Gå till innehåll

Hur kan en omvandlare kosta ca 7 dollar inkl frakt?


Johannes

Rekommendera Poster

24>12 volt, upp till 25 ampere kontinuerlig, peak 30 amp.

 

Skall man utgå från att det är skräp?

 

Samma artikel kostar 29 pund på eBay verkar det som....

 

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-24V-to-12V-DC-DC-Car-Power-Supply-Inverter-Converter-Conversion-Device-30A/830098830.html

 

Ja, den ska du betrakta som skräp!

 

Drosslar och kondensatorer som krävs för att filtrera strömmen så den blir användbar och inte stör radio, etc, förutsätter en viss minsta kapslingsvolym och det har inte denna på långa vägar.

 

Jag har precis köpt biltemas 20A omvandlare och ska mäta på den så snart jag får en stund över. Den kostar ungefär en tredjedel av en "normal" omvandlare så jag har inga stora förhoppningar.

 

Återkommer...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24>12 volt, upp till 25 ampere kontinuerlig, peak 30 amp.

 

Skall man utgå från att det är skräp?

 

Samma artikel kostar 29 pund på eBay verkar det som....

 

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-24V-to-12V-DC-DC-Car-Power-Supply-Inverter-Converter-Conversion-Device-30A/830098830.html

post-5290-0-95549600-1427735996_thumb.jpg

post-5290-0-55103200-1427736038_thumb.jpg

Har är samma grej köpt för nåt år sen.

 

Iden är bra, en passiv omvandlare för sånt som ska ha några mA dygnet om och en switchomvandlare som ger kanske 10A när fabriken är igång. Har inte kollat max, men 30A låter mycket.

 

30A genom flybackdioden nere till vänster? Om det är en shottky med 0,5V framspänningsfall så ger det 15W förlust iden. Blir nog lite jummet!

 

Ofta är de kinesiska specarna lite tilltagna efter hur man vill att det ska va och inte efter hur det är.

 

Och som Sten misstänker, EMCfiltrering är för losers!

 

Den har inte kommit till användnig än, jag brukar köpa såna här prover för att kolla hur snålt det går att konstruera elektronik, ibland tar väl vi seriösa  i Sverige i lite i överkant tillkrånglat.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jeg har købt 13 - 17 ting på Ebay og en var delvis ikke op til hvad der stor i beskrivelsen.

OG

Jeg har købt EN ting på Aliexpres, den kom ALDRIG det tog 3½ måned at få pengene retur. Under den prces forsøgte sælger to gange at få mig til at lade være med at beholde mit krav med et løfte om at varen var på vej.

 

VAREN KOM ALDRIG

 

Mit råd, ud fra erfaringen med at det var så svært at få mine penge igen. Hold jeg fra Aliexpres. (Ikke fordi vare ikke kom. Men besværet med at få pengene retur.

Jeg ved at det var en svindel sælger og det er der mange historier om på nettet.

Undersøg selv review om Aliexpres.

 

Hilsen

Henril L Knudsen-Built

HK-Eket

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att AliExpress och Buyincoins är lite knepigare att ha att göra med.

 

Själv har jag god erfarenhet av att köpa från små leverantörer via Ebay, dom är så rädda om sin "rating" så dom löser oftast eventuella problem.

Har köpt komponenter, verktyg och kretskort några hundra gånger från Kina via Ebay.

 

1 gång har jag inte kommit överens med säljaren.  Fallet var lite tveksamt, möjligen var det mitt fel, så jag gick inte vidare till Ebays klagoavdelning.

 

Det normala standardsvaret på Ebay klagomål är

"Terribly sorry for the inconvenience, we will refund your money as soon as possible"  Och det gör dom också. Har varit aktuellt för mig mindre än 10 gånger.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas omvandlare 38123 är överraskande bra. Förutom att utspänningen är renare än från en vanlig växelströmsgenerator, piper den och talar den om att 24V batterierna börjar bli urladdade vid 21 volt, och stänger av sig själv vid 20 volt. Jag belastade den med 8,5 ampere resistiv last och efter en timme var ytterhöljets temperatur 39 grader C.

 

38-123_xl_1.jpg

 

IMG_3316.JPG

 

Bilden ovan är 80 mV / 28kHz överlagrat rippel som egentligen inte märks. Oscilloskopet är inställt på 20mV och 5 us per ruta.

 
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har handlat på Alliexpress och Dealextreme men sist blev det e-ville.com som har sitt säte i finland kändes lite tryggare med så nära grannar och det funkar jättebra, en del av sortimentet finns redan förtullat och klart i finland. Har en omvandlare köpt på Swedol och den har funkat bra i 3 år nu och stör ej radio eller annan utrstning men klart dyrare än kinaimport.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handla på eBay är säkert, och handlar man med Paypal som ofta krävs, har man två ställen att vända sig till om man inte får varan eller det är nått fel.
Har alla gånger fått tillbaka pengar från Ebay, en gång från Paypal, när något blivit fel. även delar jag fått som gått sönder snabbt har kompenserats med ny del eller pengar tillbaka, så länge man ger 5 stjärnor efteråt..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...