Gå till innehåll

Världens Snyggaste Terrängfordon?


Gäst Lasse

Rekommendera Poster

Hej!


 


Vad tror ni om att dra igång en omröstning för att utse †Världens Snyggaste Terrängfordonâ€â€¦ PDT_Armataz_02_36.gif


 


- Jag tänkte så här, vi börjar med att lägga in en bild på det fordon vi â€anser†som snyggast. Bilderna kan komma från nätet eller från ert egna arkiv, det spelar ingen roll!


 


Berätta gärna lite om fordonet. När â€inströmningen†av bilder avtagit lägger vi upp en ny tråd där vi röstar.


För att detta inte ska bli en â€Hyllvärmare†kan vi kanske bestämma att Julafton är sista inlämningsdag, omröstningen kan sedan ske fram till nyår.


 


1 Januari 2008 kan vi stolt utse Terrängbil.net´s â€Världens Snyggaste Terrängfordonâ€. PDT_Armataz_02_43.gif


 


- Hoppas idén faller er i smaken.


 


Mitt bidrag blir Mercedes Benz G4 Offroader – 1939



 

1939-Mercedes-Benz-G4-Offro.jpg

 

General information: Mercedes-Benz G4 (W 31 series

Heavy-duty offroad car, developed for the German army
Produced from 1934 until 1939
Number of units produced: 57


General data:
Wheelbase: 3100 + 950 mm
Front/rear track width: 1620/1570/1570 mm
Dimensions (length x width x height): 5360-5720 x 1870 x 1900 mm (with soft-top)
Turning circle: 17 meters
Weight: approx. 3700 kg (in ready-to-drive condition)
Permissible gross weight: 4400 kg
Top speed permitted by the tires: 67 km/h
Fuel consumption: 28 liters/100 km (urban), 38 liters/100 km (offroad)
Fuel tank capacity: 90 liters, on some units 140 liters

Engine
Daimler-Benz M24 or M24 II eight-cylinder in-line engine
Total displacement: initially 5018 cc, later 5401 cc
Bore x stroke: 86 x 108 mm / 88 x 111 mm
Output: 100 hp / 110 hp at 3400/min
Torque: 28.8 mkg at 1400/min
Compression ratio: 1:5.6 / 1:5.2
Mixture formation: one double carburetor
Valves: overhead, lateral camshaft, driven by spur gears
Cooling: pump, 26 liters of water
Lubrication: force-feed, ten liters of oil
Battery: 12 V 60 Ah / 12 V 105 Ah
Alternator: 130 kW
Starter motor: 1.5 hp / 1.8 hp

Transmission
Four driven rear wheels, two self-locking differentials
Clutch: single-plate dry clutch
Transmission: four-speed manual and countershaft transmission
Ratios: I/4.10, II/2.21, III/1.49, IV/1.00
Drive ratios of countershaft transmission: road/1.00, offroad/3.06

Chassis
Box-section frame
Front wheel suspension: rigid axle, semi-elliptic springs
Rear wheel suspension: two rigid axles, one semi-elliptic spring for two wheels on each side
Steering: helical spindle
Brakes: dual-circuit system, hydraulic with vacuum assistance, acting on front and rear wheels; mechanical hand-operated parking brake, acting on front wheels
Lubrication: central
Wheels: steel disc wheels with drop center rims, size L 4.00 F x 17; with self-sealing tires: size 6.00 F x 17
Tires: 7.5-17 with offroad tread (normal or self-sealing)


Ursäkta den engelska presentationen, men jag orkade inte översätta allt… Bilen på bilden ägs av Spanska kungahuset, mer finns att läsa HÄR.


 


Mvh /Lasse

Andreas.E2008-05-21 09:40:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det att jag är petig' date=' utan bara nyfiken, men sitter det verkligen en växelströmsgenerator (alternator) på en så gammal bil?[/quote']

 

Hej Åke!<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Alla data har jag kopierat härifrån: Serious Wheels

 

Där står att läsa.

 

Bilen är ursprungligen en present till förre "diktatorn" Franco.

 

Mellan åren 2001 - 2004 renoverades bilen av Mercedes-Benz Classic Center i Fellbach. Under renoveringen har inte något annat än originaldelar används, om än i nytillverkning.

 

- Så int´ vet jag heller? PDT_Armataz_02_14.gif

 

Mvh /Lasse

P.S. Du har inte något favoritfordon... D.S. *Nyfiken*

Lasse2007-12-05 18:55:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Lasse

 

Sant eller felskrivning. Ett härligt fordon är det i alla fall.

 

Valpen ligger väl rätt bra till men det är mer pga charm och minnen än utseende. Jag har inte funderat så mycket på favoritfordon förrän nu men inser att det ska mycket till om något annat fordon än "ditt" ska få min röst. Stjärnan sitter dessutom rätt hårt instämplad i pannan enligt vissa. PDT_Armataz_02_03.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Hummer H1 är den snyggaste terrängbilen.

 

Jag vet inte riktigt vad man ska skriva om den, bilen är framtagen för militärt bruk och är ganska välkänd både från Amerikanska filmer och även på nyheterna från ex Irak.

