Gå till innehåll

husbilsbyggen


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

jag rensar upp lite i dieselmotortråden och flyttar över husbilsbyggen hit

Alla med idéer och bilder på sina projekt är välkommna att posta här

 

mvh daniel
Daniel.L2007-09-22 21:46:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Daniel.L

igår lyfte jag upp hytten för första gången med dom nya stödbenen, kolvarna slår 50cm och ingen större ansträngning behövdes för att pumpa upp hytten såpass högt att man kan köra undan bilen.

 

benen bak ska få lite mer jobb innan jag är nöjd med dom, kolven kan inte utnyttjas helt i dagsläget och benen kommer lite för nära stötfångaren.

stödben1.JPG

 
Daniel.L2007-10-28 10:48:54
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Oj då hur har jag missar denna tråd helt ?elller är det minnet som det är fel på, helt otroligt hur fint du fått det PDT_Armataz_02_28.gif även imponerad av lösningen med stöd bena , sanacka om klockren träff PDT_Armataz_02_43.gif.

Förstår att det är en del timmar bakom allt detta men med det resultatet så skall du vara väldigt nöjd  PDT_Armataz_02_39.gif  .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Väldigt fina domkrafter och fint med den långa slag längden på kolvarna, den är ju lätt justerad även om underlaget inte är helt jämt, bara att lossa och sedan justera så själva kampern står rakt PDT_Armataz_02_02.gif , hm det skulle vara något att sätta på valpen , men då fick det nog bli en en mans kamper, då flaket inte är allt för stort, får nöja mej med husvagnen så länge PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Smart idè det där med domkrafter ja.... Men varför lyfter du inte i bak där balkarna syns, på samma sätt som du lyfter fram ??? Där liksom ovanför bakljusen..Så tar det väl inte i stötfångarn. ?? PDT_Armataz_02_16.gif

Jag kom på att jag har fyra hydraulkolvar och en pump liggandes som jag kan sälja till bättre behövande, eller byta mot nåt kul...

Pumpen är till 12v, men det går säkert att bygga nåt kul, där man slipper springa runt som en tok och pumpa domkraft...PDT_Armataz_02_03.gif

 

La ut en annons på köp och sälj här nyss..

http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1973

 

 

Fortsätt med alla häftiga byggen nu.. Alltid kul att läsa om vad andra hittar på......

 

PDT_Armataz_02_25.gif

(Smileysar är också kul, i alla fall i början )

PDT_Armataz_02_22.gif

Hellrejjser2007-10-28 13:05:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Men varför lyfter du inte i bak där balkarna syns' date=' på samma sätt som du lyfter fram ??? Där liksom ovanför bakljusen..Så tar det väl inte i stötfångarn. ?? [/quote']

 

Jag funderade på att ha benen bak där i somras men skrotade den idèn för inner måttet på hyttbalkarna är lite knepiga och avsåndet mellan dom är rätt litet så jag valde att ha benen på sidan istället för mer stabilitet när man ska bo i hytten avlyft från bilen.

 

Men visst går det att bygga ben som passar i balkarna bak om man vill, vem vet kanske blir det flera vaianter av benen innan allt är klart.

 

Fast benen tar inte i stötfångaren i dagsläget utan ligger ca 5cm ifrån på bägge sidor dock har hytten en tendens att "vandra" vid lyft och då kan det bli lite för nära stötfångaren.

 
Daniel.L2007-10-28 15:36:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Stiligt! Bättre än så blir det väl knappast! PDT_Armataz_02_02.gif  När startar serieproduktionen??!

Vad är byggkostnaden för dessa 4 stödben och var köper man höglyftande domkrafter? Mer info och byggbilder önskas om arrangemanget inte redan är patentskyddat..PDT_Armataz_02_05.gifPDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Stiligt! Bättre än så blir det väl knappast! PDT_Armataz_02_02.gif  När startar serieproduktionen??!

