Gå till innehåll

Växlingsproblem TGB40


Rekommendera Poster

Hej!

 

Som många andra har jag problem med automatlådan på 40 bilen..

 

Bilen är utrustad med kran och det är oftast då som problemen uppstår..

 

 

Jag trycker på knappen för drivfrånkopplingen, aktiverar hydraulen o lägger i växeln..  men sedan när jag ska köra iväg med bilen så händer ingenting..

 

det enda som "hjälper" är att när bilen är igång o jag tex har vägväxel i fast neutral på växelläget, då drar jag ur nyckeln o trycker in den igen, upprepar detta ca 5- 10 ggr, då kan det börja funka, ibland på väg o ibland på terräng läget..

 

Vad skall jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, hur vet jag om det är fel på den?

 

har kollat tidigare trådar, men känns inte som om preblemen är samma..

Problemet med problemet är att det inte verkar logiskt. Ungefär som att dina bekymmer skulle bero på höger ventilationsruta eller nåt. Ditt problem liknar mycket det i tråden

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/8647-problem-med-vt-inkoplingen/?hl=gaspedalswitch&do=findComment&comment=96923

 

Jag föreslår att du kopplar in en glödlampa mellan +24 (503) och gaspedalsswitchen (536). Ska lysa när pedalen är nere. Samtidigt ger lampan lite extra ström genom switchen ifall det är fukt i den. Styrboxens konstruktion är extremt känslig för fukt i gaspedalsswitchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

 

Har samma fel på min. Händer när jag står i nerförsbacke med lastbilen och använt kranen. Felet va ganska enkelt när jag hittade det å är som Wingflyer säger switchen till gaspedalen. Behövde bara lyfta pedalen lite för hand så vips så hoppa växeln i :) 

 

Justerade switchen lite men skulle nog behöva justera gaslänkage till pedalen för att få det perfekt.

 

Haft samma fel på bägge mina TGB 40. Se till så kablen är neråt + kolla så inte det kommer in vatten i den lite 5,56 eller likvärdigt + olja in hjulet.

 

Är enkelt å kolla om det är fel på brytaren följ kabeln från brytaren in i hytten finns ett kontakt stycke under instrument panelen ta  isär kabeln där, funkar växlarna då är det brytaren.

 

Mvh

Henrik

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...