Gå till innehåll

Motorbyte Izusu 3,1td + modifierad tgb 20 låda


Berg

Rekommendera Poster

Här tänkte jag berätta lite om min dieselkonvertering på min tgb 1314. Jag har valt att sätta in en Izusu 3,1 td motor. Anledningen till att jag valde just denna motor var att jag mer eller mindre av en slump kom i kontakt med Clas 1113 som har gjort en liknande konvertering. Han har också varit behjälplig med både bilder och tips genom bygget så stort tack till honom.

Men nu till bygget. Motorval blev alltså en Izusu 3,1td. En donatorbil införskaffades (en Opel Campo från 98) och sedan var det bara attt börja demontera. Allt vad givare och annan elektronik skalades bort. (Förutom temp och oljetryck där jag flyttade över givare från B30) Även EGR:en togs bort och hålen pluggades. Servopumpen fick sitta kvar eftersom jag även valde att montera på servon från Opeln på min 1314 bil (se byggtråd "servobygge tgb13).  Växellådan jag använder är den som sitter i tgb20, alltså en femväxlad låda. För att passa ihop detta gjordes en adapterplatta enligt Clas instruktioner samt att svänghjulet på Izusun svarvades ned för att passa med tgb orginalkoppling. Hela paketet monterades ned i ramen. Jag använde växellådsfästena som dom var. Växellådan är förvisso längre än den fyrväxlade men motorn har ju istället bara fyra cylindrar så det får plats ändå. Ny fästen tillverkades framtill. För att hela paketet skall få plats i höjdled fick hytten lyftas sex centimeter. Sedan började pillet. Först var oljekyl/filterhållaren som pekade nedåt på min motor och skulle ta i drivaxlen till framaxeln. Som tur är sitter filtret uppåt på 2,8l modellerna så det var till att jaga tag på en sådan. Bara att skruva bort den gamla och i med den nya. Då uppstod ett nytt problem. Det går inte längre att använda orginal avgasrör från turbon för då tar det i filtret så det fick tillverkas ett nytt. Detta synns på generatorbilden.

post-7044-0-20479100-1431719070_thumb.jpg

Här synns även adampterplattan mellan motor och växellåda. Sedan var det elen. Jag har behållit 24 volt så det var till att hitta ny generator och startmotor. Hittade en ny 24 volts generator som såg exakt lika dan ut. Enda skillnaden var att den var byggt för att sitta på vänster sida av motorn istället för på höger som på min motor. Men det gick att flytta över ett fäste från den gamla generatorn så att den passade. Det fina med de här generatorerna är också att det har en vaccumpump monterad baktill. Bara att koppla in vaccumslangarna till bromsarna och diffarna. Bild på nya generatorn.

post-7044-0-43568300-1431719102_thumb.jpg

Hittade även en startmotor som nästan passade bolton. Enda kruxet här var att flensen med startdrevet gick för lång in i svänghjulskåpan. Detta problem avhjälptes genom att svarva en distans av huset på den gamla startmotorn så att drevet hamnade på rätt avstånd. Här är nya startmotorn med distans.

post-7044-0-93394500-1431719147_thumb.jpg

Glödstift kunde jag dock inte hitta några i 24 volts utförade så det fick bli de gamla där jag helt enkelt drog en pluskabel från från "första batteriet" i serien för att få tolv volt. En brytare i hytten drar ett rejält 24volts relä som förser stiften med tolv volt.

Det monterades även en 24 volts sugande spalfläkt där den gamla mekaniska fläkten suttit tillsammans med en tempgivare som styr fläkten via ett relä. Här är en bild på tempgivaren. Här synns även termostathuset som fick vridas ett halvvarv mot innan för att slanganslutning till kylet skulle passa. I bildens vänstra kant synns även bränslefiltret och i bildens nedre kant behållare för servoolja.

post-7044-0-72287800-1431719180_thumb.jpg

För att handbromsvajern inte skulle ta i motor fick jag skära bort fästet för handbromsvajern i motorrummet och rikta in det så att vajern kunde komma mer rakt bakifrån istället som innan, snett nedifrån. Bild på gamla plaseringen.

post-7044-0-15655400-1431719206_thumb.jpg

Slutligen växellådan då. Jag har använt mig av den femväxlade lådan från tgb20 men tyvärr har den samma utväxling på femman som den fyrväxlade (som sitter i tgb11/13) har på fyran. 1:1 För att avhjälpa detta plockades båda växellådorna ned i sina bestånddelar. Och sedan byttes det plats på drevet på ingående axeln med motsvarande drev på bottenstocken. Drevet på bottenstocken är påpressat på axeln så det var bara att värma och plocka bort.

post-7044-0-58255700-1431719303_thumb.jpg

Sedan svarvades drevet på ingående axeln från den fyrväxlade lådan bort och drevet från bottenstocken på den femväxlade lådan bearbetades för att kunna sättas på den ingående axeln. Sedan svarvades den ingående axeln på den femväxlade lådan bort så bara drevet blev kvar. Drevet bearbetades så att det gick att pressa på bottenstocken. Så här ser det färdiga resultatet ut.

post-7044-0-98348800-1431719249_thumb.jpg

Resultatet blir en tgb20 låda med 0,8 på femman vilket resulterar i lägre varv. :-)

Finns massor mer att skriva men det här var väl det hela i stora drag.

  • Like 16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

 

Intressant bearbetning av lådan. Har jag fattat rätt att du:

- flyttade drev från ingående axel på 4 vxl låda till bottenstocken på 5 vxl låda

- flyttade drev från bottenstocken på 5 vxl låda till ingående axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda dreven är från den 5 vxl lådan men för att få loss drevet på ingående axeln som är en solid enhet var vi tvungna att offra själva axeln. De är där ingående axeln från 4 vxl lådan kommer in. Där offrades själva drevet och drevet från bottenstocken på 5 vxl lådan monterades på denna. Ska sägas att denna manöver ligger utanför mitt kunnande och gjordes av en kille som är duktig på sånt här finlir och inte allra minst har verktyg och maskiner för detta. Är ju inte bara att "slänga ihop" :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte bytt diffen. Har inte bestämt hur jag skall göra men det blir ett senare projekt i sådana fall. Har tyvärr ingen varvräknare så jag har dålig koll på varvet. Bilen går riktigt fint i runt 70km/h men det är inga större problem att köra den i 80 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör ca 500 varv att byta från 13 till 11 utväxling och 0.8 på femman gör ca 500 varv det med. Detta runt 75 kmh.

Jämfört med jobbet du lagt på vxl lådan är det lätt att byta utväxlingen i axlarna :)

 

Jag har 0.83 på sexan och bytt utväxlingen på min 13 å det gör gott att få ner varvet :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag håller på med en lika motor till min bil och jag undrar vad var det som som gjorde att du fick lyfta hytten?  är hela motorn för hög eller är det insuget som tar i ? 

 

har inte börjat med själva bytet av motor än så det skulle vara kul å veta vad som kan jävlas  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är insug och servopump som tar i om man inte lyfter hytten.  Jag var tvungen att lyfta hytten för att få till det med styrservon också som jag monterade samtidigt.

 

 

tack för svar. jag ska inte ha någon servo så det blir att bygga ett nytt insug 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...