Vad är byggkostnaden för dessa 4 stödben och var köper man höglyftande domkrafter? Mer info och byggbilder önskas om arrangemanget inte redan är patentskyddat..PDT_Armataz_02_05.gifPDT_Armataz_02_43.gif

Tack fredrikPDT_Armataz_02_39.gif

 

Jag inhandlade 3 st motorlyftar på www.haraldnyborg.se när dom såldes för 990kr st (har en likadan lyft sen gammalt som jag helt enkelt lånar kolven av)

 

materialet ifrån lyftarna använde jag så mycket det gick fast lite plattjärn och 4kantsrör gick åt utöver det.

Kostnaden totalt för benen blev ca 3100kr då jag hade lite gamla järn liggandes hemma och slapp skaffa allt material, det kanske upplevs som dyrt men skillnaden mot dom gamla benen som jag har är enorm (julas tungsläp stödben) men det är det värt då hytten kan lyftas av snabbt och utan större ansträngning speciellt efter en helg i skogen.

 

 

 

 

 
Daniel.L2007-10-28 17:40:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Tackar för infon! Som du själv säger så är det väl värt att satsa på en lösning som fungerar smidigt och säkert. Speciellt om hytten ska lyftas av och på med jämna mellanrum. Gärna lite fler detaljbilder och praktiska tips som du upptäckt under resans gång (om du har tid och ork). Eller varför inte en artikel? Många som har en Tgb 13 med hytt har nog funderat på en lösning för att lyfta av och på densamma. Har ingen egen Tgb 13 än (utan tillgriper kamratens..) men det ska nog bli. Perfekt om den kan användas både som terrängbil och husbil. PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
PDT_Armataz_02_43.gif Jag inspekterade ett ben i dess förstadium vid ett besök hos Daniel för ett par veckor sen och vart imponerad. Nu blire väl konkurrens om motorlyftarna på Harald Nyborg framöver... PDT_Armataz_02_23.gif Ska själv skaffa tre till (har också en sån här kran för arbeten den är avsedd för sen tre år tillbaka) och knopa ihop egna ben till campern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Fredrik

@ Daniel L

 

"skillnaden mot dom gamla benen som jag har är enorm (julas tungsläp stödben)"

 

Jag inser att din nya kontruktion är bättre i alla avseende, men hur pass bra funkade det att lyfta av och på med "Julabenen"?  Duger de till att lyfta av hytten och ställa den på marken (på lastpallar eller motsvarandePDT_Armataz_02_39.gif) om man inte gör detta mer än ett par gånger per år?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Jo jula benen funkar fast det blir ju ett väldans vevande innan allt är klart och för min del med mera prylar i skåpet som väger så var det riktigt tungvevat, jag provade alla mina borrmaskiner men ingen orkade och muttermaskin slår sönder gängan och då finns det bara handkraft kvarPDT_Armataz_02_37.gif

 

men ska du bara lyfta av hytten någon gång på året så är det ett hyggligt bra och billigt alternativ, fast för att få höjden som krävs så man kan köra undan bilen blir det väldigt högt i lägsta position på benen och jag lät hytten stå med benen hela tiden utan att vila underedet mot någonting, skulle tro att så som jag har det är det minst en halvmeter mellan mark och hytt i lägsta läget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Gäst pv-jeep

En grej man kan göra är ju att få tag på en boggilyftslåda/pjäslyftslåda från en 1111a och göra det hydraliskt. Såg en till salu på blocket eller så kan du köpa minPDT_Armataz_02_15.gif, 4st långslagiga hydralcylindrar kan ju man få tag på ganska lätt. Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Hej och fy satan vad fin den är. Ska upp och hämta en liknande bil som din' date=' undrar om det finns ngn ritning på hur du har satt dit lyuftbenen? Mvh JYN [/quote']

 

Tackar tackar

 

inga ritningar finns utan det fick bli några varianter innan allt blev klart, men jag kan skicka över bilder på fästen och ben till dig om du vill
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag har tänkt bygga om min tgb20 till en tgb 131a,, å då blir det husbils inredning har jag tänkt,, eller i alla fall säng, värme, kyl å spis,PDT_Armataz_02_02.gif men det har jag ju redan i 20 bilen så,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...