Gå till innehåll

Har ni huvudbrytare?


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Det har alltid jeg lurt på også' date=' hvorfor oxiderer det aldri på minuspolen ????[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]

 

Av någon anledning' date=' som jag tyvärr inte minns, var det bara vid pluspolen det var problem med att syra trängde upp men, som nämndes nyss, polfett är ett bra sätt att minimera problemet.

[/quote']

 

Det är 20 år sen jag pysslade med batterier men det är ju tur det finns folk att fråga.

 

Orsaken är blybatteriets uppbyggnad. Vid tillverkning utgår man från blyoxid för både plus och minussidan i batteriet. Vid laddning går blyoxid över från minuspolen till pluspolen så att minuspolen blir rent bly och ännu mer blyoxid på pluspolen. Blyoxid är med andra ord blyets "rost". Den oxideringen drabbar inte bara plattorna utan hela plussidan av batteriet. Blyoxid tar också mer plats än rent bly vilket innebär att pluspolen rör sig något. Pga det är det större risk att det läcker upp syra vid pluspolen än vid minuspolen. Allt detta tillsammans gör att det är pluspolen som oxiderar på ett blybatteri och inte minuspolen.

 

Det blev et litet sidospår det här men eftersom frågan ställdes tänkte jag att det är lika bra att reda ut den.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...