Gå till innehåll

Tgb centipede


ewoldern

Rekommendera Poster

Hmmm, TGB-22 är ju inte det ultimata utgångsobjektet att korta, eftersom fördelningslådan och vakuumtanken sitter typ 80-120 mm längre bak än på TGB-13, pga den 5-växlade lådan som är en sektion längre. Kommer inte ihåg exakta måtten... men typ. Därför tror jag det blir svårt att få ned den till TGB-13 axelavstånd utan en massa extraarbete. Problemet med branta knutvinklar för den främre bakaxeln bör man nog ta på allvar. Vid max utfjädring på en TGB-13 så är det inte mycket kvar i knutkorsen. Så en kortare kardan känns inte aktuellt. Vill du fortfarande korta får du begränsa utfjädringen hos axeln, eller titta på CV-joints (vidvinkelknutar) i kombination med uppvinklat (?) diffhus. Andra möjligheter är ju att flytta motor/växellådspaketet frammåt (ingen bra idé pga redan högt framaxeltryck).

 

Meeen är man öppen för andra fördelningslådor/motorpaket och att jobba en del med kardaner/knutvinklar och fjädringsväg går det mesta att få till...

 

Självklart skall du korta överhänget i bak, och få ned det till TGB-13 mått. Mindre än så går det nog inte att få till om du skall behålla orginaltanken. Mitt tipps är även att smalna av bakre stötfångaren, då den svänger "utåt" i kurvorna. Lätt att få in träd där mellan bakhjul och stötfångarn. Jag kortade in min 220 mm totalt på Myrmonstret, dvs 110 mm på varje sida, och det blev jag mycket nöjd med. Blev perfekt med den lilla reggskylten, dom röda orginalreflexerna och med 19 mm schackelfästen i linje med rambalkarna. Ska se om jag hittar nå bilder på det...

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att storleken har betydelse  :D

Exakt!!! (men det har hon aldrig brytt sig om..) :lol:  :lol:  :lol:

 

 Ja, den detaljen hade jag missat på dina filmer Klas, ser riktigt propert ut. Det du skriver är ju helt rätt..för vem vill lixom få  "en fet gran mellan däck och ram".. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...