Gå till innehåll

Förlorar bromsvätska


E70xl

Rekommendera Poster

Hej och tack igen för all hjälp och alla bra råd med tidigare problemställningar!

Allt har löst sig på ett bra sätt 😀😀

 

Har dock ett problem kvar, och har en egen teori men vill kolla med er som varit med ett tag.

Jag förlorar bromsvätska i långsam takt. Den försvinner även om bilen inte brukas, i som jag uppskattar det nästan samma takt som om jag kört med bilen?!

Tömmer behållaren närmast föraren på ca 2 veckor?!

Bromsarna tar perfekt, jag har monterat nya bromscylindrar i hjulen, och har inga synliga läckage.

 

Har läst någon stans att ett problem kan vara bromsservoklockorna. Någon som haft problem med dessa, eller har en annan teori om vart vätskan tar vägen?

Läckaget har pågått sedan jag köpte bilen i våras, så jag har fyllt flera flaskor vätska, om det läcker in i klockorna så borde den bada i bromsvätska, eller?

Jag har full servoverkan vid bromsning.

 

Tips någon? 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En variant är ju läckaget i bromsservona där det kommer ut på vakumsidan i klockan så att bilen "äter upp" bromsvätskan, dvs drar i sig den via vakumslangen, borde bli lite vitare avgaser då, fast om du har Diesel i redan så märks väll inte det :) tror det finns trådar där detta avhandlas :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kan det vara! Tror jag får riva klockan och se, eftersom dieselmotorn har vakumpump, och ev vätska inte går in i motorns insug.

Eller det kanske går trä en tunnare slang invändigt i vacumslangen till klockan och se om det går få en indikering på att felet ligger där?

Eller fästa en topps på en svetstråd kanske?

Kan säga att klockorna inte är direkt lättmekade efter montering av dieseln,3tums rör till luftfilter mm ligger i vägen

Men vem har sagt att det ska vara enkelt, huvudsaken är ju att det blir bra

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om trummorna ser torra ut.. kan man luras.

Jag har sex hjul.. var helt säker på att neej.. jag har ingen läckande hjulcylinder.

Men jo.. när jag skulle byta mina backar och cylindrar i renoveringen jag gjorde.. då hade en cylinder troligtvis droppat i flera år..då min behållare också tappade vätska.. och trumman var fylld med vätska.

I mitt fall läckte den när bilen stod still och kolven glidit in längst in i ändläget.. kanske var där nån vändkant eller pora i kolven där.

Den läckte ju inte nånting när man trycksatte den.

 

Jag vill komma till.. att ta av trummorna och kolla om det är torrt eller riktigt blött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ok, då var den läckande servoklockan renoverad! Ja, inte va det mycket fel, en liten gummitätning närmast vacumdelen, allt annat såg bra ut. Så där gick 1700spänn upp i rök

Tur ändå att det finns delar att få tag i till våra bilar.

 

Så då dyker nästa problem upp...

Glad i hågen efter montering av grejerna och luftning av klockan så hoppar ja in och ska ta en provtur.

Pedalen är perfekt, tar nästan i topp! Bilen går spikrakt vid inbromsning

 

Men visst går den trögt...? för bövelen,

Bromsarna ligger på, i den kretsen som jag renoverat klockan....

Hur är det möjligt? Ja, rent mekaniskt hur det går till förstår jag, men varför!?

Och jag tror inte grannen varit i farten och dragit åt bromsbandsljusteringen på tre hjul i natt.

Någonstans i bakhuvud tycker jag mig förminna mig något skrivet om en bromsventil som behöver återställas

 

Tur man är lite galen från början...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en liten sladd med kabelsko som man egentligen skall ta bort vid luftning. Den förskjuter bromsverkan till den andra kretsen om en krets tappar bromsverkan. Vet ej om den kan orsaka detta. Den påverkar läget i hivudcylindern med en magnet om jag inte minns fel så kanske?

 

Du hittar den vid ramen nära vänster framhjul. Bromsröret går in i en liten rektangulär historia och kabelskon sitter på en liten kontakt som man kan skruva ut.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns en ventil i klockan längst uppe på bromsservona. Den har en fjäder på sig och ska knäppas ihop med en annan del i klockan. Den ska kunna löpa fritt i sitt spår.

 

Hade problem på min trettonbil när jag köpte den att bromsarna låg på och då hade denna ventil åkt isär och stängde då hela tiden. Tyvärr ver jag inte vad grejerna kallad men jag plockade isär båda klockorna på beomsservona och jämförde och då upptäckte jag det.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns en ventil i klockan längst uppe på bromsservona. Den har en fjäder på sig och ska knäppas ihop med en annan del i klockan. Den ska kunna löpa fritt i sitt spår.

Hade problem på min trettonbil när jag köpte den att bromsarna låg på och då hade denna ventil åkt isär och stängde då hela tiden. Tyvärr ver jag inte vad grejerna kallad men jag plockade isär båda klockorna på beomsservona och jämförde och då upptäckte jag det.

Misstänkte den ventilen jag med. Tagit loss båda skyddslocken och kontrollerat att de öppnar, och känt att kolven rör sig när man bromsar. Tror allt är som det ska där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas har nog rätt lösning på bekymret, det har nog något med klockorna å göra...

 

 

Den lilla kontakten vid ramen har en spets som sticker ner i ett spår vill jag minnas, tappar man tryck i en krets flyttas spåret så kontakten trycks in.

