Gå till innehåll

C 202 fördelningslåda i vanlig valp?


Rekommendera Poster

Hej alla, funderar lite om det där med utväxlingar på valp respektive C202. Hur är det?skulle det löna sig att, eller rättare sagt går det att montera c202 ans fördelningslåda i en ur-valp? Jag inbillar mig att man skulle få ett gynnsammare varvtal/hastighets förhållande på det viset. Tydligen går det att monteara modernare femväxlade växel lådor till fördelnings lådan till c202 an och eftersom c202 har en högre toppfart än valpen trots lägre utväxling i axlarna borde det att överföra "fenomenet" till valpen..... eller tänker jag fel? Det är ju en viss skillnad på toppfarterna på dessa fordon, en urvalp gör väll ca. 90 km/h och en C202 ska tydligen göra ca. 120 km/h.  Vore ju najs att kunna köra en valp i motorvägs fart utan att kolvarna kommer flygandes ur motorn!?  ^_^

Med frågvisa hälsningar Jocke i Norrtälje

Gammal vattenfalls plåtskåps valp-69

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste även ta m45 tror inte passningen var samma så fd 51 passar inte direkt på lilla valplådan, men i övrigt är detta en bra landsvägslösning 1 blir något hög skulle motorn orka varva ut bör du ha en toppfart som blir ca 15 % högre än c202   Att få Hög 1 på fd51 är inget problem du startar bara på låg 2 eller 3 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så ideen är inte fullkomligt galen! vet du om c202 ans fördelningslåda passar i samma fästen eller om c202 an fästen passar i valp ramen? i mina planer så byts även den lite svaga b18 motorn ut mot en 20 hästar starkare b20 så lite mera ork finns. heter c202 ans fördelnings låda fd 51?

mvh Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av fästena skiljer sig mellan urvalpen och C202...går dock att ta det fästet från 202:an och borra fast det i ramen på urvalpen,om jag minns rätt.
Största kruxet är växellänkaget som måste tas med från 202:an.....lite sämre med plats i urvalpen men det går att modda....

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag har det "extra" fästet och även växel-länkaget till C202 till övers,om du skulle behöva.

 

Bygger själv med gammvalpens axlar och hjulupphägning, FD51 låda hop-parad med MB300 automatlåda och MB310  (602) motorn på 2,9 liter. Tror det blir en vettig kombination med utväxling osv.

 

 

Du får nog ta kardanaxlarna från C202 oxå, längden kan skilja??

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite olika kardaner men alla passar på c202 tror de udda hämtades från en sv valp.

 

ang m47 samt fd51  de passar utmärkt ihop m47 är ju en m45 med tillsats och borringen är den samma i båda ändar på tillsatsen så bara bulta den emellan  googla m47+fd51 så finns fler bilder post-5279-0-62911800-1480018410.jpg

 

 

Men på en sv valp då blir utväxlingen för hög, fd 51 ger ju ca 14 % och det motsvarar ett växelsteg och sen på det en m47 med 18-20 % överväxling då kommer den inte orka, jag åker med m47 och under 60 km är det ingen idee att åka på 5'an så en sv valp med den uppsättningen då är det inte dags att lägga i 5'an förren vid 80 blås.

 

en c202 gör orginal enligt bok 29km per tusen varv med valpaxlar ökar detta till 1.14x29 till 33km/h  och sen m47 od x1.20 då är vi uppe i nästan 40 km/h per tusen varv

 

3000 varv x 40 120km/H  4000x 40 160Km/h    och vid 5000 varv så passerar man 200 blås   

 

Jag har varvat min mätare och det är inte att rekommendera med valpens aerodynamiska utformning om du inte är en hejare på 2 hjulskörning.  

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha Ok tack alla för info! Verkar som om m47 lådan är overkill? man klarar sig gott med m45 lådan. 200 km/h i en valp? nja inte ens jag är så galen! i alla fall inte med mina däck från typ 60 talet. Måste nog jaga upp ett c202 chassie eller hel skrotbil, jag gillar dörrarna och dörrlåsen på c202 också.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har M45 och FD51 i min "gammelvalp". Jag har inte så mycket att tillägga, men kan bjuda på lite bilder på hur jag gjorde.Funkar bra gör det iallafall.

 

Som redan skrivits, så behövs ett extra fäste i ramen för fördelningslådan. Jag stoppade i rörbitar i ramen som jag svetsade fast, så att man inte deformerar ramen när man drar bultarna. Bild på fästet finns här: http://www.kjenik.se/#!album-9-39

 

Sedan får man som sagt bygga om lite för växelspaken. Jag svetsade fast ett plattjärn framför kylaren i hytten, som jag borrade och gängade för växelspakens fäste. Bild på det finns här: http://www.kjenik.se/#!album-9-64

 

Hålet upp i karossen måste göras större. Som växelspaksdamask använde jag en drivaxeldamask. Finns bild på det med: http://www.kjenik.se/#!album-9-74

 

Jag fick bygga om växelstaget mellan växellåda och växelspak. Men det tror jag var för att jag bytt till Mercedes motor. Men en B18/B20 bör det passa. Staget för hög/låg vill jag minnas att det passade utan modifiering.

 

Kardanaxlarna kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men jag tror att bakre är valpens, och främre är valpens men med medbringaren ifrån C202 monterad. Inte helt säker på detta dock. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...