Gå till innehåll

Har ni huvudbrytare?


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Hej' date=' skickar ett par bilder på brytaren i 1113 bilen. Rejäla prylar med kedja som håller reda på brytnyckeln. Vet inte var den är inhandlad men traktorverkstäder har nog den här typen.

mvh. Tommy"Burnboss"
[/quote']

 

Jadå det har de. Mekonomen också för övrigt (358:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har brytit min på minusen funkar mycket bra !

det kvittar vilken du bryter så länge det inte finns kontakt mellan plus och minus så kan det inte dra ut batteriet...

 

//Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

På FM fordon och dom som fick huvudbrytare innan bilarna gick till försäljning så är det minuspolen som bryts.

Varför då?

Jo har ni funderat på när ni ska plocka bort batteriet på en vanlig bil.....då skruvar ni väl bort minuspolen först så att ni inte orsakar kortis med hjälp av verktyg när ni skruvar bort pluspolen....Det är samma teori här....

 

Eller?

 

/Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På FM fordon och dom som fick huvudbrytare innan bilarna gick till försäljning så är det minuspolen som bryts.

Varför då?

Säker brytning av strömkretsen kan ju göras  vart som helst "nära batteriet"' date=' de gröna sitter väl dessutom i en plastlåda. På min Vattenfallare är batterilådan i plåt, dvs skulle bilen rulla är det risk att polerna kommer i kontakt med chasiet.

Vad det handlar om är att säkerställa att strömkretsen bryts till en ev kortslutning nånstans, bryter man + polen så minskar risken mer, jord/stomanslutning finns det ju ganska gott om på en bil.

 

 

Jo har ni funderat på när ni ska plocka bort batteriet på en vanlig bil.....då skruvar ni väl bort minuspolen först så att ni inte orsakar kortis med hjälp av verktyg när ni skruvar bort pluspolen....Det är samma teori här....

 

Eller?

 

/Kenneth

 

Samma resonemang fast större risk är att när man tar på +-polen så rör man samtidigt med fingrarna, armbågen knät mot stommen "jordar" kroppen / skapar kontakt/ sluten strömkrets med minuspolen och ger .

Tar man däremot bort - polen (som man kan göra samtidigt som man rör annan plåt del som är "kortsluten" mot - polen) Så är den elektriska förbindelsen definitivt bruten mellan batteriet och bilen så att man kan "slicka" på + polen utan risk ( så länge man inte lägger en hand på - polen då...).

 

Små fåglar kan sitta på en el ledning, men stora fåglar kan inte sitta på en ledning och samtigt nå över till annan tråd eller regel eller dyligt, då smäller det....

Även människor kan sitta på en ledning o jobba om det är en väldigt stor ledning (dvs risken är då att nå annan potential/spänning ELLER jorden.... ).

 

Yotube eller Google har en del om Hotline work för den som vill studera närmare (nu spårade det ur topic'en här).

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har huvudbrytare satt i chokens gamla hål dock inte inkopplad just nu när 202 är 3 sitsig fram med barn stol ( inte kul om grabben slår av vid körning). Vet att i båt el mm är det standar att plus ska brytas men det kommer aldrig att få mig att koppla dem så , har alltid kopplat mina brytare på fordon på minus kommer alltid att göra dett med följande anledning: undvika långa extra strömförande kablar, vid klämskada vid olycka eller siltage kortsluter sig ett plusbrutet fordon, har man brytare på minus blir det bara en kabel sen jordar man den andra direkt i motorn dvs kortas möjliga kabel längd.

 

Sen finns det ytterligare en anledning som vi kan kalla lucas fenomenet dvs det galvaniska,  engelska bilar rostar ju inte så mycket värre är det med oxiden i elsystemet (plusjordat)  vi på vår sida har valt lite mer korresion och mindre oxid i elsystemen, plusjordad brytare kommer lättare att oxidera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plusjord????

