Gå till innehåll

C202-axlar på "gammel-valp"


Rekommendera Poster

Jag har en gammal valp där bakaxeln är slut och har inte lyckats hitta någon ny axel till vettigt pris. Nu dök det upp två axlar från C202 för en vettig peng och frågan uppstår, passar dessa på valpen? Jag har förstått att det är annan utväxling, så att jag behöver byta båda, men jag misstänker att de i övrigt passar rakt på?

 

Dessutom har jag för mig att det är diffspärrar på C202, stämmer det? I så fall hur manövreras de, är det el eller vacum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår har C202 axlarna lägre utväxling och är därför populära bland terrängkörande valpägare.

Om det är bolt on vet jag inte, men det går åtminstone.

Ska man köra landsväg med bilen får man tänka på att hastighetsmätaren inte visar rätt längre.

 

Diffspärrar har dom däremot inte vilket jag önskar att dom hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd att det inte var diffspärrar på dem. Undrar var jag har fått det ifrån...

 

Jag ägnade mig åt att räkna lite på utväxlingen och om man gissar att valpen gör 80 vid 3000 varv så skulle den istället göra 72 vid 3000 varv, den skillnaden kan jag leva med. Har jag mer bråttom än så väljer jag nog en annan bil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

valpen kommer istället göra ca 67 km i timmen istället för 80

 

skillnaden ink fd lådans utväxling blir nästan 19 %      Fd1,36x5,38       mot c202   fd 1:1x6,17 

 

div olika diffbromsar passar i c202 axeln.

 

c202 axlar dyra och svåra att få tag i valpens är väl rätt mycket vanligare.

 

en c202 med valpaxlar bör göra 94 km i timmen istället för 80

 

 

bromsarna skiljer men bultningen på sköldarna är samma

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite större skillnad. Då känns det som att det skulle bli tråkigt att köra på landsväg.

 

Men då kanske man skulle slänga i fd-lådan från C202 också. Men den har väl elektrisk manövrering av 4-hjulsdriften? Det blir kanske krångligt att få ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spak till låg 4x4 drift  el om man vill slänga i driften vid alla hastigheter men då gäller att man ej har frinav drivaxlarna måste snurra.

 

fd lådan passar till m45 lådan men valpen har väl lilla volvo lådan.

 

Köp axlarna sälj dem och köp billigare valpaxlar och gör en vinst.

 

såg på tyska sidorna att det annonseras en hel del efter utväxlingar till c202.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...