Gå till innehåll

RBPJTGB 1111


Rekommendera Poster

I höstas köpte jag en robot 1111 och än så länge har jag inte känt någon kärlek för den men jag hoppas det kommer :)

Bilen är i hyffsat skick men det är en del som behöver fixas:

 

1. Framhjulsdriften ligger permanent i.

2. Det är ett oljud från växellådan när den står i friläge, troligtvis utgående lager.

3. Batterierna är kassa.

4. finns inga nycklar till dörrarna

5. Mörkläggningsvredet är inte komplett/fungerar inte

6. Tanken ser risig ut och behöver blästras och målas

7. vänster fjäderpaket fram är hängig och behöver bytas

8. Däcken är fulla av torrsprickor och behöver bytas

9. Allmänt fix av detaljer

10. Listerna runt framrutorna är torra och det är glipor i en del hörn

11. kapell och lister och fästanordningar behöver en rejäl översyn

 

Nu börjar våren närma sig så nya däck, batteri och växellåda är införskaffade :)  och resten tar jag allt eftersom inspirattionen infinner sig.

Har inte ägt en 1111 innan så jag hoppas verkligen att jag tycker om det :)

 

post-5260-0-50677500-1458861191_thumb.jpg

post-5260-0-72311300-1458861198_thumb.jpg

post-5260-0-88897400-1458861204_thumb.jpg

post-5260-0-36153500-1458861212_thumb.jpg

post-5260-0-67456600-1458861219_thumb.jpg

post-5260-0-63671300-1458861228_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det blir säkert bra :)

Alla robot 1111 är i aluzink så de brukar vara i fint skick.

 

Tanken är att ha den i originalskick och kunna åka till tex Trandum och liknande träffar, sen får den ju hänga med på alla vanliga träffar oxå men den kommer inte att köras så hårt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Då var premiärturen i skogen avklarad och jag kan konstatera att hela familjen tyckte det var kalas med en öppen bil och för mig som aldrig kört något annat än 13 bilar var det lite av en aha upplevelse att sitta bakom ratten på en 11.

 

Det negativa är att lådorna som robot älvorna har för stabiliserings stagen sitter i vägen även om man kör, i mitt tycke, försiktig körning.

Antingen får jag skära bort dem eller så kommer dom att bli demolerade.

 

Jag har fått fixat lite fel på bilen oxå och hittat lite mer fel.

Framaxeldriften som konstant låg i berodde på ett trasigt membran på vakuumklockan.

Utgående lager på fördelningslådan har pga detta tagit stryk och måste bytas, jag körde ca 30 mil landsväg med framaxeln i och vem vet hur långt den rullat på det viset innan mitt köp.

Batterierna är bytta och de torrspruckna däcken är ersatta med så gott som oanvända cross countrydäck :)

En ny växellåda och mörkläggningsvred är införskaffade men det tarn nog ett tag innan de kommer dit

Märkte även att halvljus automatiken inte fungerar så det behöver jag titta på med.

 

Det är bara att köra vidare :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt riktigt kul men dels var jag inte van vid bredden på en 1111 och som 13 förare brukar man bara puttra på över hindren så jag kände mig som en riktig gröngöling mellan varven  :P

Å jag saknade vridet i min diesel, fick kärringstopp säkert 20 gånger.. är van vid att kunna köra på tomgång  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...