Gå till innehåll

Behöver nya däck!


Rekommendera Poster

Håller på att överväga att köpa en ny uppsättning däck med fälg. Har som sagt orginaldäcken på, men känns som att jag behöver något som passar mina behov bättre inför sommaren. Förutsättningar är:

 

- last, minigrävare med redskap så ca 4 ton.

- behöver endast sommardäck.

 

Det jag skulle behöva veta från någon mer insatt här är vilken storlek på fälg och däck jag ska söka efter för att det ska bli så rätt som möjligt. Av det jag luskat fram på forumet är 315/80/22.5 något som bör fungera? Är själva bultmönstret standard är finns det många lika varianter?

 

Tacksam om någon har någon input om var jag bör börja söka i alla fall!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fordon som däcken skall sitta på?

Oj, glömde visst bort det -_-

 

En TGB 30!

 

 

Är det TGB30/40 det handlar om så finns en hel del skrivet om detta tidigare blan annat här: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10988-225-d%C3%A4ck-p%C3%A5-tgb/?hl=hjul&do=findComment&comment=125169

 

Jo, gick just igenom den en gång till (såg den länge sedan och nu hittade jag den igen). Det såg ju ut som något jag ska söka efter. Tackar för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bultmönstret är standard, kruxet är "offset" :huh:  De flesta fäljar har för mycket offset för att passa TGB:n. Fäljarnas fästplan (där bulthålen finns) sticket ut utanför däcksidan. Detta för att kunna monteras dubbelt på bakaxeln utan att däcken går emot varandra. Dessa går inte utan vidare att använda på TGB:n då de resulterar i att däcken tar i styrarmar och bromsklockor.

Standard "Offset" för TGB är 100mm (eller 110 :unsure: ), fästytan sitter således förskjuten 100mm (utåt) från fäljens mitt.

Förklaringar blir alltid förvirrade :huh: Bäst är att mäta och fundera själv B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bultmönstret är standard, kruxet är "offset" :huh:  De flesta fäljar har för mycket offset för att passa TGB:n. Fäljarnas fästplan (där bulthålen finns) sticket ut utanför däcksidan. Detta för att kunna monteras dubbelt på bakaxeln utan att däcken går emot varandra. Dessa går inte utan vidare att använda på TGB:n då de resulterar i att däcken tar i styrarmar och bromsklockor.

Standard "Offset" för TGB är 100mm (eller 110 :unsure: ), fästytan sitter således förskjuten 100mm (utåt) från fäljens mitt.

Förklaringar blir alltid förvirrade :huh: Bäst är att mäta och fundera själv B)

 

Tackar för svar! :) Efter av vad jag forskat fram så förstår jag faktiskt vad du menar:) Gäller helt enkelt att hitta rätt fälgar till att börja med. Nu har jag väl egentligen ingen panik men jag ska försöka ta fram något förslag i allafall till nya däck så jag vet vad jag måste köpa. Någon som vet hur snabbt man sliter ut terrängdäcken om man köra några hundra mil på en säsong med tung last? Är det egentligen någon större fara? En övervägning jag har är att skaffa mig 1-2 st orginal däck att ha i säkerhets fall..Aja, övervägningar...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...