ewoldern Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Någon som sett info om denna bil? Kanske någon film?Verkar vara från finland.Har funderingar på att korta in min tgb22 men vet inte hur mkt man vågar kapa, vill ju gärna kunna svänga efteråt också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Har sett en liknande på Youtube, men jo det var på finska så har ingen aning på vad man ska söka på för o hitta den igen Men friskt kapat hälften vunnet Är ju lite kardanerna som styr med så det inte blir för branta vinklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Den här är snarlik, ser tufft ut med 6 st fullfeta superswampers på TGB:n 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 12 Februari , 2014 Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Är det en kortad 13, eller satte de boggi på en 11:a? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ewoldern Postad 12 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 12 Februari , 2014 Den på filmen såg ju ut att svänga bra det lilla man såg i videon. Har också fått info på ett annat forum om en kille som kortat sin och det fungerade bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Undrar om rörligheten i boggin blir ett problem? Såg ut att vara svårt att få ner kraften i backen när han skulle uppför branten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Jag skulle inte kapat ner den mer än en 13. Möjligtvis ca 6 cm till. Kapar du mer måste du flytta motor/växellådor för att få plats med kardanen till mitten axeln. Det gäller altså om du vill ha full rörlighet på axeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Hmmm, TGB-22 är ju inte det ultimata utgångsobjektet att korta, eftersom fördelningslådan och vakuumtanken sitter typ 80-120 mm längre bak än på TGB-13, pga den 5-växlade lådan som är en sektion längre. Kommer inte ihåg exakta måtten... men typ. Därför tror jag det blir svårt att få ned den till TGB-13 axelavstånd utan en massa extraarbete. Problemet med branta knutvinklar för den främre bakaxeln bör man nog ta på allvar. Vid max utfjädring på en TGB-13 så är det inte mycket kvar i knutkorsen. Så en kortare kardan känns inte aktuellt. Vill du fortfarande korta får du begränsa utfjädringen hos axeln, eller titta på CV-joints (vidvinkelknutar) i kombination med uppvinklat (?) diffhus. Andra möjligheter är ju att flytta motor/växellådspaketet frammåt (ingen bra idé pga redan högt framaxeltryck). Meeen är man öppen för andra fördelningslådor/motorpaket och att jobba en del med kardaner/knutvinklar och fjädringsväg går det mesta att få till... Självklart skall du korta överhänget i bak, och få ned det till TGB-13 mått. Mindre än så går det nog inte att få till om du skall behålla orginaltanken. Mitt tipps är även att smalna av bakre stötfångaren, då den svänger "utåt" i kurvorna. Lätt att få in träd där mellan bakhjul och stötfångarn. Jag kortade in min 220 mm totalt på Myrmonstret, dvs 110 mm på varje sida, och det blev jag mycket nöjd med. Blev perfekt med den lilla reggskylten, dom röda orginalreflexerna och med 19 mm schackelfästen i linje med rambalkarna. Ska se om jag hittar nå bilder på det... MVH Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Syns lite av bakändan med den kortade stötfångarn på en av mina 13-bilar Myrmonstret i den här filmen ca vid ca 10:53, se länkhttp://youtu.be/1dYn_7WmLUs?t=10m53s// Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Ja lådan får bytas till en 11-13 låda om du ska korta ner bilen åsså blir det en massa mer arbete som Klas nämnt redan. Hur kort vill du ha den? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 13 Februari , 2014 Rapport Share Postad 13 Februari , 2014 Tänk på att storleken har betydelse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Tänk på att storleken har betydelse Exakt!!! (men det har hon aldrig brytt sig om..) Ja, den detaljen hade jag missat på dina filmer Klas, ser riktigt propert ut. Det du skriver är ju helt rätt..för vem vill lixom få "en fet gran mellan däck och ram".. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.