LurK Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Håller på med lite förstudier om att ev klona en Willys cj2 kaross på en ur-valp,c202 eller suzuki samurai(sj413) Om detta blir av till nästa vinter blir en gåta om man lyckas med ekonomi till projektet. Cj2 karossen går att köpa flång ny och en valp/suzuki är nog inga problem att finna. Tanken är en "Mb" klon eller en "Fredsjeep" med lite förbättringar förstås som kommer efterhand Nu till frågan då..jag vill ju genomföra ett sådant projekt och få den reggad Kan jag använda pappren från valpen efter ett karossbyte till willys? Är det ombyggt fordon som gäller vid reggning? Nån här som genomfört nått liknade projekt? (Jag har googlat liknade projekt men inte blivit visare om reggningen) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Ett karossbyte skall gå via SFRO, ring och prata med din besiktningsman, ja eller den som finns i din närhet. Det är ju trots allt han som skall godkänna bygget, och gör du det i samråd med honom blir det mycket lättare. Den kommer få identiteten från ramen du använder. Tänk på att göra eventuellt motor byte och liknande innan den skall reggas som ombyggt fordon. Jag hade valt en Suzuki ram för det blir en mycket lättare bil i slutändan och då behövs ju inte lika kraftiga delar (motor, växellåda, axlar etc.) och kraftiga delar väger ju tyvärr en del. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Hmmm ok,kankse ska prata med snubben som reggade om 13 bilen då Ang motorn/ram/axlar så är ju valp hardcore,nackdelen är ju styrningen sitter framför framaxel men det går ju att modifera enligt trådar jag kollat. Suzukin har ju även fördel att styrning redan sitter på rätt plats,sen har ju den lite modernare drivlina och bromsar,men då har den även nackdelar som lite mer avancerat el-system. Kollade lite på SFRO hemsida... Måste jag ner till Trollhättan för att regga?eller gäller det enbart amatörbygge från "scratch"?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 19 Januari , 2015 Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Om du ska bygga, ska du bygga på en ram som är äldre än -75 , då kan du ha större motor. Min valp är SFRO besiktigad av Bosse som ombyggt fordon. https://www.youtube.com/watch?v=13Ozcbrcb1w 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 19 Januari , 2015 Ja det där var verkligen en special-valp Ok,ja det verkar som ur-valp är väldigt lämplig,dessutom har pejlat in ett objekt i närheten,men det finns ju även nåra samurajer inom radarn med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 21 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Fann en tråd på 4x4sweden ang karossbyte http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=37067 Dock verkar det som att det ska omreggas till amatör när det gäller att mixa ihop flera fabrikat Men är ja piggare imorgon från febern ska jag iaf gå in på den lokala bes.stationen och höra med regg-snubben som är där varje torsdag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Januari , 2015 Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Jag kan rekommendera "SFROs bygghandbok" 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 21 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Jag kan rekommendera "SFROs bygghandbok" Jo precis dom hade den på websidan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Januari , 2015 Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Jo precis dom hade den på websidan Med den har jag planerat många byggen....dock inte slutfört så många Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 21 Januari , 2015 Rapport Share Postad 21 Januari , 2015 Här kan du läsa lite. https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf http://www.sfro.com/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 12 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Idag var jag ännu en gång in och pratade med regg-snubben...blev hänvisad till Sfro denna gång. Trotts att detta karossbyte kan bli komplicerat(med regningen då menat) kommer jag nog iaf frampå börja försöka samla ihop både en ur-valp och en Mb/cj2 kaross Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 12 Februari , 2015 Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Idag var jag ännu en gång in och pratade med regg-snubben...blev hänvisad till Sfro denna gång. Trotts att detta karossbyte kan bli komplicerat(med regningen då menat) kommer jag nog iaf frampå börja försöka samla ihop både en ur-valp och en Mb/cj2 kaross Försök att prata med flera/andra "regsnubbar" så hittar du nog någon som är mer positivt inställd! Eller regg den i Polen och importera den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.