Gå till innehåll

Svårstartad efter oljebyte


Rekommendera Poster

Som topic säger. Bytte olja i motor och växellåda häromdagen och efter det så är TGB 30 bilen svårstartad. :/ Startade gallant innan! Batterierna är bra! Testade igen i morse och efter att den startat (tar ca 45 sek) och jag stängt av motorn startar den lätt vid omstart.

 

Tips mottas gärna - medans jag googlar på problemet :-D

 

Finns det något samband eller är det bara en slump?

 

Mvh Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara slumpen, jobbsr som lastbilsmekaniker och det går inte med varandra att göra. Del plus kan visserligen få motorn att gå tyngre pp starten, men den ska starta fort. Låter som bränsleproblem, typ backventil som släpper igenom, tät ventilation på bränsletanken ..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara slumpen, jobbsr som lastbilsmekaniker och det går inte med varandra att göra. Del plus kan visserligen få motorn att gå tyngre pp starten, men den ska starta fort. Låter som bränsleproblem, typ backventil som släpper igenom, tät ventilation på bränsletanken ..

 

 

 

Håller med monkysa. Oljan har ingen märkbar betydelse. Däremot yttertemperaturen, jag märker tydlig skillnad på startmotorvarvet om det är t ex 5 grader eller 20 grader när motorn startas...

Tacksam för svaren! Får bli att lära sig bränslesystem mm:-D Blir och läsa vhb:n... Ska försöka återkoppla om det löser sig.

 

En ska jag kom på är oljan jag lade i som jag undrar om den har betydelse för trögheten i motorn. Det står på kofångaren att det ska vara 5W-30. Jag har kört i URSA PREMIUM TD SAE 15W-40. Undrar bara om jag lagt i för tjock olja, eller fortfarande inget samband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle nog vara bra om vaniljmunk beskrev problemet lite tydligare :P. Svårstartad efter oljebyte antyder på något sätt för mig att motorn skulle börjat gå trögt (rotera långsammare) :wacko:. Många svar verkar dock utgå ifrån att det tar lång tid innan motorn startar, man får nöta länge på starten :rolleyes:.

Vilket är problemet? Trög motor eller lång starttid? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen är svårstartad men när den väl startat så brummar allt på fint! :) Stänger jag sedan av den och startar på nytt så går den igång direkt. Jäkligt underligt tyckte jag att fenomenet kom direkt efter jag bytt olja, så därav börjar man ju fundera om det är något samband. Har försökt läsa på lite mer och det verkar nog vara slumpen så varit framme och gett mig gråa hår. Troligen något bränslerelaterat... :unsure: Men när tids ges så skall jag undersöka! Återkommer!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljan är ok om du inte tänker köra i arktisk miljö.

 

Är den svårstartad när den har stått ett tag så låter det som en liten läcka på sugledningen från tanken.  En väldigt liten läcka stör inte när motorn går men gör att luft sugs in och bränslet i röret rinner tillbaks till tanken när bilen står still ett tag. Titta i siktglaset på silen vid matarpumpen om det bubblar när motorn går.

 

Kanske packningen till glaset eller en kopparring i banjokopplingen som läcker. Eller en rörkoppling på vägen från tanken till pumpen.

 

Prova att handpumpa en stund innan du startar och se om det hjälper. Med fullt rattutslag kan du krypa in under skärmen utan att lyfta hytten, om du inte är rädd att skita ner dig lite...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljan är ok om du inte tänker köra i arktisk miljö.

 

Är den svårstartad när den har stått ett tag så låter det som en liten läcka på sugledningen från tanken.  En väldigt liten läcka stör inte när motorn går men gör att luft sugs in och bränslet i röret rinner tillbaks till tanken när bilen står still ett tag. Titta i siktglaset på silen vid matarpumpen om det bubblar när motorn går.

 

Kanske packningen till glaset eller en kopparring i banjokopplingen som läcker. Eller en rörkoppling på vägen från tanken till pumpen.

 

Prova att handpumpa en stund innan du startar och se om det hjälper. Med fullt rattutslag kan du krypa in under skärmen utan att lyfta hytten, om du inte är rädd att skita ner dig lite...

