Gå till innehåll

Center diffen?


Rekommendera Poster

Har kollat lite grann på en nybörjar film om Off-road körning och sitter och jämför med hur det passar in på 30:an.

En sak jag inte vet är hur transfer lådan fördelar till fram och bak axlarna. Är det en fast (dvs 50/50 fram och bak) eller diffad koppling?

 

Jag antar att det är en diff?

Eftersom den ju inte är låsbar (det finns ju ingen knapp för det), betyder det att man kan bli stående med bara fram eller bak axeln drivande, alltså 2-hjuls drift?

 

Intressant att civila bilar inte verkar ha låsbara axel diffar, de tillbringar mycket tid med hur man undviker problem pga det. Jag har ju bara kört militära 4x4 där det alltid varit standard så vissa av deras problem tog man inte åt sig ;)

 

Däremot vore det nog hemskt nyttigt att gå i terrängskola för därom vet jag just inget mer än det man snappat upp sista tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Björn, med våra bilar driver såväl fram som bakhjul om du väl lagt i framhjulsdrift. Den finns till exempel en tråd om en 30-bil som tappade kardanen till bakhjulen och fortfarande gick att köra men bara med framhjulsdriften i. Spärrar du alla diffar samtidigt som du har fyrhjulsdriften i går det knappt att styra, bilen vill bara rakt fram. Dessutom är det viktigt att ha lika stora hjul på alla axlar de bör inte ens vara olika slitna om man ska köra med framhjulsdrift i annars riskerar du att skada fördelningslådan!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tusan!

Är fördelningslådan verkligen så känslig?

I såna fall ska man väl knappt ens försöka svänga på asfalt i 4x4 läge för bak axeln måste ju obönhörligt gå kortare sträcka än fram axeln? Även med öppna axlar.

I och för sig finns det väl knappast någon anledning att köra med 4x4 på asfalt ;)

 

Å andra sidan, när det var halkigt i vintras körde jag på väg med 4x4 med tanken att det borde minska risken för bakvagnssladd. Fast det var ju inte torr asfalt, snö och slask mest...

 

Det är i alla fall skönt att veta att det är Riktig 4x4 på vår bilar ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, på väg med bra grepp (typ torr asfalt) kan man enkelt knäcka fyrhjulsdriften. Det är också här olika stora däck i kombination med fyr/sexhjulsdrift är skadlig! Jag har erfarenhet av en Renault Traffik som jag svängde runt med på en parkering med i fyrhjulsdriftläge och fastnade efter att jag stannat. Vi fick lyfta hjulen med domkraft för att släppa på spänningen mellan hjulen :lol:

Dagens fyrhjulsdrivna stadsjeepar är inte gjorda för färd i terränglådan utan bara till för att öka väghållning och farthindertagningsförmågan i klumpiga fordon ^_^  Du såg ju den där jeepen du drog i vid Brändåsen, den stod med ett bakhjul i luften och det drev inte alls. Had han kunnat spärra bakdiffen hade vi inte lyckats kränga av hans vänstra bakdäck :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dreven i FDlådan är rätt grova järnklumpar. Tror inte nån har lyckats få sönder dom. På en manuellt växlad bil kan man rycka sönder transmissionen genom at släppa kopplingen snabbt vid fullt motorvarv. Ett knutkors eller en drivaxel är det som brukar gå av. En av poängerna med automatlådan på TGB30 är att ta ifrån beväringarna nöjet att rycka sönder drivlinan eller att bränna upp kopplingen. Start i asfaltbacke med tungt lastad manuellt växlad bil är annars en balansgång mellan bränd koppling och trasig drivaxel. En sån start är ju en tugga sockerkaka med TGB30.

 

Att köra långt på asfalt med fyrhjulsdrift tar hårt på däcken dock. Momentet i drivlinan begränsas av att däcken raderar på asfalten. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manulen till 30:an säger att vadningsdjupet är 80 cm. Det är väl knappt upp till toppen på fälgarna?  :rolleyes:

Luftintaget sitter ju i höjd med flaket så vad är det som begränsar vadningsdjupet till 80 cm och finns det något man kan göra för att öka det?

