Gå till innehåll

Oljeläcka C202 ?


Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu utnyttjar jag er på forumet igen. Jag upptäckte idag att jag har ett litet oljeläckage vid oljetråget. Det droppar en droppe då och då vid bulten på bild "olja1". Kommer kanske en droppe var 4-5:e minut när jag kört. Men det är även lite grisigt längre fram på oljetråget, se bild olja2. Någon som har något tips? Jag har inte noterat någon större oljeförbrukning. Kanske är det normalt med lite läckage...., men man blir lite orolig eftersom jag tänkt köra en 40-mila tur ganska snart.

 

Lasse

post-9503-0-25235500-1439669509_thumb.jpg

post-9503-0-15180900-1439669530_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oljeläck på en gamal motor är ganska normalt och bidrar till ett bra rostskydd ^_^  Om det inte kommit plötsligt bör det inte heller plötsligt bli ett problem. Det kan dock vara ide att ta reda på varifrån oljan kommer. Det är ganska vanligt att tätningen runt vevaxeln (bakom remskivan) slits och börjar läcka olja. Kolla också att inga bultar sitter löst. Sedan bör du väl skriva upp det på "Att göra" listan B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som SBAT111 säger så brukar filtringen i transkåpan fukta ur sig, kolla på CVI om dom inte har kåpan med modernare tätning, en packbox. En droppe kan grisa ner mycket stora ytor när fartvinden sprider den så försök att hitta orsaken genom att tvätta rent så allt du ser, då har du en chans att se var oljan tränger ut. Även en gammal B18 ska vara tät :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterdra tråget.  

 

Börjar den grisa ner sig mycket på fler ställen så kan vevhusventilationen var igensatt, plåtdosa på sidan av motorn,  och du har väl satt slangarna på rätt ställen.

 

Mineral olja håller motor och låda mer tät än syntet.

 

c202 har nog ingen filtring utan packbox i bröstkåpan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...