GuteBio Postad 5 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Har en 30:a med konstiga växlingsfel, har haft mest fel på backen som inte vill hoppa men det har även hänt när man har varit ute och kört att växeln helt sonika har slutat att fungera, lite ryck o bank på landsvägen gjorde att det fungerade igen. Har tagit ned solenoiderna och mätt upp dessa, på 3 av dom 5 är det ett visst läckage på mellan 7 m ohm och 20 m ohm och inget på de andra 2. Ska även prova att värma upp dom för att se om felet blir annorlunda. Är det någon som har lyckats köpa nya eller som kanske kan komma med andra strålande förslag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 5 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2015 Jag läser dig som att det är 3-20 MegaOhm upmätt mellan spole och metallhölje? Det är i så fall inget problem. Är det några särskilda symptom som får dig att tro att just solenoiderna är problemet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GuteBio Postad 6 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Detta på grund av att backen hoppade i och ur, samt att en vänlig knack på solenoiden har fungerat vid flera tillfällen. Läckaget kändes onormalt då 2 st hade absolut noll. Kör med eftermarknads styrbox men har även provat att koppla in original varje gång utan skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 6 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2015 Även fel i kablar och kontakter kan misstänkas. Fel i solenoiderna är inte så vanligt. Det blir i så fall mestadels avbrott i spolen. Gegga i det oljiga innandömet på ventilen kanske ska kollas efter. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
GuteBio Postad 12 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Augusti , 2015 Uppdatering. Har tagit isär alla kontakter till solenoiderna och gjort rent dessa( var VÄLDIGT mycket som inte skulle vara där), samt även bytt ca 1 meter kabel, igår så fungerade det alldeles utmärkt när vi provkörde på gården, nu på eftermiddagen så har backen slutat att fungera helt igen och drivningen fram slirar väldigt mycket. Tog nu isär kontakten på gas reglaget helt och hållet, det var inget vatten men lite ärg var det, klumpig som jag var så lyckades jag få fjädern att flyga nånstans titt den inte går att hitta. Frågan som följer är om det på något sett skulle kunna gå att ersätta denna kontakten med en vanlig brytare för att kunna kontrollera om det fungerar då, skulle det kunna skada något och hur ska det lämpligast kopplas in, en verkar uppenbarligen var jord, ska den ena kontakten vara jordad när gaspedalen är uppe och den andra när den är nere. Tacksam för all hjälp är lite för ny på dessa bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 12 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2015 Hej! Du kan byta kontakten (brytaren) till i princip vad som helst som passar mekaniskt. Kontakterna ska slutas när gaspedalen är nedtryckt, dvs de två ledarna i kabeln till brytaren sluts med varandra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.