Gå till innehåll

Ström till extrljus ?


Rekommendera Poster

Hej har av någon anledning ingen spänning på mina reservsäkringar i säkringshållaren. någon som vet vad det kan bero på ?

 

Nästa fråga finns det något lämpligt ställe som jag kan ta ström ifrån till egen säkringshållare ?

typ påbyggarel. heter det väl i dagens sammanhang. 

 

Har ni några tips vill göra minsta möjliga åverkan i orginal elsystem.

MVH Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Res saknar matning på säkringsplinten.

Hängsäkringen för batterivärmen kan du med fördel använda för eget bruk. Batterivärme kan du vara utan.

 

 

EDIT:

Finns en Res från säkring A9 och en från Säkring B9

Båda Res  slutar i släpvagnskontakten på vardera pinne M och N.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacktack :)  Hur e säkringshållaren uppbyggd ? På vissa säkringar e det både i å utgång i botten som det ser ut som å andra inte. som tex mataren till hängsäkringen sitter på min bil på "toppen" av säkring B7 är den dubbel säkra då eller går den strömen förbi säkring B7? borde gå förbi märkligt å ha en 16 amp säkringe efter en 8 amp säkring ? Många frågor blir det men håller på å lära mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns elchema att ladda ner här på forumet.

Strömmen går uppifrån och ner i säkringsplinten.

Hängsäkringen tar sin ström från osäkrade sidan av säkringsplinten (30) så det är inte dubbelsäkrat.

Ledare 30 kommer osäkrat direkt från batteriplus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är igång tänkte jag puffa lite för ett förenklat elschema till TGB30/40 som vi har här.

Det visar inte hur trådarna går i detalj via kontakter och kopplingsplintar utan mera hur sakerna fungerar.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/53-elschema-sbat111tgb40/

 

 

Jag har en plastad kopia i bilen som moraliskt stöd.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare, "Principal electrical diagram TGB45.pdf" är min bibel när det gäller elsystemet. Schemat är överskådligt och lätt att jobba med.

 

Alla funktioner på de svenska TGB30/40 finns inte med, t ex halvljusautomatiken eller batterivärmaren, men det gör egentligen inget.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...