Gå till innehåll

27 MHz takantenn för Raptgb 9033


Rekommendera Poster

Jag har gjort om kortvågsantennen för RA200 som sitter på taket på RAPTGB 9033 till en bra antenn för 27MHz.
Ska försöka beskriva hur jag gjort, för det är rätt lätt att kopiera.

Det hela båörjade med att jag inte lyckats få tag på originalspolen till RA200 antennen. Antagligen har de flesta såna kommit bort nån gång när stationen rivits i fält.
Det naturliga är att lägga den losstagna spolen på taket eller marken och packa in den i bilen senare ...
Så då kom tanken att svarva en atrapp i plast, så lika originalet som möjligt. Jag kör ändå inte KV numera.

Sprötet till antennen är 2,5 m, det är bara lite kortare än en 1/4 våglängd på 27 MHz. Behöver bara förlängas lite grann för att bli i resonans.
Det stora platta biltaket (och förövrigt hela bilen) som jordplan blir inte så dumt heller.

Originalspolen, som jag aldrig sett, innehåller en hiskelig massa trådvarv och blir för mycket förlängning för 27MHz.
Sven på Landet har skickat bilder och mått till mig som jag utgått ifrån.
Det är lustigt nog så att en förlängingsspole till en förkortad antenn innehåller nästan lika lång tråd som den antenndel den ersätter. Man har alltså bara rullat ihop en del av den fullstora antennen. Riktigt stämmer det inte, men är närmare än man kan tro!

Så, jag borrade ett hål i spolatrappen och satte in en spole i hålet. Spolen blev 7 varv 1,5mm tråd lindat på en 16 mm pinne.
Lite fiffiga plåtbitar i ändarna för att kunna löda fast tråden. Jag fiskade upp spolen i toppänden så att sista plåtbiten kunde vridas in under trådänden innan lödning.

Spolen är intrimmad med antennen på bilen. Det började med flera extravarv som klipptes bort allteftersom. Jag har mätt med en HP 8753C nätverksanalysator och måttat till spolen så att resonansen ligger vid 27,15 MHz. Jordplanet påverkar ju lite, men effekten av bilen som jordplan kommer med i mätningen eftersom intrimmningen är gjord på plats på bilen.

Tyvärr har jag slarvat bort plottbilden från nätverksanalysatorn, jag ska ta upp en ny när bilen och analysatorn är på samma ställe. Bilen är bara 50 ggr tyngre än analysatorn!

I originalfoten ansluter en RG58-kabel direkt till antenn och jord. Inga anpassningsgrejor där.

 

post-5290-0-34182300-1438965813_thumb.jpg

Spolen

 

post-5290-0-58357900-1438965839_thumb.jpg

Plastklumpen

 

post-5290-0-58890600-1438965814_thumb.jpg

post-5290-0-93493700-1438965815_thumb.jpg

post-5290-0-21105800-1438965817_thumb.jpg

post-5290-0-66932100-1438965818_thumb.jpg

post-5290-0-62322000-1438965810_thumb.jpg

Så blev det hela

 

post-5290-0-43649200-1438965811_thumb.jpg

Så är originalet

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej,

 

Kan være jeg har misforstået årsagen til den ekstra spole - men du vil gerne bruge den originale antenne til 27mhz. Der er nemmere måder at gøre det på :-)

 

Mellem min Walkie Talkie og antennen har jeg et Danita 26-33 filter (http://www.iccom.dk/radio-hobby/Filtre.htm), koster 200DKK

 

Den kan indstilles (ved brug af et SWR meter: http://www.iccom.dk/radio-hobby/swr%20og%20power.htm) til at "optage" det overskydende signal, sådan at den originale antenne kan bruges med en normal 27mhz antenne.

 

Fungere rigtig godt :-)

post-6357-0-89027300-1447768803_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

det finns många sätt att vässa ett spett!

 

Din metod fungerar lika bra den, det jag ville var att antennen skulle visuellt se original ut.

 

Dock, den riktiga originalspolen fungerar dåligt på 27 MHz, den har alldeles för mycket induktans.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt kan købes for penge ja- men tid er også penge- så tænkte at det var i alles interesse at der var en nemmere metode end at lave en ekstra spole til antennen.

 

Til S BA111, så er det præcis samme outcome min løsning har- at se original ud. Filteret jeg bruger er monteret på undersiden af bilen og gemt sammen med isoleringen. Fylder omtrent 3x6x2cm og meget nem at indstille.

 

Da jeg besluttede mig for at få en antenne- så var det et krav at det var en original antenne.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikkel,

har du lyckats att stämma av originalsprötet samman med originalspolen till 27MHz? Har inte riktigt koll på originalspolen, med det är väldigt många varv i den. 

 

Har för mig att originalspolen är bortåt 1 mH i induktans. (Kan ha fel här, jag har ingen originalspole.)

Det är brist på originalspolar, dom kom lätt bort i fält när antennen skulle tas av från bilen.

 

Själva originalsprötet är bara aningens lite kortare än en kvartsvåg vid 27MHz så det behövs inte mycket tillsatsinduktans för att komma i resonans. Hela bilen är en fullt OK motvikt till kvartsvågen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg bruger samme beslag på taget som dig, og samme antenne. Efter beslaget sidder filteret på- og min radio sidder koblet på filteret.

 

Jeg er ikke selv nogen radio ekspert- men snakkede med iccom.dk som hjalp mig med løsningen.

 

Der sidder et potentiometer på filteret som bruges til at indstille filteret, tænker at det måske fungere som en variable modstand, som forbruger den overskydende effekt der kommer af en kortere antenne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikkel, ditt filter är en s.k. matchbox och en sådan består av en spole och två kondensatorer. Billigare/mindre matchboxar för 27 MHz har oftast en fast spole och två vridkondensatorer. Den på bilden ovan med tre justerskruvar, har förmodligen också en spole med variabel induktans som normalt bara finns på betydligt dyrare utrustning till amatörradio och är nog väldigt prisvärd. Dock svår att justera utan en riktig SWR-meter...

 

Kul med diskussioner och tips kring radioteknik. För något år sedan föreslog någon att vi skulle ha en egen avdelning för radio här, finns intresse så kan vi ordna det.

 

73 de SM7GDM

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikkel,

jag är fortfarande osäker på om du har med originalspoen i din antenn?

Den här takantennen är avsedd för Ra200 som arbetar på 2 - 8MHz.

 

Antennen består av tre delar, fäste, spole och spröt.

Sprötet går att skruva direkt i fästet också, i det utförandet är antennen helt lätt att stämma av med matchbox till 27MHz.

Är det så du har gjort?

Vill man ha kvar spolen på 27 MHz är nog det bästa att dra en tråd förbi spolen, koppla en trådstump mellan de två röda pilarna så att man kortsluter induktansen i spolen.

 

Snälla moderator, kan man rätta stavfelet i rubriken till denna tråd?

 

post-5290-0-96293400-1447834294_thumb.jpg

Bilden från "Sven på Landet"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,

men då förstår jag. Som du har gjort anpassningen det kommer det att bli alldeles utmärkt! Utan kortvågs-spole så är antennen nära avstämd för 27MHz och det blir bara en liten slutjustering kvar för matchboxen att fixa.

 

Det var ett stiligt garage du har.

 

post-5290-0-50744500-1447855515_thumb.jpg

Såhär ser antennen ut i originalutförande enligt instruktionsbok, men det är M10 gänga både upptill och nedtill på spolen så den är bara att tabort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...