Martin W Postad 26 Juli , 2013 Rapport Share Postad 26 Juli , 2013 Har en fundering om dom olika utväxlingarna på våra kära bilar. Är det någon som vet när dom ändrade utväxling på TL22.(7-36 och 6-35)? Varför byttes det och vilken är tidigast mm. Alla svar o funderingar e välkomna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 27 Juli , 2013 Rapport Share Postad 27 Juli , 2013 Alla svar o funderingar e välkomna Jag trodde att Sugga, startjeep och 912:an hade samma utväxling och att det bara fanns en variant. Jag har varit med om att bärga en 912:a i skogen för att slakta den och använda framaxeln på en Startjeep. Jag har också haft i min ägo ny i trälåda reservdel till Sugga kronhjul och pinjong. Då noterade jag att det var samma reservdelsnummer till Suggan och 912:an. Visste inte om att det fanns två varianter. Var har du läst att det finns två utväxlingar? Jag har häftet Specifikationer för Volvo TP21 (Suggan) tryckt 1957 alltså sista året Suggan tillverkades och där anges utväxlingen för fram- och bakaxel till 7:36 och inget annat nämns. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 28 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Jag trodde att Sugga, startjeep och 912:an hade samma utväxling och att det bara fanns en variant. Jag har varit med om att bärga en 912:a i skogen för att slakta den och använda framaxeln på en Startjeep. Jag har också haft i min ägo ny i trälåda reservdel till Sugga kronhjul och pinjong. Då noterade jag att det var samma reservdelsnummer till Suggan och 912:an. Visste inte om att det fanns två varianter. Var har du läst att det finns två utväxlingar? Jag har häftet Specifikationer för Volvo TP21 (Suggan) tryckt 1957 alltså sista året Suggan tillverkades och där anges utväxlingen för fram- och bakaxel till 7:36 och inget annat nämns. Det var så att i vintras köpte jag en reservdelsbil(912) som ska få donera lite delar till min andra 912:a och i förrgår kollade jag utväxlingen på axlarna och upptäckte att reservdelsbilen har utväxling 6:35 och min andra har 7:36 Kollade ibland dokumenten här på terrängbil och hittade i "Specifikationer för lastterrängbil 912"att det finns utväxlingen 6:35 och i andra dokument finns 7:36 men jag har inte hittat när dom bytte utväxlingen. Har sett på andra förändringar att det har stått "from chassie nr". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 28 Juli , 2013 Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Spana in avsnittet "axlar" i 912 beskrivning del 2 där står följande: Chassienummer 1- 522 har 6:35. Nr. 523 och framåt har 7:36 (startbil TL12 har 6:35) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 28 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Spana in avsnittet "axlar" i 912 beskrivning del 2 där står följande: Chassienummer 1- 522 har 6:35. Nr. 523 och framåt har 7:36 (startbil TL12 har 6:35) Tack OPJ. Letade som tusan och hittade inget,men där fanns det på sidan 77, Har ett par axla liggande som är från TL11,ska kolla vilkan utväxling det är på dom. Har man lite tur så kanske det kan vara 7:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Juli , 2013 Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Är dålig på detta med utväxlingar och detta är kankse lite offtopic men ja har märkt när ja smockar i fyran(hög) på min så drar den iväg ganksa friskt,känns som en överväxel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 28 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Är dålig på detta med utväxlingar och detta är kankse lite offtopic men ja har märkt när ja smockar i fyran(hög) på min så drar den iväg ganksa friskt,känns som en överväxel Ja det händer likadant på min. Får varva ganska ordentligt på trean innan fyran får komma i . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Juli , 2013 Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Ja samma här ja har absolut inge varv kvar att ge när ja växlar. Men ja har en liten fundering....under fuggen sitter en konstig pryl med en plombering,min plombering är bruten men hur funkar den här restriktorn??? är det en stryp-platta eller nått?läste även att det fanns restriktor i fördelaren.men det har inte jag vad ja kunde se när ja kontrollerade denna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 28 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Den prylen under förgasaren är någon form av vakum styrd justerbar varvspärr/strypning. Har tagit bort spjället på min så det inte ska hindra ohämmat varvande Har inte sett någonting i fördelarna på mina motorer.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 28 Juli , 2013 Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Precis, det är en hastighetsregulator som ska förhindra att motorn inte varvar mer än 3000 rpm och det måste vara tråkigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Juli , 2013 Rapport Share Postad 28 Juli , 2013 Hmmm ok,ja kanske får plocka isär o kolla om det är ett spjäll eller inte kvar på min då det där med restriktor i fördelaren kommer jag inte ihåg vart jag läste,men iaf var det kulor och centrifugalkraft som strypte på nått vis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.