 

Älskar att skita ner mig och faktiskt göra något fysiskt! ^_^ Sitter still alldeles för mycket på jobbet... Tanten är dock inte lika glad när man kommer in och det luktar det ena med det andra  -_-  Tackar för svaren, uppskattas verkligen, skall bli skoj att undersöka!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med resonemangen om bränsleproblem ovan. Johan Josefsson kommentar ovan är intressant B)  Det enda sätt oljebytet kan ha med problemet att göra är om du samtidigt komm åt, klämde eller skadade någon komponent i bränslesystemet till exempel när du fällde hytten eller klättrade omkring på motorn :unsure:  45sekunder har jag bara behövt vit typ -15grader :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade visst 5 vote:a min egen topic, doh! Kunde inte låta bli att dona lite med lastbilen istället för att gå och sova imorse. Bytte förfilter och huvudfilter. Sen vart det o pumpa ut luft för hela slanten. Startade ju segt fortfarande men det kan väl lika väl att ha med filterbytet att göra? Nåväl, efter start brummar den på hur fint som helst. Nytt försök imorgon förhoppningsvis och se om felet återkommer efter ett till dygns stillastående.

 

Så till felsökning. Medans jag pumpade sökte jag läckor, är det diesel eller luft jag ska söka efter? Finns det några trick hur man hittar läckage?

 

Nu blir det till att sova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vart det och felsöka lite för den var tyvärr svårstartad imorse igen. Startade i allafall om den med hytten uppfälld, omstart går hur fint som helst i allafall  :)

 

Ser att det kommer rätt friskt med bubblor in i förfiltret. Den enda "läckan" jag hittar var att det droppar lite från den här kopplingen, se inringning på bild. Öppnade upp, såg fint ut förutom att gängorna var rätt trasiga, drog igen så försiktigt jag kunde och drog åt. Kanske att det bubblade lite mindre i förfiltret, svårt att avgöra. Drygt att vänta en natt på att få testa om det fungerar...

 

Någon som kan berätta var överströmmningsventilen sitter?

 

post-9580-0-13650800-1460042719_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett bra sätt att kolla efter små läckor på ledningar och kopplingar mellan tank och matarpump, men det är lite besvärligt om man inte har rätt grejer.

 

Det som behövs är ett tanklock med tryckluftsanslutning och en reduceringsventil. Sätt på locket med anslutningen på tanken i stället för originallocket, anslut tryckluft med c:a 0,4 - 0,6 bar. Efter en stund börjar det droppa diesel där läckan är.

 

Det knäpper i tankplåten när luften gå in i tanken men det är ingen fara. Har man för högt lufttryck lyfter locket lite och det pyser som f-n. Metoden är också bra om man har haft isär bränslesystemet och ska lufta från "noll". Man slipper pumpa, bara att öppna en luftskruv i taget och vänta till det kommer ren diesel utan bubblor.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! Läste just om trycklufts metoden på maskinisten och så kommer Wingflyer och säger samma sak:-) så jag får kika om det är något som jag kan utföra.

 

Glaskoppen känns tight och fin!

 

Har även insett hur bra reserdelskatalogen är då den är fylld med sprängskisser!;-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren! Läste just om trycklufts metoden på maskinisten och så kommer Wingflyer och säger samma sak:-) så jag får kika om det är något som jag kan utföra.

 

Glaskoppen känns tight och fin!

 

Har även insett hur bra reserdelskatalogen är då den är fylld med sprängskisser!;-)

 

Intressant! Vill du lägga en länk här till inlägget på Maskinisten? Vore kul att läsa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Vill du lägga en länk här till inlägget på Maskinisten? Vore kul att läsa.

Länkar om jag hittar den, många sidor bort vid det här laget:-D Men det var bara ett inlägg i någon tråd, rent generellt tips liksom..

 

Vissa som inte rekommenderar det heller..men men. Ett tag bort innan det blir något sådant :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, sängdags. Men självklart kunde jag inte låta bli att gå ut och testa och se hur den startar efter ca 6-7 timmars stillastående och nu startar den direkt. Kanske det är löst, kanske inte. Får se om tids ges för vidare kontroll imorgon efter att den stått still längre...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkar om jag hittar den, många sidor bort vid det här laget:-D Men det var bara ett inlägg i någon tråd, rent generellt tips liksom..

 

Vissa som inte rekommenderar det heller..men men. Ett tag bort innan det blir något sådant :-)

 

Misstänker att de som inte rekommenderar det aldrig har provat...  :mellow:

 

Metoden är standardförfarande inte bara med bränsle. Så "primar" man t ex även hydraulsystem när pumpen är torr eller det ligger luftfickor i sugledningaerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att de som inte rekommenderar det aldrig har provat...  :mellow:

 

Metoden är standardförfarande inte bara med bränsle. Så "primar" man t ex även hydraulsystem när pumpen är torr eller det ligger luftfickor i sugledningaerna.

Jag brukar lufta hydrauliska bromsar med denna metod B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...