 

Det verkar som Landrover filmerna rekommenderar att man kopplar bort 4x4 så fort man kan (även off-road) för att undvika "wind-up". Det är ju inget alternativ för 30:an i praktiken eftersom den är konstant 4x4 i terrängläge så angående diskussionen om fördelningslådan ovan kommer jag anta att detta är en "non-issue" för oss  :unsure:  :blink:

I praktiken har jag kört hela dagarna i 4x4 vid varje off-road träff och inte märkt några problem  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla någon Landrover den är ju gjord av engländarna de har ju vänstertrafik, hittade på måttsystemet tum, har Lucas elsystem med plussjord med mera vad kan de rimligen veta om riktiga terrängbilar? :D

Som SBA111 säger så håller scaniagrejorna utan problem i terrängen och till och med på asfalt men det är bara onödigt påfrestande och oekonomiskt att köra fyrhjulsdrift på asfaltsväg.

 

Jag har hört anledningen till vadningsdjupet någon stans men kommer inte ihåg var, har dock för mig att det inte var något större (typ avluftning på automatlådan eller något). Dessutom kommer det in vatten i hjulnaven om dessas avluftningshål inte pluggas innan bad (eller att man trycker ut vattnet med fett efteråt).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört om luftning men inget mer konkret. LR killarna verkar ha tillgång till olika pluggar/rör för att minska problemet så jag är lite nyfiken på om det är ett alternativ för oss?

Följ frågan är sedan vad nästa begränsning sitter.

 

I praktiken håller jag mig undan blöthålen (man vill ju inte göra ett "Hasse dyk") men är nyfiken på vad som begränsar...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växellådans magnetventiler och deras elektriska anslutningar är i alla fall begränsande för mig. Även om de i teorin skulle klara att bada en stund om de är rätt monterade, chansar inte jag. Sköljtäta, kanske, men inte dränkbara...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att veta nivån på kritiska punkter avseende vadning så skulle man nästan behöva scaniakonstruktörernas underlag alternativt gå igenom hela bilen själv.

Att vada med en lastbil kräver hur som helst noggrann rekognosering, man måste veta exakt hur bottenförhållandena är där man ska köra om man inte vill riskera att bli sittande fast. Sjunker man plötsligt under max vaddjup är det ju på något sätt kört :(  Vatten fyllning av en dieselmotor som är igång genom insugsluften skrotar motorn direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä huga, el problem vill man ju inte ha värre än de redan är för växel-lådan ;)

Ursäkta min okunskap, men vilken höjd ungefär sitter de delarna på?

För övrigt, för specifika eldetaljer som dessa, går det att t.ex smörja in dem i fett eller liknande?

 

Jag är nyfiken eftersom man ofta ser i Off-road filmer (finnarna t.ex) köra med vatten upp till rutan och då måste det ju rimligen bli en massa el system som blir blött, fast det verkar inte bekomma dem mycket??

Det kanske blir ett elände på sikt?

Vi har i alla fall inget tändsystem att oroa oss för ;)

 

Jo, vatten i cylindrarna ska man inte ha. Svårt att komprimera så då får något annat ge sig. Men med tanke på var våra luftintag sitter är väl det knappast något överhängande problem?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lägst placerade ventilerna sitter i en vertikal rad på växellådans högra sida. De är, i ordning nerifrån: TS, 1, 2, 3, och M överst.

 

Vill du fetta in dem för att hålla vatten borta kan du använda t ex biltemas batterifett. Lossa centrumskruven i kontaktdonet, lyft av det och smeta in med fett, återmontera. Den lite mer avancerade kan öppna kontaktdonets huv också, men det är lätt att skada det så hoppa över det om du inte har reserv liggande... -_-

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...