Gå till innehåll

Har ni huvudbrytare?


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Ja, det sitter faktiskt i min 1314, fram till höger om förarstolen. Går även att

stänga av bakom hytten. Faktiskt monterad vid FM´s senaste grundtillsyn och

använd 10 mil innan jag köpte bilen..

 

Rätt praktiskt med huvudströmbrytare när man mekar alt. vill vara säker på att

batterierna inte blir urladdade pga av något som drar tjuvström.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Ja' date=' det sitter faktiskt i min 1314, fram till höger om förarstolen. Går även att

stänga av bakom hytten. Faktiskt monterad vid FM´s senaste grundtillsyn och

använd 10 mil innan jag köpte bilen..

 

Rätt praktiskt med huvudströmbrytare när man mekar alt. vill vara säker på att

batterierna inte blir urladdade pga av något som drar tjuvström.
[/quote']

 

Nackdelen med den är att du inte kan återställa den i hytten, vilket innebär att man kanske inte bryter strömmen för att det är lite besvärligare att återställa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Av de två 1315 Al-Z, en 1314 Al-Z, en original 1313, en original 1314 och en original 131A som jag ägt, så har endast 131:an och aluzink-1314 varit försedda med huvudbrytare. 131:an har ovan bildvisade brytare, medan den andra är placerad med brytaren inifrån hytten bakom förarsätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!
Av de två 1315 Al-Z' date=' en 1314 Al-Z, en original 1313, en original 1314 och en original 131A som jag ägt, så har endast 131:an och aluzink-1314 varit försedda med huvudbrytare. 131:an har ovan bildvisade brytare, medan den andra är placerad med brytaren inifrån hytten bakom förarsätet.[/quote']

 

 

är det orginalbrytare? jag hade också en huvudbrytare bakom förarstolen i min 303
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Varför är inte rätt ord men i brist på annat, varför sattes det in huvudströmbrytare i så stor skala och i vissa fall så sent? Har det hänt något eller har de laddat ur? Det är ju naturligtvis bra med huvudström men det är ett stort jobb att göra i efterhand i den skalan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm ja lätt åtkomlig ! nä det är inte min måste bort med playwood skivan över flaket och öppna motorkåpan för att komma åt min men den finns där.

instruktioner.JPG

Kanske inte den bästa men bra om man skall göra något små jobb och behöver bryta srömmen. samt att skruva upp när valpen lämnas obevakad PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en monterad på utsidan bakom högerdörren på min förra, hade den stående långa skiftjobbarperioder hemma hos mor o far.

 

Fördelen var kort sladd till batteriet, nackdelen en gång i skogen när en gran kom lite dumt o det blev tvärstopp....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma placering som Fredrik.

S6300398.JPG

S6300400.JPG

 

det här är nog nån FMV-panik kompletering efter den tragiska branden där 2 vpl fick hugga benet av sin kompis, att från kupen kunna nödbryta vid olycka. Gäller säkert ex som varit ute på förband.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En huvudbrytare kan göra nytta.

 

En jobbarkompis till mig kanske skulle ha haft sin bil kvar om det suttit en i den. Det ver en Peguot diesel -03 som började ryka i motorrummet pga kortslutning i elsystemet och det tog inte lång tid förrän branden var ett faktum. Det lite otäcka i sammanhanget var att när det brunnit ett tag gick först tutan igång och sedan startmotorn. Tack och lov var det ingen växel i så han slapp ha en herrelös brinnande bil åkande inne i samhället. En huvudbrytare hade kanske inte stoppat branden men den hade definitivt stoppat bieffekterna.

 

Det gjordes försök att släcka med brandsläckare men det var dödfött eftersom brandhärden var dold bakom säkringsdosan och dessutom underhölls av kortslutningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kanske dags för en uppdatering av huvud brytaren en till monterad med anordning som på bilden ovan att man kan dra ur den utifrån är nog inte helt fel tänkt,

frågan är var man skall sätta den för att lätt komma åt den i alla sorts nöd lägen,

Minst risk vid tippning borde ju vara att den satt i fronten, men vid frontalkrock så blir den ju svår att nå då, Hm får lura lite på vart man lättast kommer åt den vid olika sammanhang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lars335

Hej !

 

huvudbrytaren tillom efter ngn dödsolycka, där nån blev fastklämd och innebränd.

 

tror det är körfrbud på 11:or inom kronan om det inte finns brytare.

 

det skall även sitta en huvudsäkring monterad.

 

Bra säkerhetsgrejor.

 

Lars-Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst ErikC304

Det jag fått tips om angående huvudbrytare är att man skall satsa på en dyrare helt i metall. Givetvis kom detta råd från en butikssäljare med huvudbrytare i sitt sortiment, men jag tror ganska hårt på det han sade. Min pappas gamle Grålle hade en brytare installerad och pappa kunde inte för sitt liv begripa varför den drog ur batteriet. "Nänä, den KAN inte dra nån ström, det måste vara nåt annat konstigt fel..." Men till sist visade det sig ändå vara kontakt över bruten strömbrytare. En billig variant såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Hej, skickar ett par bilder på brytaren i 1113 bilen. Rejäla prylar med kedja som håller reda på brytnyckeln. Vet inte var den är inhandlad men traktorverkstäder har nog den här typen.

mvh. Tommy"Burnboss"Huvudströmbrytare_bak_minskad.jpgHuvudströmbrytare_närbild_minskad.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag fått tips om angående huvudbrytare är att man skall satsa på en dyrare helt i metall. Givetvis kom detta råd från en butikssäljare med huvudbrytare i sitt sortiment' date=' men jag tror ganska hårt på det han sade. Min pappas gamle Grålle hade en brytare installerad och pappa kunde inte för sitt liv begripa varför den drog ur batteriet. "Nänä, den KAN inte dra nån ström, det måste vara nåt annat konstigt fel..." Men till sist visade det sig ändå vara kontakt över bruten strömbrytare. En billig variant såklart.[/quote']

 

Det ligger något i det.

 

De dyrare i metall tål i allmänhet högre strömmar och därmed blir risken att man bränner kontakterna mindre. Brända kontakter medför spänningsfall och varmgång i brytaren. Spänningen gör ju som bekant mer nytta framme vid förbrukarna.

 

Har man dessutom lyckats med konststycket att montera en brytare under ett läckande traktorbatteri PDT_Armataz_02_40.gif så kan den rosta ihop fullständigt. Överledning är för övrigt inte alls omöjligt om det kommer fukt eller annat i den. Det är till och med troligt att det var i den strömmen kröp ner till jord och drog ur batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...