Gå till innehåll

Roadtrip


Rekommendera Poster

Kopierar mitt inlägg från FB-gruppen Scania SBA/SBAT 111 Tgb 30/40/45;

 

Efter att varit utan en Tgb 30 ett par år så blev det nu ordning på torpet igen.

 

Köpte en skapelse med ca 1100 mil på mätaren, väldigt fin i karossen och snyggt hållen på insidan. Dessutom sitter den äldre STHYTT 9012A/T "fastknuten" på flaket.

 

Hur får man då upp baben från Eksjö till Luleå...?... Kollade lite olika transportlösningar men det var rätt dyrt och krångligt med uppställningar och väntan. Alternativet fanns också att lägga i D och tuffa upp till nord, vilket det blev.

 

Full tank, 4 kg i däcken, koll på alla vätskor, tillfällig försäkring, körtillstånd från Opus och iväg!

 

Kan nämna att 120 mil i 65 km/h är rätt lååååångt! Men några fika efter vägen, snack med nyfikna människor på mackar och vägkrogar gjorde det till en rätt kul roadtrip. Hörselkåpor på och headset under fixade underhållningen.

 

Enda krånglet var huvudströmställaren som glappade något och gjorde färden lite spännande ibland. Tror ni vet problemet...

 

Hur mycket energidryck gick det då?

 

Jo 388 liter på 125 mil vilket ger ett snitt på 3,104 😎

 

Kan även nämna att temperaturen var +2 vid starten, runt -4 vid Mälardalen och sedan trillade den ner till ca -8 i norr 😀

 

I kronor ca 4600:- totalt.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till beslutet och bilen! :excl:

 

65 kmh verkar väl vara försiktigt i överkant? Jag brukar hålla runt 80 kmh med handgasen, med i stort sett samma bränsleförbrukning.  -_-

 

Angående huvudströmbrytaren, den (kontaktorn) hålls draget med tre relä i kopplingsboxen vid passagerarens vänstra knä. Ett vardera för nyckeln, laddning och parkeringsljuset. Det vill säga, huvudströmen hålls tillslagen så länge nyckeln sitter i tändningslåset, generatorn laddar och/eller ljuset är påslaget med tändningsnyckeln.

 

Reläerna är notoriska felkällor, kontakterna bränns lätt av back-EMK från kontaktorn och då faller kontaktorn när man släpper nyckeln efter att tryckt ner den för att slå på tändningen. Reläerna är av A-typ och man kan låna ett annat A-relä i boxen och testa med. Ett knep för att ta sig hem är att slå på ljuset med tändningsnyckeln, då får självhållningen i kontaktorn hållström från ett extra relä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska kontrollera detta. Men det känns mer som ett glapp i själva kontaktorn då nyckeln (som är modifierad av någon anledning) inte riktigt passar.

 

Ska ordna en ny nyckel och sedan vid behov även byta t-lås (har ett hemma sedan tidigare Tgb-ägande ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är nog nyckeln ditt problem.

 

Tändningslåset har två kontakter som påverkas av nyckeln. Den första är sluten när nyckeln sitter i låset, den andra får ström från en separat ledning från batteriet och sluts när nyckeln trycks ned mot det fjädrande läget, och drar relä 3 i reläboxen på motorhuvens passagerarsida. Då sluts huvudbrytaren (solenoiden) vid batterilådan och kopplar in batterierna till elsystemet. Relä 3 (och därmed huvudbrytaren) förblir slutet så länge nyckeln sitter kvar i låset, men öppnar när nyckeln tas ur och då kopplas batterierna bort.

 

Om motorn är igång och generatorn laddar så är relä 1 också draget och håller kvar batterierna i kretsen tills motorn stannar, även om nyckeln tas ur låset. Samma sak om man har vridit på ljuset med nyckeln, då är även relä 2 draget. Alla tre reläerna är parallellkopplade så att så länge något av dom är draget kommer batterierna att förbli kopplade till elsystemet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierar mitt inlägg från FB-gruppen Scania SBA/SBAT 111 Tgb 30/40/45;

 

Efter att varit utan en Tgb 30 ett par år så blev det nu ordning på torpet igen.

 

Köpte en skapelse med ca 1100 mil på mätaren, väldigt fin i karossen och snyggt hållen på insidan. Dessutom sitter den äldre STHYTT 9012A/T "fastknuten" på flaket.

 

Hur får man då upp baben från Eksjö till Luleå...?... Kollade lite olika transportlösningar men det var rätt dyrt och krångligt med uppställningar och väntan. Alternativet fanns också att lägga i D och tuffa upp till nord, vilket det blev.

 

Full tank, 4 kg i däcken, koll på alla vätskor, tillfällig försäkring, körtillstånd från Opus och iväg!

 

Kan nämna att 120 mil i 65 km/h är rätt lååååångt! Men några fika efter vägen, snack med nyfikna människor på mackar och vägkrogar gjorde det till en rätt kul roadtrip. Hörselkåpor på och headset under fixade underhållningen.

 

Enda krånglet var huvudströmställaren som glappade något och gjorde färden lite spännande ibland. Tror ni vet problemet...

 

Hur mycket energidryck gick det då?

 

Jo 388 liter på 125 mil vilket ger ett snitt på 3,104

 

Kan även nämna att temperaturen var +2 vid starten, runt -4 vid Mälardalen och sedan trillade den ner till ca -8 i norr

 

I kronor ca 4600:- totalt.

Klart man ska åka med bilen :wub:  Ska man åka 125mil förstår jag att man tar det lite lugnt, man vill ju komma fram :)  Jag var lite osäker när jag körde hem mina bilar och då skulle jag bara 20mil. Man ville ju inte gärna bli stående efter vägen :o  65km/h är nog en vettig hastighet men enligt Micke på MSB så går det bra att marcha i 110km/h "bara man har hörselskydd" B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...