Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej Kristian,

jag är sugen på två innertak, har du fått något pris?

Jag har inte någon brådska jag tar dem när de passar.

 

Inget pris, han sa bara att det inte handla om allt för stora pengar då det var billigt material etc..

 

hej

jag har nu pratat med min kontakt om detta och visat förutsättningarna.

återkommer i veckan om pris på uppsytt tak.

planen är nog att sy upp ett tak för provmontage och kontroll,  sen kan vi producera flera.

//John

 

Exakt, en bil måste göras på plats hos sadelmakaren. Sen om det passar fint kan man göra efter mallarna man gjort, alternativt får man justera.. Men vi kan som sagt inte göra 10st och hoppas på att det passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Då har jag diskuterat med min kontakt om detta.

först ett klargörande. eftersom mitt projekt inte rullar så kan jag inte få min bil till en sadelmakare utan jag tänker montera innertaket själv.

 

Tyvärr kan jag nog säga att kostnaden är väldigt hög för innertaken.

initialkostnaden för framtagandet av en prototyp kostar ca 6000kr.

Här räknar min kontakt med en mtrlkostnad på ca 1800kr samt ett antal timmar för mallning och ett par timmar för  justering.

 

jag skulle i alla fall få låna det gamla taket för att själv kunna se förutsättningarna innan jag tar detta vidare.

Kunde jag få låna det gamla innertaket?

 

MVH

John Gentz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät väldigt dyrt, johgen.

Jag har tyvärr heller ingen brådska med innertaket men i ärlighetens namn känns det en aning olustigt att skicka iväg det med möjligheten att det inte står att finna då det väl är dags att montera ett eget.

Fördelen för mig med att låna ut det till KristianEriksson är att jag är hyfsat säker på att vi bor i samma stad men då återstår ändå problemet att varken han eller jag har kommit så långt som att montera ett "test"-tak.

 

Jag skall i veckan ringa runt till lokala sadelmakare och höra mig för om kostnadsuppskattning och se vad de skulle ta för ett ny-uppsytt tak.

KristianEriksson; Gav Romland.se något offert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, johgen.

Nej, du behöver inte hyra innertaket, faktum är att jag lutar åt ditt och KristianEriksson's alternativ då sadelmakare och liknande kompetens tycks vara ytterst frånvarande i min stad. Jag har två företag kvar att undersöka men de kan jag nå först imorgon och på fredag. Funkar inte något av dessa alternativ tar jag nog och ritar av det för min egen säkerhets skull och sedan lånar jag ut det till dig, mest troligt, johgen. Detta under förutsättning att jag får tillbaka det då sadelmakaren du anlitar har använt det klart i befintligt skick eller sprättat men komplett så som det är.

 

Den ena mannen som jag kan få kontaktuppgifter till först på fredag (via ett annat företag) sägs vara väldigt skicklig.

Den andra mannen var på ett jobb och bad mig återkomma imorgon. (http://www.ershags.se/index.htm).

 

Vidare vill jag be om ursäkt om jag verkar besvärlig men jag är rädd om varenda pinal på bilen då jag vet hur problematiskt det är att hitta delar, och att min egen kompetens i bilmekande inte är stor så är jag beroende av originalsakerna :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa ett lite tjockare tyg eller vaxduk eller liknande sedan ritar du av taket på detta lägg på 5 cm på ytterkanterna då du måste kunna renklippa runt fönster och lister mät ut kanalerna för takbågar och liknande sprätta upp hörnen och rita in vart sömmen sitter sedan skickar du kopian till den som vill låna taket av dej så slipper ditt original försvinna ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hei igjen.. Hvordan går det med taktrekk prosjektet? Jeg holder på med min bil, er straks klar for lakk. Og da er ikke veien langt unna for montering. Jeg mangler taktrekket helt i den bilen jeg pusser opp. Så blir det å få sydd opp et taktrekk helt fra scratch, siden jeg ikke har noe å se etter. Er det noen som kunne ha målt opp nøyaktig avstanden mellom sømmene til bågarne og tatt et par bilder med mål på detaljer av taktrekket. Tenker da på plasseringen av sømmer/lommer? Ha en strålande dag alle sammen.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei. Det hadde vært fint. Det manglet taktrekk helt i min bil, så jeg har ikke noe å se etter. Men jeg har en kusin som er sadelmakare, så han skal hjelpe meg. Men det hadde vært fint med noen bilder og mål før vi setter i gang. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är så jävla ledsen att det tar sån tid för mig att få igång något som är av värde och hjälp för er. Det är min önskan att kunna hjälpa er så snart som det bara är möjligt men saker kommer i vägen och tiden flyr :(.

 

*Edit:

Lite bilder och mått kunde jag ta nu på kvällen men fick hålla till utomhus då taket är extremt äckligt. Det var betydligt svårare att kunna sträcka både tak och lakan att måla av på så det gjorde jag inte nu. Vidare är måtten på taket skeva i höger och vänster sida på bilen, varför detta är vet jag inte men kan tänka att taket blivit ersatt någon gång eller att det bara inte var så "pisse-noga" eller att lumparna själva tvingades sy upp det. Att måtta taket var besynnerligt men jag hoppas att detta skall hjälpa en bit på vägen.

