Gå till innehåll

37 38 el 40 tum på tgb 11


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

Hej

Såg ett par 11:or idag med 37x14,50 på originalfälgar Dvs ej breddade

Såg bra ut tyckte jag

Hade ju varit bra att slippa bredda ...

Gillar stuket med högre o ej så breda däck

Tänkte prova med 38,5 x14,50 creepy Crawler på obreddade

Och troligen utan beadlockers i första läget

 

Provköra o sen besluta om ev breddning o/e BL ringar

 

Tack för alla råd o synpunkter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Det sa dom jag pratade med oxå. Tror du att det skulle gå med 38,5x14,50 oxå? För det är väl samma bredd, lite högre bara?

 

NÅN SOM HAR 38,5x14,50x16 på obreddad fälg? Bild skulle vara jättekul att se...

 

Smaken är ju olika. En del vill ha bredare däck för grepp i terräng. Vissa tycker att det ser ut som ballongdäck med för smal fälg (typ original). Breddar man mkt blir ju däcket gasska stort o platt. Jag är ute efter hyfsade terrängegenskaper, lite snabbare på väg, samt coolt utseende. I den ordningen. Fick ett pris på under 3000 / st för nämnda däck. Men måste nog kolla så han inte slagit fel dimension.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja dom smalare Creepy däcken om du inte breddar fälgarna. Billigare pris och det kommer se bra ut i allafall. Breddar du inte tror jag du kommer få ett däck som slits mycket i mitten om du kör "normalt" tryck och åker mycket väg. Men det är bara en teori från min sida. Stommen i däcken är ju ganska kraftig (och om du inte klämmer ihop dom på en smal fälg) så är dom väldigt breda i gjutningen. 

 

d%C3%A4ck%20001.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vanlig svensk blötmyr går Creepy 37x12.5 igenom mycket lättare pga framaxeltrycket på en TGB-11. Stor skillnad om man går upp till 14.5 tums bredd. Skillnaden är tydlig: man kör fast med 12.5 och man tar sig fram med 14.5. (man kommer iaf bra mycket längre...)

 

Breddning eller ej, men man missar lite av poängen med breda gummin om man inte breddar fälgen. Bärytan mot marken påverkas av fälgens bredd, även för ett smalare däck. Just på Creepy med mönster på sidan får man bäst effekt på lite bredare fälg, så att nabbarna på sidorna får chans att bita i spårets kanter. På smal fälg hjälper inte sidomönstret till på samma sätt.

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte nytillverkade fälgar eller banor att få tag i  hos företagen som tillverkar fälgar, man ser ofta annonser på hjulaxlar samt billiga gummikläda fälgar i alla tänkbara dimensioner till byggare av lastvagnar mm.    Lösa banor måste kunna gå att köpa.  

 

Har på forntiden breddat en del fälgar till bilar och stack då av dem i svarv och även påbörjade svetsningen i svarv så man såg att inget slog sig men det blir mycket jobb om man vill vara noga och man får alltid extra sömmar som gör att man bör köra slanglöst.    

 

Kollar man hos Brorson så finns ju rätt mycket bredder att välja på, bara att beställa utan centrum eller med rätt centrum om det går.

 

 http://www.brosonwheels.se/produkter/sortiment/kompletta-hjul/vagn-lantbruk

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas B : Men inga problem att däcket tar i bilen nånstans med 38,5x14,50 ? Vid max sväng tex? Blir svängförmågan mkt sämre med breda däck?

Nån risk att dessa däck kränger av fälgen om man kör obreddat?

Tror att jag tar 38:or, obreddat i första läget, provkör o breddar senare.

 

Fråga till: Hur mkt av fälgen behövs skäras bort om/när man sätter dit Beadlockers? Eller svatsas dom direkt på ytterkanten?

 

Lite basic frågor här från mig, men jag har inte grejat så mkt med sånt här förut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog räkna med att 38.5" däcken tar i bladfjädrarna lite i fram på fullt styrutslag. Därför är ca 50 mm breddning utåt att rekommendera. Vill du undvika detta så kan du skruva ut styrstoppen, men då får du sämre svängradie.... Visst hypotetiskt får man nog lite sämre svängradie med bredare däck, men i själva verket kanske man kör fast och får ta om fler gånger med smalare däck så... Jag måste nog säga att alla fördelar överväger till breddningens fördel.

 

Angående risk att kränga av däcket: Något mindre risk på smal fälg. Gummit spjärnar emot lite mer... Men mest beror det på vilket lufttryck du kör med, samt kanske allra mest vilken körstil man har i terränglådan.

 

Beadlocks svetsas utanpå fälgen (ytterkanten), man behöver inte skära bort nått. Man kan till och med montera däcken på vanligt sätt innanför beadlocksen mot den vanliga kanten (den är ju kvar..), men då faller ju idén lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...