Gå till innehåll

husbilsbyggen


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Flyttar hit husbilsbyggen ifrån dieselmotor tråden

Efter mycket slit med sjukhytten är den nästan klar som husbil och idag kom jag och sambon hem efter våran premiärtur ifrån varberg(wheels and wings) där vi bodde två nätter på getteröns camping med omega24v som granne(många ögonbryn som höjdes över två tgb 13 som stog bland alla husvagnar och amerikanare)

Boendet fungerade perfekt men vissa prylar saknades i packningen som man nu vet att ta med sig nästa gång och dieseln tuffade på fint under resan,lite för hög ljudnivå än men det ska ordnas med mer isolering

 

Resan tur och retur var på ca 21 mil och vid hemkomst så fylldes tanken upp igen, 30,9liter rann ner i tanken innan den var full upp till grovfiltret vilket tyder på en förbrukning av ca 1.5 l/mil vid en snitthastighet på 75 km/h

 

Här kommer lite bilder på husbilsinredningen20070715_205928_jag_007.jpg20070715_210107_jag_013.jpg20070715_210216_jag_016.jpg20070715_210344_jag_029.jpg
Daniel.L2007-09-22 21:43:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jens S

Jo det finns otroligt mycket att tillägga...... PDT_Armataz_02_30.gif

 

Är nyfiken på måtten på sitsarna och hur du byggt dom? Kyl, micro samt kabbebryggare är det 220V eller 24V? Allt ser bra ut vore kul att se lite byggbilder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ett riktigt superbygge. Och jag kan säga att Daniel och Therese har inget fusk i blodet. Genomtänkt, gediget och ordentligt byggt från grunden. Allt urrivet, genomgånget, rostskyddat, tillbakabyggd isolering, nya träskivor överallt, spacklat, jämnt och fint slipat, limmade mattor, nya aluminiumlister, målat och snyggt. Och påkostad och genmtänkt utrustning som 12/24/220V omvandlare och diverse utrustning för båtar. Ja, det här bygget imponerar på ALLA som tittar in. Alla och envar kan kasta ihop nåt som ser häftigt ut, men det brukar vara att KÄNNA på prylarna som avgör om grejorna är ordentligt byggda. I det här bygget skramlar eller knarrar det inte, allt sitter fast och allt funkar. Sen har de piffat till det med känsla för rätt färger och detaljer. Högsta betyg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Daniel, Daniel...

 

.....Såja, nu har jag krupit upp från golvet efter svimningen! <?:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

- Helt Underbart! *Grattis*

 

Bränsleförbrukningen är helt okey också, noterade att du klämt på lite mer moderata sulor, det gör nog sitt till.

 

Det ska bli spännande med isolering av motorn, högt motorljud kan göra vem som helst galen... Vi hade en VW LT 31:a med Perkinsdiesel för några år sedan, komplett med en Reimo inredning och förhöjt tak.

 

Ljudvolymen inne i förarhytten gjorde att vi åkte med öronproppar en hel semester = 450 mil genom Sverige... Funkade, men idag har vi hund och jag tror inte han skulle uppskatta propparna!

 

- Än en gång, grattis till ett mycket Snyggt bygge!

 

Mvh /Lasse

 

P.S. När jag la in nytt golv i vår gamla camper blev det schackmönstrat… D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag skulle också gärna sett byggbilder, men man får respektera VISS integritet! En byggare vill säkert inte bli rätt av kopierad om man gjort nåt man vill vara ensam om. Men om nån mer är intresserad av hur skåpet som sådant i grunden är uppbyggt, för att kunna fundera vidare på hur man själv vill förbereda ett liknande bygge, så har jag säkert fler bilder nånstans på hur stommen och vägg-tak-golv är uppbyggt ursprungligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Jag skulle också gärna sett byggbilder' date=' men man får respektera VISS integritet! En byggare vill säkert inte bli rätt av kopierad om man gjort nåt man vill vara ensam om. Men om nån mer är intresserad av hur skåpet som sådant i grunden är uppbyggt, för att kunna fundera vidare på hur man själv vill förbereda ett liknande bygge, så har jag säkert fler bilder nånstans på hur stommen och vägg-tak-golv är uppbyggt ursprungligen.[/quote']

Om jag nu bestämmer mig för att bygga något liknande så kommer jag ändå riva ner allting för att göra det seriöst, mitt ena skåp verkar lite fuktskadat (luktar instängt) så det ska nog ändå rivas ut. Men om man nu orkar bygga camper i det skåpet är ju en annan sak.

Dessutom bor jag inte så långt ifrån byggaren så om jag ska bygga så får jag snika till mig ett studiebesök.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Daniel.H.
lite mer bilder

20070715_211131_jag_032.jpg20070715_211152_jag_035.jpg20070715_211254_jag_036.jpg20070715_211405_jag_038.jpg20070715_211514_jag_039.jpg20070715_211627_jag_040.jpg

 

 

suttit och tittat på bilderna i en kvart och undrar om man kan få det hälften så snyggt i mitt skåp! känns inte som min tid räcker till att få det en tiondel så fint men jag ska iaf få det så pass att jag kan sova i det innan 2008 PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

början var svår men sen när bygget väl har kommit igång så rullar det på, men du är ju händig daniel så jag tror säkert att du får till en kanon fin hytt att ta med på träffarnaPDT_Armataz_02_43.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

mmm vi får sePDT_Armataz_02_15.gif prio ett är att kunna sova sitta tjöta och förvarings fack för kläder och burk mat hehe får se sen hur jag lyckas. kommer att köra lite på eiks ider så planlösningen blir mer lika hans camper. aja jag har iaf fått dit stödben och fått skåpet att passa på flaket. och svar på frågan som inte hunnit ställas: nej jag har ingen bra lösning på höj och sänkning om man vill få ner det på backen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

camper ide till lilla valpen samt 202.

 

soffbänkarna består av 3 st madrasskädda skivor som efter bordet lagts ner bildar dubbelsäng.

golvet är högre vid sittgruppen för att bordet ska hålla samma höjd som köket och fungera som avlastning vid matlagning, golvet är föresten inget golv utan en 250liters invändig extra tank. skåpen ovanför bakfönstret är klädskåp, sen såklart jättetaklucka.

 

skanna0012.jpg

 

Köksdelen med stängbar mellanväggs dörr med div trådkorgar rejält stort överskåp för bäddutrustning som även går att använda som extra bädd för barn.

skanna0013.jpg

 

Obs bilderna är tagna för över 15 år sen och denna inredning är  skrotad ny ska göras när tid blir över.

 

 

 

 
eile2007-09-22 20:06:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...