Gå till innehåll

HJÄLP !!30 an fungerar på back men ej på Drive,kolonn, bogserväxel


Rekommendera Poster

Har problem att få 30an att gå framåt? Backen fungerar alltid. Men inte D kolonn eller Bogserv,

Kan någon förklara vilken av ventilerna på växellådan som är för denna funktion? Vilka kablar ska ha ström

respektive ev jord, både på ventil samt ut ur styrboxen.

Har provat med en manuell dosa som kopplas in i kontakten i säkringslådan utan resultat. Backen går i men ej framåt. Plogar åt sveaskog med bilen så den behövs verkligen. Någon kunnig som kan hjälpa mig ? Naturligtvis mot ersättning om någon kan felsöka på plats i min verkstad i Kungsgården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner elschema från Dokumentfliken - Verkstadshandböcker - TGB30/40 - Elschema. Där finns kabelnummer till respektive ventil. Samtliga har en pol jordad och aktiveras med 24V på den andra polen.

 

Ladda också ner VHB Kap. 4 Kraftöverföring, där hittar du vilka ventiler som ska vara dragna och när. Där finns också beskrivet hur växellådan fungerar både i stort och i detalj.

 

Har du testat med tvångsstyrning direkt på kontaktdonet i elcentralen kan du bortse från ev fel i styrboxen och då lutar det åt fel i växellådan om bilen driver bakåt men inte framåt. Alla växlar framåt kräver att ventil 1 är dragen, kabel nr 521. Jag hade börjat där. Lossa kontaktdonet på ventilen, mät spänning och titta efter korrosion. ventilernas spolar kan flyttas mellan ventilerna om du misstänker avbrott i lindningen, etc.

 

Nästa steg är nog att kolla hydraultrycken. Det kräver manometer och anslutning till mätuttagen. Koppling, slang och manometer finns t ex på Hydroscand.

 

Hoppas du hittar felet. Fråga gärna om ytterligare råd, det finns bra med kunskap och erfarenhet här på Terrängbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera att ladda ner: Reparationsanvisning för styrenhet FMV 1996. Titta på sid 44:13, där står vilka ventiler som ska vara dragna i varje växel. Finns lite felsökningstips där också.

 

Gissar att du redan har kollat oljenivån i växellådan? Starta, varmkör, P-broms till och kör igenom alla lägena på växelväljaren. Kolla sedan nivån på stickan. För lite olja kan hitta på en hel del underligheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Upptäckte att handboken här var 10 ggr bättre än fmv skiva jag har ,fasten den är för tekniker.

jag har varit på dom två översta ventilkontakterna . Såg nu tydligare vilka jag ska kolla och mäta.

Det verkar finnas många kunniga här på forumet. Vilket kan behövas då det här med el,styrboxar,ventiler mm skrämmer mig lite.

Men det är helt klart den bästa plogbil jag haft,så den skall igång till varje pris. Skall fram med testmejseln i morgon fm :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innanför "skalet" är väl både växellådan och styrboxen rätt komplicerade, men annars är ju funktionerna rätt enkla. Ström till sol 1 för första växeln, till sol 2 för andra växeln, osv. Ganska lätt att reda ut var felet är med bara en testmejsel och en manometer. Sen får man ta det därifrån. Växellåda och ventiler kan jag nog inte hjälpa dig med, men har du fel på styrboxen kan jag prova den och förmodligen också laga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var problemet troligen löst. Jag förstod inte tidigare att ventil "Ts" stod för trycksättning. Putsade bort all

erg men fungerade inte ändå. Lade i Drive och parkbroms, kröp under och tryckte på kontakten varvid växeln hoppade i. Spände itu

flatstiften ock tillbaka med kontakten, SEN FUNKAR DET IGEN. Flera timmars elsökande , men man har ju lärt sig något iallafall.

Nu återstår bara felet med att olja, bränsle, tempmätarna visar helt fel efter att kört ett tag. Belastar jag elsystemet med tex bländarspak eller spolning på rutan hoppar dom till rätt läge ett tag ? Så om nån har tips på det så blir man glader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återstår bara felet med att olja, bränsle, tempmätarna visar helt fel efter att kört ett tag. Belastar jag elsystemet med tex bländarspak eller spolning på rutan hoppar dom till rätt läge ett tag ? Så om nån har tips på det så blir man glader.

Låter som ett jordfel i instrumentbrädan. Titta efter dålig kontakt i pluggen bakpå kombinationsinstrumentet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...