Gå till innehåll

Terränggående husbil


UAZ Norden

Rekommendera Poster

Har alltid velat ha en terränggående husbil och har nästan förmått mig att ta C-körkort bara för att kunna köpa och köra någon cool gammal sovjetisk mobil GAZ sambandscentral som byggts om. De brukar säljas för struntsummor och är ju hur coola som helst. Dock si och så med komfort om man ska köra långt som från söder om Stockholm där vi bor upp till Norrland. I typ 80 km i timmen och med en motor som drar 2 liter milen. 

Drömbilen har annars varit denna:

 

http://www.bimobil.com/en/modell/bimobil-ex-480

 

Dock samma sak med C-körkort. Plus att denna kostar en bra bit över miljonen, så den drömmen lär ju inte bli sann i första taget. 

Nu har jag dock hittat något som jag både har råd med och som jag kan köra på vanligt B-kort. En rysk firma bygger om UAZ Cargo (som jag jobbar med) till husbilar. Detta är ju ingen officiell modell av UAZ, så jag kommer få ta in ett ex av den till mig själv som privatperson. Sedan bär det av till både Norrland och Island. Om flickvännen törs så blir det kanske även en långtur över Ryssland till Mongoliet. Någon dag...   :)

 

Nu undrar jag om det är någon annan här som har någon äkta terränggående husbil? Vore kul att få höra om lite erfarenheter av turer ni gjort och se lite bilder på dem.   :)

 

 

post-10070-0-07202300-1478303062_thumb.jpg

post-10070-0-42773200-1478303071_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den såg väldigt trevlig ut, vad hamnar priset på?      

 

Finns fler här på forumet som har byggt om sin bilar till terränggående husbilar.

 

Jag byggde min för 25 år sen och gjorde en del resor, renoverade sen den för några år sen men familj, hälsa, ålder mm kom emellan så den kom inte till användning mer än att flytta en båt några gånger varje år.   Fick i våras en förfrågan om den kunde köpas loss för en tur från Sverige och över mot Asien tror slutpunkten var Indonesien. Men troligen hamnar den nog i Tyskland får lite förfrågningar lite då och då från folk som planerar overlandturer.

 

Här är en länk på min bil och hur man hur man enkelt kan få rymlig bodel även i en så liten bil som c202.  Det som inte syns i filmen är att det är rätt gått om stuvutrymmen, utrymmen finns längs golvet som är dubbelgolv den delen man står i camperna( orginalgolvet sänkt 10 cm)   ett riktigt stort utrymme finns under bordet vid sittdelen bak där tidigare 200 liters tanken var monterade som då bildade golv till sittdelen.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den såg väldigt trevlig ut, vad hamnar priset på?      

 

Finns fler här på forumet som har byggt om sin bilar till terränggående husbilar.

 

Jag byggde min för 25 år sen och gjorde en del resor, renoverade sen den för några år sen men familj, hälsa, ålder mm kom emellan så den kom inte till användning mer än att flytta en båt några gånger varje år.   Fick i våras en förfrågan om den kunde köpas loss för en tur från Sverige och över mot Asien tror slutpunkten var Indonesien. Men troligen hamnar den nog i Tyskland får lite förfrågningar lite då och då från folk som planerar overlandturer.

 

Här är en länk på min bil och hur man hur man enkelt kan få rymlig bodel även i en så liten bil som c202.  Det som inte syns i filmen är att det är rätt gått om stuvutrymmen, utrymmen finns längs golvet som är dubbelgolv den delen man står i camperna( orginalgolvet sänkt 10 cm)   ett riktigt stort utrymme finns under bordet vid sittdelen bak där tidigare 200 liters tanken var monterade som då bildade golv till sittdelen.

 

 

Det beror lite på om man köper en ny eller begagnad Cargo och får ombyggd. Och om man vill ha med diffspärrar eller ej. Köper man allt sprillrans nytt och vill ha diffspärr fram och bak, så hamnar man strax under 500.000. Lutar åt att jag själv gör så. Så har man ett fordon som rullar fram tills pensionen.  :)

Annars kan man köpa en äldre Cargo och spara säkert 50.000-70.000 kr beroende på hur mycket den gått. 

 

Ser ju jättebra ut din c202. Synd att du aldrig fick möjlighet att ta ut den på äventyr. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har varit på äventyr under 90 talet, en längre resa samt någon kortare tur i Europa.

Kan hända blir det turer i framtiden när ungarna är utflugna vilket kommer ta några år, de två sista har bara fyllt 7år.

 

De varmare länderna har ju redan besökts, hade före c202 en annan äventyrs bil som gick några långresor. Varm länderna är ju numera antingen sönder turistade eller sönderkrigade men en långsam tur runt hela vår kust skulle vara lockande.

 

post-5279-0-91409600-1478468615_thumb.jpg

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...