becker Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Jag har sökt men inte hittat något självklart svar... Halvljus automatiken fungerar, startar jag bilen så hoppar allt igång, halv-, parkering- och bakljus. Och helljustutan fungerar. Men jag ska väl kunna slå på halvljuset även utan att bilen är igång. Ska jag då byta läge på halvljusautomatiksknappen? Eller ska jag ställa den blåa helljus knappen i första eller andra läget?? För som det är nu lyckas jag inte tända halvljuset, och jag lycka inte heller få helljuset att lysa konstant. Jag vill minnas att det fungerat tidigare... Är det stegrelät som spökar? Eller är det skit bakom ratten som inte hittar rätt kombination av knappar att trycka på Hur ska knapparna stå? Vilken knapp styr vad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 På min har jag en halvljus automatiskt knapp som måste vara tillslagen för att få automatik påhalvljuset. Helljus stannar då inte i läge. Sedan finns en vanlig ljusknapp som måste vara tillslagen för att heljuset skall stanna i läge (den har tre lägen, av, parkering och på) Halvljus kan inte slås på om motorn är avstängd. endast p-ljus lyser med motor avstängd. Tror det skall vara så tyvärr. Funkar nästan likadant på vardagsbilen fast där räcker det att tändningen är påslagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Helljus ska fastna med tändning på och park/halvljus knappen i läge på halvljus. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 26 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Med bilen igång så tänds halvljusautomatiken, och allt lyser, men slår jag av halvljusautomatiksknappen, och slår på den blåa ljusomkopplaren så händer inget Helljuset fungerar bara ljustutan oavsett läge på ljusomkopplarna. Lampan i den blåa strömbrytaren är hel men lyser aldrig. Oavsett läge så lyser varken halvljus eller parkering... Säkring A2 och A4 är hela. Jag har försökt att se om det är någon kabel som har lossnat i vredet för mörkerkörning, men det är svårt att se... Allt kablage under instrumentbrädan ser väldigt fint ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Kolla anslutningarna till mörkerbelysningsomkopplaren. Det är en notorisk felkälla. Flatstiftskontakter som gärna ramlar av... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 26 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 För att göra det hela mer intressant så fungerar parkeringsljuset med den blå ljusomkopplaren i mitten läget om jag byter plats på relät för parkering och backljus. Men backljuset fungerar oavsett vilket relä som sitter på plats Men fortfarande ingen framgång med att få fart på helljuset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 26 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Kolla anslutningarna till mörkerbelysningsomkopplaren. Det är en notorisk felkälla. Flatstiftskontakter som gärna ramlar av... Tackar för tipset. Men något tips på hur man ska kunna komma åt och se. Jag vill ju inte lyfta instrumentbrädan för mycket heller... just för risken att dra ur någon kabel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Du ska kunna tända halvljuset med blå omkopplaren utan att motorn går. Jag hade samma fel när jag köpte min. I mitt fall hade någon använt avbitarn under instrumetbrädan och kapat all belysning till knapparna. Det var länge sedan men vill minnas att det var matning eller jord som fattades på något stift till den blå omkopplaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Har du schemat? Nedan ser du vilka kontakter och reläer som är inblandade. Lägg märke till att det är två olika relätyper, den ena är växlande och den andra är enbart slutande. Belysning.pdf 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 26 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Wingflyer, Jo det schemat har jag studerat under dagen, tack för att du har postat det tidigare Kabel "5" som är matningen från tändningslåset levererar 24V till den blåa ljusomkopplaren. Men trotts att jag fick parkeringsljuset att fungera så lyste inte lampan i ljusomkopplaren. Men det kanske den bara gör i läget "Halvljus/Helljus"? Är det kanske jorden i ljusomkopplaren som spökar... Men jorden behövs väl bara till lampan? På förarsidan ser alla kopplingarna ut som nya. Vid reläerna och säkringarna har det ärgat lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Jordfel i stegrelät till halvljusautomatiken brukar strula. Eftermonterat, relät sitter ju lite mer utsatt än övriga och brukar ibland ha en separat jordkabel med taggbricka som skall sitta i plåtkarossen... Annars brukar dålig kontakt i säkringslådan vara en vanlig felkälla, bakeliten åldras och krymper. Långsökt kanske, men jordfel tex i själva hastighetsmätarpanelen (av plåt) kan åxå ställa till med konstiga beteenden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 26 Juni , 2017 Rapport Share Postad 26 Juni , 2017 Jag tycker det luktar som att din ljusomkopplare park./halvljus kanske gett upp i halvljus kretsen? Kan du mäta där..eller testa att bygla och se vad som händer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 27 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 27 Juni , 2017 Jag har mätt ljusomkopplaren. Jag antar att stiften ska ge kontakt mellan de stift som sitter bredvid varandra, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 27 Juni , 2017 Rapport Share Postad 27 Juni , 2017 Följ strömmens väg enligt kabelnummer på schemat och mät på kabelanslutningarna vid brytare och relä etc. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 27 Juni , 2017 Rapport Share Postad 27 Juni , 2017 Hej Melker Vart finns bilen respektive du i landet? Mvh, Christer 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 28 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2017 Hej Melker Vart finns bilen respektive du i landet? Mvh, Christer Ledsen Christer jag heter inte Melker, utan Fredrik, (men jag har ett efternamn som är lika som en mycket trevlig Melker), jag och bilen finns 30 minuter från Gävle. Här är en kille som heter Melker http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11971-sjtptgb-1314/&do=findComment&comment=145721 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 28 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 28 Juni , 2017 Jag ser ljus i tunneln och jag tror inte att det är ett ankommande tåg Det LYSER Ibland behövs det inte mycket för att man ska bli glad ​ Tack alla som har kommit med tips och glada tillrop! Lite på vinst och förlust beställde jag lite nya relän från Tatanka, ett visste jag att det behövdes bytas, och jag tänkte att det kan vara "bra att ha" lite relän... Och efter att jag har bytt parkeringsrelät och det växlande relät, (relä 2 och 3 om man räknar från vänster), så fungerar allt precis som det ska! Och som någon nämnde tidigare i tråden så ska det gå att tända halvljuset utan att ha motorn igång. Tändningen på och ljusomkopplaren i andra läget så lyser det. När jag bytte relät till parkeringen så fungerade parkeringen som den skulle men halvljuset, helljuset lyste fortfarande med sin frånvaro... Men när jag bytte det växlande relät i mitten så fungerar allt som det ska. Hel mysko, för som jag förstår går helljustutan genom det växlande relät, och den har ju alltid fungerat Men just nu är jag en lycklig kille! Det lyser och jag har också bytt ut plastglaset till bakljusen. Det var en enorm skillnad på ny plast och på den som suttit på bilen sen -75. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 29 Juni , 2017 Rapport Share Postad 29 Juni , 2017 Ledsen Christer jag heter inte Melker, utan Fredrik, (men jag har ett efternamn som är lika som en mycket trevlig Melker), jag och bilen finns 30 minuter från Gävle. Här är en kille som heter Melker http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11971-sjtptgb-1314/&do=findComment&comment=145721 My bad. Vad tokigt det kan bli när tanken egentligen var att klura ut vart i landet du finns och om det fanns någon i närheten som kunde hjälpa dig på plats. Skönt och bra att det löste sig till slut. Toppen att du även delade med dig av hur du löste det. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.