Finnsebbe Postad 23 September , 2013 Rapport Share Postad 23 September , 2013 Till min förvåning var brytpinnen av, trots att föregående ägaren påstod att vinshen fungerar. Frågade lite runt och brytpinnar tycks inte gå att finna. Mätte upp gamla pinnen, den var 8.5 i yttre diameter, hålet var ca 4, och längden 28.5. Hålen i medbringaren är 8.5 på ena sidan och ca 6 på andra sidan. Axelns hål är 8.5. Är det faktiskt så att brytpinnen inte "går igenom", utan flyttar momentet bara på ena sidan? Jag svarvade till en likadan i mässing och tryckte in den, har inte ännu prövat vinsha dock. Men som sagt nu bär den bara på ena sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Nu blev jag nyfiken: Varför mässing? Och varför finns det ens en brytpinne? Vad menar du med "ena sidan"? Mvh Vinkon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 25 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 September , 2013 Mässing för att originalet var mässing. Brytpinnens uppgift är att vara en säkring, det första som ger vika vid överbelastning. Ifall den inte skulle finnas så skulle något annat paja, t.ex. vajern, vilket skulle vara farligt för alla i närheten. Brytpinnen sitter i vinschens medbringare. Medbringaren sitter på vinschens ingående axel. Brytpinnen sitter i ett hål som är borrat på tvären genom medbringaren och axeln. Hålet håller inte samma diameter hela vägen utan är 8.5 i axeln och på ena sidan av medbringaren, sen är det mindre på andra sidan av medbringaren. Därför går inte en 8.5 mm pinne igenom hela vägen, utan den bär s.a.s. endast på "ena sidan". 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Skulle vilja tro att den ska gå genom hela vägen och att den är i två dimensioner, ungefär som brytpinnarna denna länk: http://www.tradera.com/8-st-nya-brytpinnar-ny-modell-bv-202-auktion_1005_158600327 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 25 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 25 September , 2013 Har ett vagt minne att jag sett en bild på en brytpinnesats med tre pinnar till 912 och att dessa hade konstant diameter. Den gamla brutna brytpinnen var också en ihålig cylinder med samma diameter hela vägen och längden passar. Kanske det mindre hålet är till för att man skall kunna driva ut pinnen med en dorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Mässing för att originalet var mässing. Brytpinnens uppgift är att vara en säkring, det första som ger vika vid överbelastning. Ifall den inte skulle finnas så skulle något annat paja, t.ex. vajern, vilket skulle vara farligt för alla i närheten. Brytpinnen sitter i vinschens medbringare. Medbringaren sitter på vinschens ingående axel. Brytpinnen sitter i ett hål som är borrat på tvären genom medbringaren och axeln. Hålet håller inte samma diameter hela vägen utan är 8.5 i axeln och på ena sidan av medbringaren, sen är det mindre på andra sidan av medbringaren. Därför går inte en 8.5 mm pinne igenom hela vägen, utan den bär s.a.s. endast på "ena sidan". Jo brytpinnars funktion är jag bekant med. Men är det ifall transmissionen "driver för mycket" då, eller? Ok, trodde du menade åt ett håll bara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Jo brytpinnars funktion är jag bekant med. Men är det ifall transmissionen "driver för mycket" då, eller? Ok, trodde du menade åt ett håll bara Brytpinnen ska hålla för 4 tons belastning sedan gå av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Alltså måste transmissionen kunna leverera mer kraft än vad vinschen är gjord för? Hur vet man om man är nära att knäcka den då? Eller blir det en överraskning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 September , 2013 Rapport Share Postad 25 September , 2013 Min tanke är att det måste sitta en brytpinne som skall gå av om man matar in wiren för långt och det tar stopp mot tex en linledare eller fastnar någon annanstans på vägen, och givetvis för att pajja INNAN man får en brusten wire över ansiktet vid för tung belastning Säkert att hålet är olika grovt på båda sidorna? Ibland kan det fyllas med skit och rost och man tar för givet att hålet är mindre än det igentligen är.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 26 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 26 September , 2013 Hålet är olika grovt, rensade upp det och "mätte" med en borr. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 28 September , 2013 Rapport Share Postad 28 September , 2013 4-pack. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 29 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 September , 2013 Precis så såg den gamla pinnen ut! Skulle du vilja mäta upp dina? Min gamla var ganska tillknycklad så jag är inte helt säker. Skall nog svarva ett par på lager. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 3 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2013 Nu har jag varit ute och mätt: Längd 27.0 mm Ytterdiameter 8.5 mm Innerdiameter 4.0 mm MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Finnsebbe Postad 23 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 23 December , 2013 Testade (i misstag) min självsvarvade brytpinne på lördagen. Jag hade precis dragit omkull ett träd som lutade i fel riktning, tryckte ned kopplingen och släckte motorn. Vinshens spak glömde jag naturligtvis i "IN" läget. Rullade in viren och satt kroken i fästet på kofångaren. Startade motorn och det smällde till under bilen. Brytpinnen hade gått och viren var spänd som en gitarrsträng. Orsaken var naturligtvis att jag glömde spaken i indragningsläget, men ett sådant misstag händer lätt. Rekommenderar definitivt att använda en korrekt brytpinne. Inte t.ex. M8 bult. I mitt fall skulle något annat (dyrare och farligare) pajat. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.