Gå till innehåll

Prislapp på en c202


Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag sitter nu här med tankarna att göra mg av med min c202. Då jag inte känner att jag kan ge den tiden den behöver. Så jag tänkte höra mig för om några punkter. Det gäller först och främst priset för c202an, Jag bifogar en bild på den. Mer kommer.. Bilder ---> http://1drv.ms/24LSjPd

 

Sen var är bästa forumet att hitta köpare, både inrikes och utomlands. Jag är med här och i ett relevant Valp forum på facebook, som en start. 

 

Här kommer lite info

 

Volvo c202 -81

Besiktigad och gick igenom, hittat chassi nr.

Nya sulor på original fälgar, de gamla Goodyear däcken finns kvar och följer med köpare om så önskas.

Motorn har alltid varit omhändertagen, 5600 mil.

Rosten är inte alls för aggressiv. Bilder kommer på det med!

 

Ja om det finns frågor så fråga! Jag uppskattar all hjälp!

 

Tack,

 

William

post-9314-0-83114000-1457360540_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ut den bland de andra tysk annonserna,  du ser ju deras minimum pris är notera på deras annonser : anmärkning finns med kassa bromsar mm och lägg till att din är i hyfsat skick nybes och friska däck och kan köras från plats.

 

 

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volvo-c202-lapplaender/394795760-216-1606

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volvo-c202-lapplaender-mit-cabriolet-8-sitzer-orig-zustand-/408025562-216-19683

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volvo-c202-4x4-valp-laplander/417852119-216-89

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla gamla ebay aktioner även vrak verkar ha hamnat lite över  7000 euro.

 

Är de sen avpassade för overland turer blir de riktigt dyra, utrustning kostar ju en del i både pengar och arbetstid.

 

På 90 talet blev kom några tyskar i två  c202 och parkerade bredvid mig i norra tyskland, den ena hade byggt om med iveco diesel den andra orginalare och de ville handla min bil på plats, bjöd mig lite över 20 tusen, jag tyckte priset var ok men sa ändå nej eftersom jag hade dels resesällskap och all utrustning som skulle med hem, när vi skildes åt så förtydligade de att det var 20 tusen dm och inte svenska kr som de var villiga att betala, dvs 60-70 tusen. 

 

Priserna då var runt 10-15 för en ok bil i Sverige.   

 

tror reglerna kring vikt och att färga bilar gör att c202 är högt värderad samt att de jämför den prismässigt med dyra styer puchen.

 

Gissar att även mitt ombygge går att få runt 10k euro. Både ford och opel använde peugotmotorn så i tyskland finns reservdelar.

 

notera att några har 5 vxlat m47 så tydligen har den iden smittat av sig.

 

https://explorer-magazin.com/2015/volvo-c202-lapplaender-expeditionsfahrzeug/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är väldigt intressant det här. Hela bilden om c202an vänder ganska fort när man får veta att den är eftertraktad. Är alla "valpar" lika eftersökta i Europa? 

 

Den annonsen på ebay håller vi ett öga på!

Redigerad av Willzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

När jag sålde min ena 9033 på sensommaren, blev jag enormt överaskad, samtal/meil/sms, från Holland,Tyskland, Danmark, dom "höll på" även när jag informerade om att bilen redan blivit såld (tog 12 min) här i landet, och annonsen var bort tagen, 2 dagar efter bilen var hämtad blir jag åter kontaktad av 3 personer från dessa olika länder, en av dessa bjöd 46000 Svenska. Så priserna verkar på väg upp i utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 
Tror den som nu ligger ute inte blir såld skicket ser ju inte så bra ut och sen är den inte körbar från plats broms/ kopplings läck som vanligt enl texten.

 

Jag fick också några helt galna bud från utlandet på min men tog dem inte på allvar lite senare hittade jag bilder på min bil på div utländska forum där köp av den hade diskuterats så buden var nog seriösa menade. Tyvärr hade jag då redan dragit tillbaks annonsen för eftersom bilen behövdes för att dra båt när vi bytte till småbil.

 

 

c202 är nog värderade rätt mycket högre än valpar hos tyskarna tror det har lite med deras regelverk,   förr när de handlade äldre volvos fanns tex krav på  servobromsar mm.  Sen har ju c202 bättre komfort och är bättre växlad för längre körningar och är en civilbil kan hända finns även tokiga regler för tidigare militärfordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Såg igår en tråd om valpar och för skoj skull svarade jag på postningen gjord 2009 och nu morgonen efter låg detta i min inkorg:

 

 

Hi,

 

I am looking for a Volvo Laplander camper to drive from Europe to Indonesia.

 

I found on this page your Email:

http://www.curbsideclassic.com/blog/cohort-capsule-volvo-c202-laplander-the-swedish-pinzgauer/

 

Can you tell me more about the vehicle, how is it inside, what is the equipment, how many people can travel in it, how many people can sleep, and of course what is the price?

 

thank you,

 

Yann

 

 

Ja, vad svarar man på det, planeras en sån resa är väl bilbudgeten den minst posten i sammanhanget.  Skulle man garantera att allt håller för den längden på resrutt behöver man ju se över en hel del saker innan bilen säljs.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad tror ni den kan vara värd? 

Fick ikväll ett mejl från Tyskland med en förfrågan om bilen går att köpa loss.

 

Har visserligen fått vinterplats för c202 idag men mycket pengar är ju heller aldrig fel och 25 år med samma bil gör att man ibland längtar efter något nytt. 

 

Nu är det mesta genomgånget för att få en 100% bil är det bara kopplingen som borde byttas ,tuggar lite när man slirar samt ett hål i förarstolens jeans klädsel som ska lagas.  i övrigt fullutrustad bara tanka upp vattentankarna och vrida nyckeln leta upp äventyr. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du säljer bilen så kommer du nog inte vara på forumet så ofta vilket vore tråkigt. Tror inte den är värd så mycket -_-

Skämt åsido, 150TSEK, ett höftskott men gå inte under. Har ingen erfarenhet men vad jag förstått så är den ju rejält utrustad och mycket väl underhållen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kanske kan vara rimligt när det tar över 7000euros för rena vark nu på tysk sidorna och sen finns ju mängder med delar som jag självklart vill bli av med.

 

Det är ju själva campern som är värde i, själva bilen har ju både för och nackdelar med att den är så mycket ombyggd, en b20 med gått om plats är ju lättare att repa ute i buschen än en för stor diesel i tryck i ett för litet motorrum, men en fördel hela afrika har indenor/ peugot delar och peugoterna går att göra det mesta underifrån i princip helrenovera underifrån . En b20 måste rivas från båda håll om man rasar den.  Men bilen har mycket av mina exprimentlösningar och mekandet kan kräva lite tänkande utanför boxen, visserligen har allt fungerat i alla år men vem vet vad som kan hända. 

 

Tog ikväll en provkörnings runda (glömt besiktiga i år men provköra i overall får man väl ;) ) det blev några mil runt en av våra sjöar och nya motor ihop plocket fungerar fint bra vrid och ändå väldigt lugn gång, tyst trevlig att åka små vägar med.  

 

Det ända jag skulle vilja göra med den är att sakta luffa runt svenska och även danska kusten övriga länder har man ju redan tidigare åkt sig trött på, men med 3 barn som ska tas hand om så tar det rätt många år innan man får lite ledig egen tid för sådana utflykter och vill man ut och campa är det enklare att ta båten och där är plats för hela familjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...