 

MVH//ROB

 

japp engelska bilar hade batteriets minus i kabelhärvan och plusen till karossen dvs plus jordat. min sista engelska bil var en Healey och den fick minus jord. ombyggnader från plus till minus är mycket enkla att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, el är ett område som jag skulle behöva uppdatera mej på. Jag har hört nånstans att det fans bilar som hade det- men jag trodde det försvann på 40 talet.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk vad man hittar när man googlar, http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4224&postdays=0&postorder=asc&start=0 följ hela tråden!!

såg även på googlingen att många inte känner till hur enkelt det var att skifta om systemen, likströmaren är ju en elmotor utan permanetmagnet så den tvingar man bara och fältar om dvs snurrar den och läger valfri fältström, i övrigt var det inte mycket mer än att skifta om batterikablarna och mätare mm brukade funka men inte orginalmonterade radios som brann upp,  tror föresten hela 60 talet var plusjordad alla hundkojor Mg triumphar mm.  Största fördel alla grejer var 12 volt medas volvo wv mfl försökte hålla fast vid 6 volt. eile2009-08-15 22:58:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

följande anledning: undvika långa extra strömförande kablar' date=' vid klämskada vid olycka eller siltage kortsluter sig ett plusbrutet fordon, har man brytare på minus blir det bara en kabel sen jordar man den andra direkt i motorn dvs kortas möjliga kabel längd.

 
[/quote']

Njae, lite petimeter, strömföringen är densamma i hela kretsen från + pol till - pol-

Brytaren skall vara nära batteriet (= kort kabel) för att minska risken för oönskad "jordning" = stomanslutning av spänning. Ökad längd ökar risken, sedan kvittar det om det är isoleringen på +kabeln eller stomanslutningen som kortsluter brytaren.

Skall bara vara en kabel mellan bryare o batteri, denna måste vara skyddad från att gå sönder, genom tjock isolation / hållas så kort som möjligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Radiovalpen finns i original en huvudbrytare. Dvs på RAPTGBIL9033. Mycket praktiskt man är hundra på att allt blir avstängt, när man bryter för parkering.

Denna bryter dock plus, och även srömmen till startmotorn, dvs en kraftig sak, men vanligen bryter man ju minus till chassit, (jordningen) det blir minst, och kortast med sladdar då. Vet inte varför man gjorde så i 9033:an. Det krävs en dyrae brytare.

 

Vissa försäkringsvillkor för gamla bilar kräver en sådan brytare på minus till chassiet.

 

Att det skulle finns för eller nackdelar med plus eller minus i chassit på en bil håller jag inte med om. Det är lika dumt med bägge sysemen.

En fördel med minus i chassit är att alla numera har så.

För korrosionens skulle är det lika illa vare sig man kör strömmen åt ena eller andra håller genom plåten. Det orsakar rost ändå.

Jag brukar därför alltid rekommendera att dra en minusledare till nya installationer.

Men det är ju en praktiskt och kostanadsfråga på bilfabriken när man slipper bygga bilarna med minusledningar. I båtar är detta en dödsynd och borde så vara i bilar. Men bilar skall ju slängas när de rostat.

Alla har väl sett rost där lyktor etc sitter fastskruvade och jordas i samma punkt.

Ström, fukt och järnplåt = järnoxid. Och är fukten saltvatten som på sv vägar i vinter är det lika med "mycket järnoxid".

Järnoxid = fint namn för rost.

Hade själv en plusjordad bil det var nog 1966 en BMC 1100 Morris. Skitbil...Lukas...

Fick lov att skaffa en bilradio som kunde kopplas om till plujord.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Nu att Valpen är i molekyler och ska totallrenoveras för att hålla 40 till så är det kanske lika bra att dra minusledare till allt och inte till karossen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du liiite sämre spänning på resp förbrukare då det i regel är högre motstånd i en enkel återledare än i "hela karossen". Å andra sidan så kostar ju det som sedan kallas för jordfel spänningsfall det också, och när jordfelet "är färdigt" så skall det ju klias i skallen åxå, är ju värt några meter kabel det åxå PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I båten har jag självklart återledare även om en alubåt skulle jorda bra vill man ändå inte skapa mer galvanitism, men i bil skulle jag inte bry mig om det så länge bilar fortfarande rullar på gummihjul.

Tips på valpen är att sätta brytaren vid chok hålet vid motorkåpan inne i bilen , lätt att nu vid färd lätt att nå vid utifrån bara öppna förardörren, återjorden drar man direkt i toppen eller blocket.

 

Min har faktikt vid ett tillfälle långt ut i skogen med ungar börjat el brinna hade nyss lämnat bilen och ser det ryka, sprang kvickt tillbaks slet väck motorkåpan och hackade av de glödande kabelhivet, fick sen provisoriskt koppla ihop så det gick att köra hem. Den motor jag åker med nu kom från ett elbrandvrak peugoter har ju en viss förmåga att brinna upp pga av att ett huvudrelä som styr glödtider och mycket annat sitter på motorn istället för på torpedväggen.