 

Jag har inte behövt greja med den kontakten själv (har bara tagit ut den vid luftning) men jag tror mig ha läst mig till att man kan centrera spåret igen (putta tillbaka spåret i mitten) med en liten mejsel och skruva tillbaka kontakten igen. Testa att skruva lös den eller bara rycka bort kabelskon?

 

Det är ett pyttelitet hål (1 cm?) och jag kollade en gång men såg inget spår men någon annan vet säkert bättre.  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då var den läckande servoklockan renoverad! Ja, inte va det mycket fel, en liten gummitätning närmast vacumdelen, allt annat såg bra ut. Så där gick 1700spänn upp i rök

Tur ändå att det finns delar att få tag i till våra bilar.

 

Så då dyker nästa problem upp...

Glad i hågen efter montering av grejerna och luftning av klockan så hoppar ja in och ska ta en provtur.

Pedalen är perfekt, tar nästan i topp! Bilen går spikrakt vid inbromsning

 

Men visst går den trögt...? för bövelen,

Bromsarna ligger på, i den kretsen som jag renoverat klockan....

Hur är det möjligt? Ja, rent mekaniskt hur det går till förstår jag, men varför!?

Och jag tror inte grannen varit i farten och dragit åt bromsbandsljusteringen på tre hjul i natt.

Någonstans i bakhuvud tycker jag mig förminna mig något skrivet om en bromsventil som behöver återställas

 

Tur man är lite galen från början...

Tog de 1700:.- för stefa tätningen   hade servon visserlugen gerling  på min bil och tyckte på den tiden att 60:- var hutlöst för tätningen, har nog förresten en sån tätning liggade kvar bland massa gamalt div i sortimentskåpet. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog de 1700:.- för stefa tätningen   hade servon visserlugen gerling  på min bil och tyckte på den tiden att 60:- var hutlöst för tätningen, har nog förresten en sån tätning liggade kvar bland massa gamalt div i sortimentskåpet.

 

Det var hela repsatsen som kostade 1700:-

Men allt jag behövde va den nedre tätningen...

Men så småningom kommer jag nog behöva resten med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas har nog rätt lösning på bekymret, det har nog något med klockorna å göra...

 

 

Den lilla kontakten vid ramen har en spets som sticker ner i ett spår vill jag minnas, tappar man tryck i en krets flyttas spåret så kontakten trycks in.

 

Jag har inte behövt greja med den kontakten själv (har bara tagit ut den vid luftning) men jag tror mig ha läst mig till att man kan centrera spåret igen (putta tillbaka spåret i mitten) med en liten mejsel och skruva tillbaka kontakten igen. Testa att skruva lös den eller bara rycka bort kabelskon?

 

Det är ett pyttelitet hål (1 cm?) och jag kollade en gång men såg inget spår men någon annan vet säkert bättre. :)

Det är tvärs om, en slät yta där piggen vilar och svarvade spår på båda sidor, och när käglan trycks över till en sida (för att täta den kretsen) pga tappat tryck så hoppar piggen in i spåret och spärrar käglan tills den skruvats ur.

 

https://goo.gl/images/IKxd9R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anliggande och tjuvbromsande så var det på girling ventilerna vid vippbryggan som inte tätade, standar fel på alla gamla volvos p1800 , c202 mfl.  broskrets ventilen är väl bara för lampan, men kan ha fel min hamnade i reservdel lådan på ett tidigt stadium efter jag blivit irriterad på lampan ev strulade den även vid luftning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tvärs om, en slät yta där piggen vilar och svarvade spår på båda sidor, och när käglan trycks över till en sida (för att täta den kretsen) pga tappat tryck så hoppar piggen in i spåret och spärrar käglan tills den skruvats ur.https://goo.gl/images/IKxd9R

Tittat på sprängskisser av bromssystemet, och kan inte se att den ska kunna påverka systemet så att bromsarna stannar i anläggning, eller har jag fel?

 

Våra bilar har en del gemensamt med våra kvinnor...(iallafall min)

när man tror att man förstår hur de funkar så får man en överraskning...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha Frippe, då räcker det att skruva ut kontakten så centrerar den sig själv direkt igen och spåren döljs eller måste man pilla tillbaka den själv?

 

Då fattar jag hur den funkar, för att jämföra med något jag är bekant med så är det som en spolväxelmotor i en diskmaskin, den förskjuts och blockerar den ena hålet varvid allt bromsstryck flyttas till en krets (eller allt vatten till en spolarm på en diskmaskin).

 

:-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort vaccumslangen och blockera den så ser du direkt om det är servot som tjuvbromsar.

 

vilka servon har du, fanns det en t formad metalbit med två plastbrikor som tätar två hål?

Den blockerar bromskretsen även utan vacum till klockan

Tror att servona är av fabrikat lookheed, kan inte dra mig tillkomnes ett T med plastbrickor ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan felet vara så enkelt att du har 1: för litet spel vid huvudcylindern 2; eller bara att fjädern vid pedalen gått 3: eller om det är främre kretsen dvs den som är tryckpåverkad av bakre kretsen som påverkas direkt av pedalen, den främre kan vid luftningen fått något lite skit  ner i cylindern som blockerar tillbaka rörelsen.  Eller har du repat huvudcylinder och plockat ihop delarna fel.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5279-0-09477800-1473803912.png

 

googlade upp en bild på servo typen och tittar man lite snabbt på den så kan ända servoproblemet vara om nu vaccumet är släppt/bortaget att kolven inte går tillbaks helt . Men har du satt ihop det rätt är det omöjligt du har dels servoklockans fjäder samt även den fjädern i manöverdelen 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...