Gäst Ake64 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Nu när vi har diskuerat säkerhet några dagar vaknade mitt dåliga samvete, att jag inte har någon huvudbrytare. Har ni det och var? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Ja, det sitter faktiskt i min 1314, fram till höger om förarstolen. Går även att stänga av bakom hytten. Faktiskt monterad vid FM´s senaste grundtillsyn och använd 10 mil innan jag köpte bilen.. Rätt praktiskt med huvudströmbrytare när man mekar alt. vill vara säker på att batterierna inte blir urladdade pga av något som drar tjuvström. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Jag satte in en brytare lättåtkommligt bakom förarstolen, inga problem att sticka in handen och bryta strömmen när man sitter i stolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Ja' date=' det sitter faktiskt i min 1314, fram till höger om förarstolen. Går även att stänga av bakom hytten. Faktiskt monterad vid FM´s senaste grundtillsyn och använd 10 mil innan jag köpte bilen.. Rätt praktiskt med huvudströmbrytare när man mekar alt. vill vara säker på att batterierna inte blir urladdade pga av något som drar tjuvström.[/quote'] Nackdelen med den är att du inte kan återställa den i hytten, vilket innebär att man kanske inte bryter strömmen för att det är lite besvärligare att återställa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Samma placering som Fredrik. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Av de två 1315 Al-Z, en 1314 Al-Z, en original 1313, en original 1314 och en original 131A som jag ägt, så har endast 131:an och aluzink-1314 varit försedda med huvudbrytare. 131:an har ovan bildvisade brytare, medan den andra är placerad med brytaren inifrån hytten bakom förarsätet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst marcus! Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Av de två 1315 Al-Z' date=' en 1314 Al-Z, en original 1313, en original 1314 och en original 131A som jag ägt, så har endast 131:an och aluzink-1314 varit försedda med huvudbrytare. 131:an har ovan bildvisade brytare, medan den andra är placerad med brytaren inifrån hytten bakom förarsätet.[/quote'] är det orginalbrytare? jag hade också en huvudbrytare bakom förarstolen i min 303 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Vet inte hur original de är, men de var med från Försvaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Varför är inte rätt ord men i brist på annat, varför sattes det in huvudströmbrytare i så stor skala och i vissa fall så sent? Har det hänt något eller har de laddat ur? Det är ju naturligtvis bra med huvudström men det är ett stort jobb att göra i efterhand i den skalan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Lite typiskt armen det där, renovera upp grejjorna ena dagen och sälj av det nästa dag för en spottstyver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Hm ja lätt åtkomlig ! nä det är inte min måste bort med playwood skivan över flaket och öppna motorkåpan för att komma åt min men den finns där. Kanske inte den bästa men bra om man skall göra något små jobb och behöver bryta srömmen. samt att skruva upp när valpen lämnas obevakad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Hade en monterad på utsidan bakom högerdörren på min förra, hade den stående långa skiftjobbarperioder hemma hos mor o far. Fördelen var kort sladd till batteriet, nackdelen en gång i skogen när en gran kom lite dumt o det blev tvärstopp.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Samma placering som Fredrik. det här är nog nån FMV-panik kompletering efter den tragiska branden där 2 vpl fick hugga benet av sin kompis, att från kupen kunna nödbryta vid olycka. Gäller säkert ex som varit ute på förband. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gard Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Var nog det första jag satte in i 912an, typ dagen efter jag köpte den. Sitter på sidan av passagerarstolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 En huvudbrytare kan göra nytta. En jobbarkompis till mig kanske skulle ha haft sin bil kvar om det suttit en i den. Det ver en Peguot diesel -03 som började ryka i motorrummet pga kortslutning i elsystemet och det tog inte lång tid förrän branden var ett faktum. Det lite otäcka i sammanhanget var att när det brunnit ett tag gick först tutan igång och sedan startmotorn. Tack och lov var det ingen växel i så han slapp ha en herrelös brinnande bil åkande inne i samhället. En huvudbrytare hade kanske inte stoppat branden men den hade definitivt stoppat bieffekterna. Det gjordes försök att släcka med brandsläckare men det var dödfött eftersom brandhärden var dold bakom säkringsdosan och dessutom underhölls av kortslutningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 I min 11:a (Alu Zink) finns reglage till huvudbrytaren mellan stolarna. Huvudbrytaren sitter på samma plats som batterierna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Kanske dags för en uppdatering av huvud brytaren en till monterad med anordning som på bilden ovan att man kan dra ur den utifrån är nog inte helt fel tänkt, frågan är var man skall sätta den för att lätt komma åt den i alla sorts nöd lägen, Minst risk vid tippning borde ju vara att den satt i fronten, men vid frontalkrock så blir den ju svår att nå då, Hm får lura lite på vart man lättast kommer åt den vid olika sammanhang Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lars335 Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Hej ! huvudbrytaren tillom efter ngn dödsolycka, där nån blev fastklämd och innebränd. tror det är körfrbud på 11:or inom kronan om det inte finns brytare. det skall även sitta en huvudsäkring monterad. Bra säkerhetsgrejor. Lars-Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Aksel Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Tenkte å montere hovedbryter jeg også, men skald en monteres på - jord eller pluss siden?? Bjørn Aksel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Plus-kabeln ska brytas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Det jag fått tips om angående huvudbrytare är att man skall satsa på en dyrare helt i metall. Givetvis kom detta råd från en butikssäljare med huvudbrytare i sitt sortiment, men jag tror ganska hårt på det han sade. Min pappas gamle Grålle hade en brytare installerad och pappa kunde inte för sitt liv begripa varför den drog ur batteriet. "Nänä, den KAN inte dra nån ström, det måste vara nåt annat konstigt fel..." Men till sist visade det sig ändå vara kontakt över bruten strömbrytare. En billig variant såklart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Aksel Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Dyr bryter?? Ooops Jeg har kjøpt på Biltema Men den var billig. Håper den holder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Har också köpt en av dom billigare varianterna en gång och den gick itu redan vid monteringen när kablarna skulle skruvas dit. Jävla smäck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Hej, skickar ett par bilder på brytaren i 1113 bilen. Rejäla prylar med kedja som håller reda på brytnyckeln. Vet inte var den är inhandlad men traktorverkstäder har nog den här typen. mvh. Tommy"Burnboss" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 Februari , 2008 Rapport Share Postad 5 Februari , 2008 Det jag fått tips om angående huvudbrytare är att man skall satsa på en dyrare helt i metall. Givetvis kom detta råd från en butikssäljare med huvudbrytare i sitt sortiment' date=' men jag tror ganska hårt på det han sade. Min pappas gamle Grålle hade en brytare installerad och pappa kunde inte för sitt liv begripa varför den drog ur batteriet. "Nänä, den KAN inte dra nån ström, det måste vara nåt annat konstigt fel..." Men till sist visade det sig ändå vara kontakt över bruten strömbrytare. En billig variant såklart.[/quote'] Det ligger något i det. De dyrare i metall tål i allmänhet högre strömmar och därmed blir risken att man bränner kontakterna mindre. Brända kontakter medför spänningsfall och varmgång i brytaren. Spänningen gör ju som bekant mer nytta framme vid förbrukarna. Har man dessutom lyckats med konststycket att montera en brytare under ett läckande traktorbatteri så kan den rosta ihop fullständigt. Överledning är för övrigt inte alls omöjligt om det kommer fukt eller annat i den. Det är till och med troligt att det var i den strömmen kröp ner till jord och drog ur batteriet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.