Tror ni missade fördelen med lucas men titta på ett batteri vilken pol som blir oxiderad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att pluspolen oxiderar på ett batteri beror, enligt en batteriförsäljare på den numera nedlagda Noackfabriken i Hultsfred, på att det tränger upp syra där. Det är tydligen väldigt svårt att få genomföringen tät men varför det inte brukar läcka vid minuspolen minns jag inte.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan: Att dra inusledare är kankse overkill i en bil som kanske står inne och inte körs varje dag och kanske nte i slatvatten so brukbilen gör. Men dra gärna en minussladd som byglar över där det är klent exvis melln chassi och kaross på valda ställen. Kanske en minussladd från bkljus tlll en gemensam punkt i chassit akterut.

 

JDW: jo nog är ett plåtchassi en avsevärt sämre ledare än en rejäl kabel. Punktsvetsar och skuvar håller ihop vissa plåtdelar bara.

Kommer ihåg historien om han som installerat en 2 x 200 Watt slutsteg i bgaeluckn på sin 240. Det lät dåligt ingen bra bas. Trots kraftig dunk dunka förstärkare. En startsladd från batteriets inus till slutstegets minusnslutning gav nytt liv. Lösningen vara att dra en minusledare till steget i bagaget. Nej bilplåt är dåliga på att leda hög ström. Och gör do det en tid rostar det i skravarna.

 

eile: gummihjul påverkar inte denna sak. Vi talar ju inte om att strömmen skulle gå ner i vägen på något underlgt sätt

Nej en bil kör i saltvatten en stor del av året. Och är blöt resten av året. Förutom den torra sommarveckan.

 

Jag vidstår att bilars rost till stor del beror på att det flyter likström genom plåtdelarna.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid jeg lurt på også' date=' hvorfor oxiderer det aldri på minuspolen ????[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]

 

Av någon anledning, som jag tyvärr inte minns, var det bara vid pluspolen det var problem med att syra trängde upp men, som nämndes nyss, polfett är ett bra sätt att minimera problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan: Att dra inusledare är kankse overkill i en bil som kanske står inne och inte körs varje dag och kanske nte i slatvatten so brukbilen gör. Men dra gärna en minussladd som byglar över där det är klent exvis melln chassi och kaross på valda ställen. Kanske en minussladd från bkljus tlll en gemensam punkt i chassit akterut.

Roysan det är lite därför jag funderar om det inte är en bra idé? Bilen som det ser ut just nu kommer att stå utomhus ett tag. Sen kommer jag att köra den som firma bil när jag är ute och fotograferar. Då handlar det om 1500-2500 mil per år.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan: Att dra inusledare är kankse overkill i en bil som kanske står inne och inte körs varje dag och kanske nte i slatvatten so brukbilen gör. Men dra gärna en minussladd som byglar över där det är klent exvis melln chassi och kaross på valda ställen. Kanske en minussladd från bkljus tlll en gemensam punkt i chassit akterut.

 

JDW: jo nog är ett plåtchassi en avsevärt sämre ledare än en rejäl kabel. Punktsvetsar och skuvar håller ihop vissa plåtdelar bara.

Kommer ihåg historien om han som installerat en 2 x 200 Watt slutsteg i bgaeluckn på sin 240. Det lät dåligt ingen bra bas. Trots kraftig dunk dunka förstärkare. En startsladd från batteriets inus till slutstegets minusnslutning gav nytt liv. Lösningen vara att dra en minusledare till steget i bagaget. Nej bilplåt är dåliga på att leda hög ström. Och gör do det en tid rostar det i skravarna.

 

eile: gummihjul påverkar inte denna sak. Vi talar ju inte om att strömmen skulle gå ner i vägen på något underlgt sätt

Nej en bil kör i saltvatten en stor del av året. Och är blöt resten av året. Förutom den torra sommarveckan.

 

Jag vidstår att bilars rost till stor del beror på att det flyter likström genom plåtdelarna.