 

Min rekommendation är att ni lägger på mer tyg än ni behöver och sedan skär bort där detta är tillämpligt.

 

Hör av er om ni vill ha fler bilder och mått men förbered er nu på situationstecken en masse.

 

post-6573-0-86988000-1401904579_thumb.jpgFåll: ~1,3cm på en del. Varje fåll består alltså av ~2,6cm tyg. Man bör plussa minst 1,3cm på varenda "del-ände".

post-6573-0-54609600-1401904583_thumb.jpgDel #1. Nedersta delen av taktyget; Det som är närmast och till viss del omger bakrutan: ~21,5 cm från kurvan till fåll. (Mitt eget tips här är att lägga till mycket mer tyg och sedan skära bort det som blir över. Mitt tak var rätt slitet här.)

post-6573-0-39562600-1401904585_thumb.jpgDel #2. Bit "ovanför" del #1 och på höger sida om takluckan. På vänster sida taklucka uppmättes biten till ~53cm. Höger: ~56,5cm i bredd till nästa fåll

post-6573-0-39272300-1401904587_thumb.jpgDel #3. ~40,5cm till nästa fåll.

post-6573-0-43644400-1401904589_thumb.jpgDel #4. ~53,5cm till nästa fåll.

post-6573-0-39436100-1401904591_thumb.jpgDel #5. ~35,5cm till nästa fåll.

post-6573-0-08894500-1401904593_thumb.jpgDel #6. Delen närmast vindrutan. Från fåll till horn ~23cm. (Mitt eget tips här är att lägga till mycket mer tyg och sedan skära bort det som blir över. Mitt tak var rätt slitet här.)

post-6573-0-97106300-1401904594_thumb.jpgNågon slags sladdhållare om jag inte minns fel, mitt ovanför främre passagerarplatsen på diagonalen. ~50,5cm lång.

post-6573-0-92416100-1401904596_thumb.jpgSladdhållare. 2,3cm bred.

post-6573-0-03703100-1401904609_thumb.jpgDel närmast vindrutan fastsydd ~28,5cm från höger kant.

post-6573-0-89681500-1401904610_thumb.jpgFrån fåll till sladdhållaränden är det ~17,5cm.

post-6573-0-80342600-1401904612_thumb.jpgDel längst bort från vindrutan fastsydd ~65,2cm från höger kant.

post-6573-0-57289500-1401904614_thumb.jpgTacklucka. Hålet är ~52cm bred. (Mitt eget tips här är att lägga till mycket mer tyg och sedan skära bort det som blir över. Mitt tak var rätt slitet här.)

post-6573-0-50991500-1401904616_thumb.jpgMellan ändarna vid sidan av bakrutan är det ~97,5cm.

post-6573-0-53777200-1401904618_thumb.jpgMellan taklucka och övre kant på bakrutan är det mellan ~57,5cm och ~60,5cm

post-6573-0-61589800-1401904620_thumb.jpg

post-6573-0-59987400-1401904622_thumb.jpgPå "insidan" av innertaket har det suttit mer tyg i fållarna för att kunna passera stålbyglarna igenom och därigenom hålla upp innertaket. På mitt tak hade dessa så gott som förmultnat och något mer nyskapande kanske är att önska.

 

För antennreglage, torkarmotorer, lampor, etc. kanske man får skära ut när man har passat upp taket i övrigt. Sedan torde det vara fördelaktigt att utgå från sina egna byglar och kontrollmäta att mina mått överensstämmer någorlunda med ens egen bil innan man syr upp ett tak.

post-6573-0-72260400-1401904581_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

förstår din intention med detta, men detta hjälper mig inte så mycket.

 

måste ha ett tak att rita av och mäta på för att få ett bra resultat.

 

Du kan inte tänka dig att skicka taket så att jag kan "malla" av det?

Behöver bara ha det i 2 dagar.......

 

MVH

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Du får jättegärna höra vad ett till tak skulle kosta :)  . Blir det i originalutförande? Jag hade tänkt använda en sådan där löfteslapp som min kära hustru gav mig för två år sedan och be henne sy upp mitt ^_^.

Jag tror att jag kan ta mig ut till bilen först näst-nästa vecka men om jag hinner få lös taket är ändå oklart. Håller på att filura på bromsarna för tillfället men om pappa min vill hänga med kanske han kan fokusera på innertaket.

 bromsband ka lasses bromsservice i ornäs mellan falun o borlänge limma om  även gummipackningar har han köpte till min där gick på kring 400 för tätningar för en axel banden gick på 800 för bak axeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Hej alla, nu är det dags. Jag ska få uppsytt 2 eller 3st innertak. Dock har jag lyckats göra av med/slänga mina gamla. Jag bjuder 1000kr i förskottsbetalning till den som vill låna ut sitt innertak för måttagning. Alternativt 1000kr i rabatt på ett nytt innertak. Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...