Gå till innehåll

B20 vägrar starta


Rekommendera Poster

Gäst sven pa landet

Kanske lite "utanför" !

Min ena 9033 med B20, hade likadant uppförande, blev enormt "knäpp" på detta fenomen. Bytte spole, kablar, tändhattar,stift, kondensator, fördelare. (är avstört system)  Inget hjälpte.

Fick tipset att även prova på att bytta tändningslåset.

Och se på F-n, nu har bilen startat i över ett år utan problem. (jag kunde ej se något "tosigt" på låset), (Bytte tillbaks alla de andra grejorna igen,)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den tänder när du håller handen över förgasaren så tyder allt på bensinfel! Går den om du anväder startgas (eller det kanske är ett no no i båt)? Om den tänder med startgas eller "snapsning" med bensin direkt i förgasaren så är det bränslesidan du har felet på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går ej med startgas utan tänder endast till ytterst lite då och då. Jag har grejat med den i fem dagar och kommer igen vart. Tror att antingen är tändspolen för jobbig för mina batterier att driva eller så är det som du säger sven att tändnigslåset inte pallar. Finns inga andra saker det kan vara för jag har testat allt.

 

Billiga delar säljes, 24v generator, startmotor och tändsystem :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang tidigare inlägg du provade väl kabel direkt till spolen då har inget dåligt t-lås att göra med ifall den inte startar.

 

Strombergar och startar ej= spruket pessar (elefant mödis även kallad) dvs förgasarmembran, kolven ska hoppa upp och ner i takt med sugtakterna om det är helt och du drar runt på starten, lyfter inte kolven ingen soppa ingen luft.  byt membran och häll i ny olja till dämpkolven, vill du provstarta med kass membran i med en mejsel i förgasaren så kolven håll uppe. vill du få fetare blandning vid acc så tjockare olja än atf till dämpningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blå gnista eller gulaktig och hur långt slår den om du håller lös tändkabel i närheten av gods?   Detta för att se om spolen leverera tillräcklig spänning. Annars tänkbart är att den är lite väl konserverad av mängder med gamla olja så både ringar och ventilsäten är klabbiga,  slå i lite soppa direkt i loppen och dit med stiften och kör igång om nu allt annat med tändning funkar som det ska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,5 är för på tok för dåligt 1-2 cm är mer lagom gnist hopp mellan kabel och gods.    

 

Såg brytarna ok ut eller hade materialet vandrat dvs bränt dem då tyder det på att kondingen ej håller värdet och laddning. 

 

Vill du prova annan spole och inte hittar någon 24 voltare så kan du haka dit en vanlig 12 voltare om du ändå kopplar den direkt på ett av 12 volts batterierna och tar plus därifrån direkt till + på spolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är tändstiften du syftar på så tål minst 50 tusen volt vilket högvoltsspolar ger. 

 

prövar du med en 12 voltare så drar du ut plus till den från det batteriet du har lagt i serie dvs den plus du satt ihop med minus för att seriekoppla, denna plus upp till spolen + minusen på spolen ska vara som vanligt ner till brytaren och kondingen. 

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i om du har 12 eller 24 volt, kolla att nollan på nedre remskivan står mot märkningen på bröstkåpan, en liten utgjutning och att rotorn står mot en skåra i fördelaren (som påtatalats förut) då står ettan i topp för tändning, kolla tändföljden, ettan ska vara mot märkningen på fördelaren, 1 3 4 2  motsols, ettans cylinder framåt på motorn, lite startgas, om motorn inte startar då så har du fel på tänddelarna, startar den till så är felet på bränslesidan. kolla så att tändkablarna är hela, och om inte motorn är nerplockad utan har gått som den är förut så ska det inte vara så svårt att få liket att leva. Har själv missat att fördelaren går motsols och satt tändkablarna fel. Hoppas att jag kommer ihåg rätt nu....

post-4991-0-57438800-1435169955_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sören: Tändnigen står rätt. O det enda jag kan tänka mig är att tändspolen är antingen trasig eller att den inte orkar drivas.

 

Wingflyer: Ok. Dock måste jag skarva n tändkabel från det avskärmade systemet för att få på den i mitten på 12v spolen. Kan man skarva tändkablar utan problem? Hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som man sagt förut så kan du prova med en 12 volts spole och koppla som vanligt, den tål det en kortare stund, för att starta och se om du får den att gå.

Om grundinställningarna står rätt så ska den tända om du har gnista på stiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes ja ska prova det. Men för att få på den vanliga spolen måste jag skarva en tändkabel från den avslärmade fördelaren till den vanliga tändspolen. Kableln måste ju ha en sådan kontakt som passar på det avskärmade fördelarlocket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip kan du skarva en tändkabel men det får nog betecknas som nödlösning. Skarven måste isoleras motsvarande originalisoleringen. Gnistan kan hoppa flera cm och därför måste skarven vara totalt tät och inga jordade metalldelar för nära. Och som sagt, betrakta det som ett provisorium...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...