolla alla banjokopplingar, slangar mm efter sprickor eller kanske otäta kopparbrickor? Trycksätt med lite tryckluft och se om då får en liten fläck nånstans. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tackar för tipsen!

Jag börjar med att byta backventilerna och alla tätningarna på sugsidan så får jag se om jag behöver eterampullerna eller inte.

 

Mvh

 

Håkan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...