Gå till innehåll

Utväxling på axlarna TL22.


Rekommendera Poster

 

Alla svar o funderingar e välkomna :)

 

Jag trodde att Sugga, startjeep och 912:an hade samma utväxling och att det bara fanns en variant. Jag har varit med om att bärga en 912:a i skogen för att slakta den och använda framaxeln på en Startjeep. Jag har också haft i min ägo ny i trälåda reservdel till Sugga kronhjul och pinjong. Då noterade jag att det var samma reservdelsnummer till Suggan och 912:an.

Visste inte om att det fanns två varianter. Var har du läst att det finns två utväxlingar? Jag har häftet Specifikationer för Volvo TP21 (Suggan) tryckt 1957 alltså sista året Suggan tillverkades och där anges utväxlingen för fram- och bakaxel till 7:36 och inget annat nämns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att Sugga, startjeep och 912:an hade samma utväxling och att det bara fanns en variant. Jag har varit med om att bärga en 912:a i skogen för att slakta den och använda framaxeln på en Startjeep. Jag har också haft i min ägo ny i trälåda reservdel till Sugga kronhjul och pinjong. Då noterade jag att det var samma reservdelsnummer till Suggan och 912:an.

Visste inte om att det fanns två varianter. Var har du läst att det finns två utväxlingar? Jag har häftet Specifikationer för Volvo TP21 (Suggan) tryckt 1957 alltså sista året Suggan tillverkades och där anges utväxlingen för fram- och bakaxel till 7:36 och inget annat nämns.

Det var så att i vintras köpte jag en reservdelsbil(912) som ska få donera lite delar till min andra 912:a och i förrgår kollade jag utväxlingen på axlarna och upptäckte att reservdelsbilen har utväxling 6:35 och min andra har 7:36 :angry:

Kollade ibland dokumenten här på terrängbil och hittade i "Specifikationer för lastterrängbil 912"att det finns utväxlingen 6:35 och i andra dokument finns 7:36 men jag har inte hittat när dom bytte utväxlingen.

Har sett på andra förändringar att det har stått "from chassie nr".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spana in avsnittet "axlar" i 912 beskrivning del 2 där står följande: Chassienummer 1- 522 har 6:35. Nr. 523 och framåt har 7:36 (startbil TL12 har 6:35)

 

Tack OPJ.

Letade som tusan och hittade inget,men där fanns det på sidan 77,

 

Har ett par axla liggande som är från TL11,ska kolla vilkan utväxling det är på dom.

Har man lite tur så kanske det kan vara 7:36 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dålig på detta med utväxlingar och detta är kankse lite offtopic men ja har märkt när ja smockar i fyran(hög) på min så

drar den iväg ganksa friskt,känns som en överväxel ^_^

Ja det händer likadant på min.

Får varva ganska ordentligt på trean innan fyran får komma i .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja samma här :) ja har absolut inge varv kvar att ge när ja växlar.

Men ja har en liten fundering....under fuggen sitter en konstig pryl med en plombering,min plombering är bruten men hur funkar

den här restriktorn???

är det en stryp-platta eller nått?läste även att det fanns restriktor i fördelaren.men det har inte jag

vad ja kunde se när ja kontrollerade denna :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok,ja kanske får plocka isär o kolla om det är ett spjäll eller inte kvar på min då :)

 

det där med restriktor i fördelaren kommer jag inte ihåg vart jag läste,men iaf var det kulor och centrifugalkraft

som strypte på nått vis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...