 

 

 

Hade min alubåt haft gummihjul och bara varit på land hade jag nog struntat i två ledade kablar till alla förbrukare. Men visst det finns mycket galvaniska problem även på bilar tex. vxlådor som trillar sönder folk som använder kopparpasta olämpligt vid monteringar mm, själv gjorde jag missen med med kopprör till bakre hjulcylindrarna vid förra bromsrenoveringen, blev att handla nya cylindrar och självklart byta ut mot stålrör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan:

JDW: jo nog är ett plåtchassi en avsevärt sämre ledare än en rejäl kabel.

 

 

jovisst, men det är ju sällan mer än 1,5 kvadrat som dras o då är det nog på gränsen, men en grov kopparledare så är det naturligtvis bäst.

Man kan ju ha en "fördelning" och sy ihop dem löpande och stegvis öka arean med ökad strömtäthet ju närmare batteriet man kommer.
JDW2009-08-16 23:12:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kabelnät för jord, bör likna det man eftersträvar vid HF. I sädnare och radiostationer. Dvs chassiet skall inte vid några som helst tillfällen leda ström.

Därför bör mna ha en enda jordpunkt där batteriet kopplasm till chassit.

Från den punkten drar men sedan en ny fläta tills tarmotorjord, till generator jord, ovsett om det ser ut att finnas gods den vägen.

Till varje strålkastare och baklampa blinkers etc drar men en jordledning, minst 2,5 mm2. Till denna enda jordpunkt.

Ett stjärnnät snarare än något annat.

 

Liknar det vi ser i husets elnät där varje vägguttagsgrupp har sin egen gulgröna, men här handlar det om elsäk.

 

Sådana här lösningar har även med radiostörningar från fordon att göra, och vi vet ju att olika bilar stör olika i radio. Ser vi på RAPTGBIL 9033 så är alla metalldelar i bilen förbundna med varandra med små kopparflätor. Ett försök att slippa radiostörningar. Men det för ju med sig att även korrosion på utsatta punkter minskar.

 

Jag skulle nsätan vilja säga att en radiovalp rostar mindre än en vanlig valp.

 

Ett exempel från verkliga livet:

Jag hade en gång en Ford Granada kombi, en snygg praktiskt bil.

Jag fick tvåa på rostig rambalkförlängning bakom väsnter bakhjul.

det var dyrt och svårt att byta den, mycket svetsning.

Min fråga till Fords verkstad var: varför rostar inte höger motsvarighet lika mycket?

Svaret var tveksamt att så här gör alla Granador, och det beror nog på att det sprutar nog mer snö från vägens mittsträng. Skitsnack förståss.

 

När jag sedan skulle laga kablaget till dragklroken fann jag att alla lampors och dragkropkens jordningar var skurvade i en punkt på just den rambalksförälängning som rostade bort. Dennna punkt kom man åt i bagaget, och det var masor av ny rost där men inte på höger sida.

det gick ström i den balkbiten, men inte på höger sida.

 

En annan bil jag hade: Fjärrljusen spökade och ville inte lysa. Trots att jag mätte att det fanns spänning fram till glödlamporna lyste de inte.

Jag blev förbannad och sparkade till på kofångaren, och nu lyste lamporna.

Felet var att strömmen genom lampans hölje skulle gå ner i kofångaren, genom kofångarens färstjärn till bilens rambalkar och vidare till bbtteriets minuspol.

Lösningen var att dra minuslednigar från lamporna till batteri minus. Då lyste dom i alla väder. Så fick kofångarfäste vara rostiga och inte leda ström.

Jag intallerar aldrig mera något extra på en bil utan att dra minusledning.

Det kan tyckas konstigt att rejäla järn, stora M10 bultar etc inte leder ström. Men så är det när oxiden satt till.

 

Tänk så här. Två plåtar i en bil är punktsvetsade, och genom den skarven skalld det flyta 10 Ampere till alla bakljus. Skarven blir full av vatten. Strömmne har nu två vägar att gå, en genom svetspunktena som mer är att betrakta som elektriska motstånd. En väg genom vattnet som ju blir ganska salt här av alls muts och rester från vintern. Det blir knappast rent även om man spolar bilen. en del av strömmen går genom saltvattnet och överförs mellan plåtarna. Skarven kommer att rosta bort. Det räcker väl med en hundradel av strömmen dennna vägen för att rosten skall börja bildas. När den väl gjort det accelerar saken, punktsvetsarnas resistans ökar etc....

 

Av dessa skäl hatar jag att använda ett bilchassi som elektrisk återledare.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...