Lasse.T Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Hej! Nu utnyttjar jag er på forumet igen. Jag upptäckte idag att jag har ett litet oljeläckage vid oljetråget. Det droppar en droppe då och då vid bulten på bild "olja1". Kommer kanske en droppe var 4-5:e minut när jag kört. Men det är även lite grisigt längre fram på oljetråget, se bild olja2. Någon som har något tips? Jag har inte noterat någon större oljeförbrukning. Kanske är det normalt med lite läckage...., men man blir lite orolig eftersom jag tänkt köra en 40-mila tur ganska snart. Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 Lite oljeläck på en gamal motor är ganska normalt och bidrar till ett bra rostskydd Om det inte kommit plötsligt bör det inte heller plötsligt bli ett problem. Det kan dock vara ide att ta reda på varifrån oljan kommer. Det är ganska vanligt att tätningen runt vevaxeln (bakom remskivan) slits och börjar läcka olja. Kolla också att inga bultar sitter löst. Sedan bör du väl skriva upp det på "Att göra" listan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse.T Postad 16 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 Tack för tipset till en nykomling på forumet Jag sätter det på att göra listan som du sa. Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sören Postad 16 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 Precis som SBAT111 säger så brukar filtringen i transkåpan fukta ur sig, kolla på CVI om dom inte har kåpan med modernare tätning, en packbox. En droppe kan grisa ner mycket stora ytor när fartvinden sprider den så försök att hitta orsaken genom att tvätta rent så allt du ser, då har du en chans att se var oljan tränger ut. Även en gammal B18 ska vara tät 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 Efterdra tråget. Börjar den grisa ner sig mycket på fler ställen så kan vevhusventilationen var igensatt, plåtdosa på sidan av motorn, och du har väl satt slangarna på rätt ställen. Mineral olja håller motor och låda mer tät än syntet. c202 har nog ingen filtring utan packbox i bröstkåpan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 16 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 Min C202 hade filtring, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jocke W Postad 27 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2015 Det är filtring på C202or Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2015 Ok mindes kanske fel eller var min utbytt på gamla motorn. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.