Gå till innehåll

Lufta Bromsar på C202


Rekommendera Poster

Nja...vet man inget om statusen på bromsarna bör man ju ta loss trummorna och kolla så att backar och cylindrar är i bra eller åtminstone använbart skick först.

Finns det vätska i behållarna? Det ger ju viss vägledning om var du har felet.

(Parkerings-/handbromsen är mekanisk och sitter på fördelningslådan/bakre kardanaxeln så den har inget med hjulbromsarna att göra.)

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vätska i behållarna.

Är det samma bromsbackar på handbroms, eller är det egna med?

 

Hur tycker du jag skall gå till väga. Pröva å lufta först eftersom bromsen slår i golvet? Får ju börja felsöka i en riktning tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå men då finns det bromsverkan, även om det krävs ett par snabba tramp. Prova det som går lättast först då, justering eller luftning. Rent allmänt så går det ju ofta åt värme (gassvets eller induktionsvärmare) och ett mycket varsamt handlag för att lossa fastrostade/ärgade luftnipplar.

Bromsproblemet kan ju också bero på inre läckage (huvudcyl eller servon) men börja ute vid hjulen så du åtminstone kan utesluta det.

Angående luftning så behövs det ju normalt inte om det väl har blivit gjort en gång, men nu är väl tidigare ägarens ev. åtgärder okända.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först läck, c202 brukar få läck på hjulcylindrar fram ej bak där original är i aluminium. Trummor fram enkla att ta bort, gängat hål där du drar i skruv som trycker bort trumman inget annat behöver lossas för att få bort trumman (på min bild är det lagerbyte) Justeringar på c202 brukar inte sitta hårt men som systemet är byggt går många bet på att få ut all luft.

post-5279-0-94890000-1500624602_thumb.jpg

En hjulcylinder den bakre ,nedre på vardera sida på framhjulen ligger felvänd i förhållande till luftnippel så på vanligt luftningsätt får du kvar rätt mycket luft.

 

Tricket att lufta är att först se till att sista luftfickan verkligen ligger ute vid cylindrarna och inte i någon böj på något högt gående rör,slang eller dyligt.   Bilar med hjälpservo av c202 typ är enklast att lufta med servon i funktion dvs motorn på tomgång.

 

Har du trummorna av vid luftning är spännband lämpligt själv låter jag trummorna vara på men när allt på vanligt sätt är klart lossar trumman öppnar luftningen på felvänd cylinder och sen trycker kolven i botten och tömmer den dolda luftfickan,  eller om du saknar luftskruvar tar slangen eller om du inte vågar släppa den lirkar något litet (bladmått)mellan packning och kolven och sen låter luften och oljan passera ut.

 

Kör med spännband är det enklast att redan från början eliminera utrymmet för dold luftficka: ta och lägg/sätt något som håller den nedre cylinderns kolv i botten det räcker inte med bara backen för då finns lite kvar utan något som trycker kolven i botten under luftningen så minskas risken för dold luftficka.  

 

Eller så görs detta innan luftningen:  justera ut backen vid nedre kolven dvs över backen helt sen trycka tillbaks kolven helt så det blir rejält glapp mellan kolvstången och backen och sen i spelet lägga något emellan eller ev vrida kolvstången ett kvartsvarv sen släppa bak justeringen och backens fjädrar håller då kolven i botten och man undviker dold luftfickan och luftar som vanligt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har nu luftat. Eller försökt i alla fall.

 

På en av kretsarna kunde jag lufta vänster hjul å bakhjul, höger hjuls nippel gick av. Ingen luft i detta system längre.

 

Men på andra kretsen kommer ingen olja eller luft på något av framhjulen. Däremot på bakhjulet.

 

Kan det vara stopp i någon fördelare mellan bakhjul å framhjul på den kretsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns jag rätt har du väl ett du ett kors dubbelkors på höger ram ben lossa där för och se om olja kommer fram när burken är trycksatt.  Hur var det med bromsvarnar ventilen, min plockades bort tidigt minns inte om den ev kunde blockera krets eller varför min togs bort men skulle den spöka borde du inte få olja ut vid båda bakhjulen.  Får du däremot bara olja vid ett hjul är problemet enklare att lösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...