 

H1 har tillverkats i en civil version men tyvärr har den upphört.

 

H1 med en Duramax 6,6 L turbodiesel vad mer kan man önska när det gäller terrängbilar

 

hummer_1.jpg

 

 

hummer_3.jpg

 

 

 

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att tråden börjar röra på sig!

 

Det var nog lite klantigt av mig att ta med mercsan...

- Men när jag såg bilen blev jag Kär! PDT_Armataz_02_10.gif

 

Alla bilar välkomnas, och det är nog roligare om det inte blir "Världens snyggaste" utan den bästa, mest praktiska, coolaste osv...

 

Skicka bilder på era drömmar bara! PDT_Armataz_02_44.gif

 

Bästa hälsningar

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Det var nog lite klantigt av mig att ta med mercsan...

- Men när jag såg bilen blev jag Kär! PDT_Armataz_02_10.gif

Jag tycker det var helt OK med Mercan... jag må säga att den är linjeskön' date=' det började nog ritas på den innan han, galningen, med mustachen tog över det landet i mars 1934 och Franco är ju också väck, demokratin vann i Spanien också -historia är historia.

 

Från samma era... något senare har vi ju Mercans raka motsats - Willys, "Jeep" enkel och rakt på - mycket vacker i all sin enkelhet, hade den haft låsbara diffar fram och bak så hade den varit outstanding... men det är den även utan [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

jeep.jpg
s-os2007-12-11 09:41:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suggan får helt klart min röst för "snyggaste"

 

En bil jag försökt hitta under många år är

 

Gaz M72

 

dåliga bilder men den är cool i verkligheten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag tycker den Ryska Gaz-Vodnik är fulsnygg och har mycket bra offroadförmåga

 

 

 

GAZ-39371_Vodnik.jpg

 

 

 

 

 

Ska vi inte ta fulaste oxå?

 

 

 

image001.jpgStewz2007-12-10 22:57:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja många bilar blir det PDT_Armataz_02_39.gif

Men kan ju inte tycka att något annat än min kära valp är något av det underbaratse som rullar på fyra hjul.  PDT_Armataz_02_05.gif

Sen om den vinner någon skönhets tävling gör det samma i mina ögon är den fin PDT_Armataz_02_29.gif

v%C3%A4l_%C3%B6ver.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Men Mercan är ju URLÄCKER. Om vi skiter i galningar och politik, vilket var fullständigt uppochner åtminstone i västvärlden från 1850-1950, så kan man inte säga annat än att de kunde bygga bilar förr! Kolla på lastbilar från 30-talet till exempel. Volvos "spetsnos" och "rundnos", hur kan man få ett arbetsredskap så vackert? Nåt av det grymmaste jag sett (tyvärr bara på bild) är en Volvo "rundnos" fyrhjulsdriven militärvariant i full tidsenlig kamouflagemålning. Tacka vet jag 30-talsdesign!!! (Visste ni förresten att Mercedes Formel-1-bil modell 1939 hade 650 hk? SEXHUNDRAFEMTI, på TRETTITALET. De kunde då med.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag 30-talsdesign!!! (Visste ni förresten att Mercedes Formel-1-bil modell 1939 hade 650 hk? SEXHUNDRAFEMTI' date=' på TRETTITALET. De kunde då med.)[/quote']

 

Jepp och direktinsprut av bensin i förbränningsrummen för att kunna ha ett högre komp. utan spikning (givetvis kompressorladdad motor) något som en Japansk tillverkare hävdade de var först med på 90-talet - insprut direkt i cylindern alltså GDI eller vad de nu kallar det...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillägg: Det är en Vityaz DT-30PKE1 som lastar ca. 30 ton! finns 2 varianter till DT-20 och DT-10 som lastar 20 resp. 10 ton

mer vet jag inte, men det räcker att titta på den PDT_Armataz_02_11.gif

 

Vityaz02j.jpg

 

Kanske inte snyggast, men efter ja såg filmen om den så tkr jag att det är en bra terrängbil! har iofs band, men jag gillar den! (har inget emot banddrivna bilar, det är bara coolt med band PDT_Armataz_02_05.gif)

 

Edit: br003-056.jpg

Inte samma bil, men en likadan!
monkysa2007-12-11 21:30:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Åfan,, visste jag inte,,

En granne här har en liten snarkmotor på en hylla,,

Ska nog låta honom starta den nån helg så man får höra om den verkligen snarkar,, PDT_Armataz_02_05.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Lasse... vi kan göra en elektroniskröstning när vi har ett antal fordon på plats.

Så långt ser listan ut som följer:

 

- Mercedes Benz G4 Offroader

- Hummer H1

- Sugga

- Willys

-

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse... vi kan göra en elektroniskröstning när vi har ett antal fordon på plats.

Så långt ser listan ut som följer:

 

- Mercedes Benz G4 Offroader

- Hummer H1

- Sugga

- Willys

-

-

 

 

 

Hej Andreas!

 

Ja' date=' jag tänkte att "New Poll" funktionen skulle vara kul att använda! [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img]

Så kära terrängisar, fyll på med fler kandidater...

 

Bästa hälsningar

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...