Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag brottas med en kärvande broms bak på en TGB40 och undrar om ni har tips på hur man får loss länkbulten (31 i sprängskissen) från länkhuvudet (30 i sprängskissen)? Saxpinnen (32) är borttagen, men det är inte bara att trycka ut länkbulten trots försök att knacka ut den. Länkbulten går igenom en bussning i bromshävarmen och det är väl fullt möjligt att bussning, länkhuvud och länkbult har ärgat ihop under åren...

 

 

bromsklocka tgb40.png

Posted

1 Rostlösare och tålamod en större hamare som mot håll så slår du på gafflen med en annan hamare.

2 värme men var försiktig då du inte vill förstöra membranet.

3 den som sa att våld inte löser något skulle ha stryk-_-

Mvh 

  • Like 2
  • 4 weeks later...
Posted

Jag gjorde så här:

 

1) Skruvade in fjädern i fjäderbromscylindern. Motsols för att lossa bromsen.

2) Lossade skruven mitt i bromshävarmen, tog bort luftrören till bromsklockan och lossade på muttrarna som håller fast bromsklockan.

3) Demonterade hävarmen tillsammans med bromsklockan.

4) Lossade kontramuttern till länkhuvudet och då kunde jag gänga loss länkhuvudet från kolvstången.

 

Nu återstår att pressa ut den gamla länkbulten ur länkhuvudet.

 

 :excl:

  • Like 1
Posted

Jag blästrade bort rosten på länkhuvudet samt länkbulten så gott det gick för att underlätta urpressningen och satte sedan delarna i en press. Det krävdes ett antal ton innan länkbulten släppte med ett ljudligt *pang*, sedan var det bara att fortsätta pressa ut den lite fint. Därefter tillbaka till blästern för att blästra bort resten av rosten på samtliga delar. Till sist grundning och lack, nu återstår montering.

  • Like 2

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...