Gå till innehåll

Bromsrenovering TGB1314 Har gått åt h******


MilSpeC

Rekommendera Poster

Hej! Har under ett par veckor på eftermiddagar renoverat bromsarna inför b-korts regbesiktning på terrängbilen. Alla hjulcylindrar och backar fram vänster bytt till nya grejor, servon och huvudcylinder genomgånget.

 

Efter lite konsultering av forumet så beslöt jag mig för att justera bromsbackarna då pedalen tar nere i golvet första trampet och sedan ordentligt.

 

Och till min fasa!!! Så märker jag att större delen av alla backjusteringarna är sönderdragna och roterar fritt när jag ska justera....

 

Vad göra?? Hade inte alls räknat med detta. En otrolig besvikelse och frustration efter alla dessa timmar av utomhusskruvande i höstrusket och mörker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte hundra hur de där grejerna ser ut, men visst är det typ halvmåne i plåt som man roterar tills backen får rätt viloläge? Kolla i reservdelslistorna och verkstadshandböckerna, tror enda chansen är att byta halvmånarna eller på något vis reparera lagringarna där justeringens axel går igenom bromsskölden. Har man tur går det lägga en loppa mellan delarna som inte ska rotera mot varandra, men risken är i vart fall att det måste plockas isär.

 

Tråkigt att höra :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom konstaterat trasiga? Backarna kan ju justeras höger vänster också sett i bilens färdriktning. Kanske står dom lite snett så att excentern inte går i grepp på backens pigg?

Klart värt att kolla upp! Skall lämna bilen till min gamle morfar som har varit bil/skogsmaskinsmek större delen av livet. Han får ge grejorna en omgång innan jag tappar besinningen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom konstaterat trasiga? Backarna kan ju justeras höger vänster också sett i bilens färdriktning. Kanske står dom lite snett så att excentern inte går i grepp på backens pigg?

Det där var vaket! Har haft sånt krångel vid minst ett tillfälle, minns dock inte hur det löste sig. Säkerligen så på din bil med, MilSpeC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dom konstaterat trasiga? Backarna kan ju justeras höger vänster också sett i bilens färdriktning. Kanske står dom lite snett så att excentern inte går i grepp på backens pigg?

Sitter backarna rätt på bakaxlarna? Dom e mycket lika men skiljer några mm på var juster-piggen sitter på övre resp. nedre backen. Har själv monterat fel ett antal ggr och fått samma fenomen.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter backarna rätt på bakaxlarna? Dom e mycket lika men skiljer några mm på var juster-piggen sitter på övre resp. nedre backen. Har själv monterat fel ett antal ggr och fått samma fenomen.

/Johan

Lär undersöka detta.

 

Provade justera mittenaxeln på båda sidor i eftermiddags. Det verkar faktiskt som att excenterbrickorna är hela åtminstone där. Men man känner bara 2-3 hack och sedan känns det som att den "kuggar över" och motståndet försvinner, vilket resulterar i att man får vrida ett varv till, det är ca 5-6mm belägg kvar på backarna.

 

Har ej bytt plats på backarna och de var tydligen "nyrenoverade" vid köpet så kan mycket väl vara felmonterat.

 

/ Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...