Gummitarzan Postad 22 April , 2018 Rapport Share Postad 22 April , 2018 Precis bytt motor på min -30 bil till från en -40 bil, men varför blinkar den röda lampan tro? Trycket kommer snabbt upp och summern slutar ljuda, likaså oljetrycket ligger bra. Bromsarna funkar bra när man kör men känns inge bra att inte lampan slutar att blinka.. nån som har nån idé? / Henrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 April , 2018 Rapport Share Postad 22 April , 2018 Den stora röda lampan? Det är ett s.k. summalarm som blinkar för att uppmärksamma dig på att någon av följande funktioner är onormala: Laddning (generatorn), Oljetryck motor, Motortemperatur (kylvätska), Bromslufttryck (3 olika) eller Oljetemperatur växellåda. Dessa funktionerna har varsin egen lampa som då indikerar vilken funktion som larmat. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gummitarzan Postad 24 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 24 April , 2018 Ok, trodde den stora lampan endast va ett summalarm för oljetryck och bromsfel. Då motorn byttes så är det ju endast kablarna för generatorn, tempgivaren och oljekontakten som har rörts, har precis varit i garaget och kikat men ser inget konstigt, trodde dock jag hittade huvudfelet och då på tempgivaren uppe vid kylens ovankant, fick nämligen inget utslag på ohm mätaren, kollade på gamla motorn och samma där så troligtvis inte detta fel heller. Batterierna laddas med 27,5 volt och den generatorn kommer från den tidigare motorn så inte fel där heller... vet du om det finns någon centralpunkt där man kan mäta sig fram till felorsaken typ vid instrumentet där den röda lampan sitter..? Övriga lampor lyser ej, dock såg jag vid något tillfälle att den lilla röda lampan för bromstryck blinkade gånger runt 5-6 bars tryck, det verkar ju lite konstigt så det är kanske något med bromsarna ändå.. frågan är hur man gör för att hitta felet? Lämna in den till Scania har jag ingen bra erfarenhet av.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 25 April , 2018 Rapport Share Postad 25 April , 2018 Dioderna som summerar summalarmet sitter i lådan vid passagerarens vänstra knä. Laddning, bromstryck, oljetryck, vattentemp och växellådstemp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gummitarzan Postad 26 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 26 April , 2018 Tack! Då ska jag försöka mäta mig fram tills vart felet kan vara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 April , 2018 Rapport Share Postad 26 April , 2018 Här är ytterligare ett schema som du kanske kan ha nytta av. Complete wiring diagram TGB45.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 26 April , 2018 Rapport Share Postad 26 April , 2018 Oops, blev fel schema. Skulle varit detta... Principal electrical diagram TGB45.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gummitarzan Postad 1 Maj , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Maj , 2018 Felet har hittats!! borde kanske dra en vals att jag efter noggran mätning hittade en trasig diod men icke.. När min gamla motor skar kl 05,00 på E6.an pga av för lite kylväska så tryckte jag på varningsljus knappen vars relä inte fungerade och således inte tickade så missades denna att återställas,. Skön känsla när man sätter sig i lugn och ro och läser på instruktionsboken där det stod att summalarmslampan även aktiveras vid varningsknappen, snabb sväng till förrådet hoppade upp ivrigt i hytten för att se att knappen va nedtryckt... ibland blir man gott belönad! Tack för all hjälp, återkommer säkert fler ggr men förhoppningsvis knivigare fel... /Henrik 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.