Gå till innehåll

Brytpinne 912


Rekommendera Poster

Till min förvåning var brytpinnen av, trots att föregående ägaren påstod att vinshen fungerar. Frågade lite runt och brytpinnar tycks inte gå att finna. Mätte upp gamla pinnen, den var 8.5 i yttre diameter, hålet var ca 4, och längden 28.5. Hålen i medbringaren är 8.5 på ena sidan och ca 6 på andra sidan. Axelns hål är 8.5. Är det faktiskt så att brytpinnen inte "går igenom", utan flyttar momentet bara på ena sidan?

 

Jag svarvade till en likadan i mässing och tryckte in den, har inte ännu prövat vinsha dock. Men som sagt nu bär den bara på ena sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mässing för att originalet var mässing. Brytpinnens uppgift är att vara en säkring, det första som ger vika vid överbelastning. Ifall den inte skulle finnas så skulle något annat paja, t.ex. vajern, vilket skulle vara farligt för alla i närheten.

 

Brytpinnen sitter i vinschens medbringare. Medbringaren sitter på vinschens ingående axel. Brytpinnen sitter i ett hål som är borrat på tvären genom medbringaren och axeln. Hålet håller inte samma diameter hela vägen utan är 8.5 i axeln och på ena sidan av medbringaren, sen är det mindre på andra sidan av medbringaren. Därför går inte en 8.5 mm pinne igenom hela vägen, utan den bär s.a.s. endast på "ena sidan".

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett vagt minne att jag sett en bild på en brytpinnesats med tre pinnar till 912 och att dessa hade konstant diameter. Den gamla brutna brytpinnen var också en ihålig cylinder med samma diameter hela vägen och längden passar.

 

Kanske det mindre hålet är till för att man skall kunna driva ut pinnen med en dorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mässing för att originalet var mässing. Brytpinnens uppgift är att vara en säkring, det första som ger vika vid överbelastning. Ifall den inte skulle finnas så skulle något annat paja, t.ex. vajern, vilket skulle vara farligt för alla i närheten.

 

Brytpinnen sitter i vinschens medbringare. Medbringaren sitter på vinschens ingående axel. Brytpinnen sitter i ett hål som är borrat på tvären genom medbringaren och axeln. Hålet håller inte samma diameter hela vägen utan är 8.5 i axeln och på ena sidan av medbringaren, sen är det mindre på andra sidan av medbringaren. Därför går inte en 8.5 mm pinne igenom hela vägen, utan den bär s.a.s. endast på "ena sidan".

Jo brytpinnars funktion är jag bekant med.

Men är det ifall transmissionen "driver för mycket" då, eller?

 

Ok, trodde du menade åt ett håll bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att det måste sitta en brytpinne som skall gå av om man matar in wiren för långt och det tar stopp mot tex en linledare eller fastnar någon annanstans på vägen, och givetvis för att pajja INNAN man får en brusten wire över ansiktet vid för tung belastning  :(

 

 Säkert att hålet är olika grovt på båda sidorna? Ibland kan det fyllas med skit och rost och man tar för givet att hålet är mindre än det igentligen är..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Testade (i misstag) min självsvarvade brytpinne på lördagen. Jag hade precis dragit omkull ett träd som lutade i fel riktning, tryckte ned kopplingen och släckte motorn. Vinshens spak glömde jag naturligtvis i "IN" läget. Rullade in viren och satt kroken i fästet på kofångaren. Startade motorn och det smällde till under bilen. Brytpinnen hade gått och viren var spänd som en gitarrsträng.

 

Orsaken var naturligtvis att jag glömde spaken i indragningsläget, men ett sådant misstag händer lätt. Rekommenderar definitivt att använda en korrekt brytpinne. Inte t.ex. M8 bult. I mitt fall skulle något annat (dyrare och farligare) pajat.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...