Gäst t80t80 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Var lite osäker var jag skulle posta den här så jag postade här. Frågor om alternativa drivmedel som tex E-85, har väll säkert diskuterats tusentals gånger innan. Har hört både det ena och det andra, nån som har testat på sej själv, och har lite trovärdig info om detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Jag vet att seglarn har testad med 100% e85 med bibehållen förbrukning och effekt,, men jag vet inte om packningar och slangar håller,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Ja det är väll ungefär vad man har hört, + att den ska bli mer svårstartad, och lite andra skräckisar, som är bra mycket värre. Sen drar den ju mycket mer också, så det går väll jämt ut antagligen om man nu inte har en kran från en spritfabrik runt hörnet. Hur som helst en skvätt E-85 kan vara bra för att slippa kondens i tanken och andra ställen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Nja,, enligt vad seglarn sa så drog den inte mer,, men svårstartad blir den bara när det blir kallt //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 http://www.etanol.nu/ Här finns en massa info om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 nån som har testat på sej själv Just E85 har jag inte testat' date=' men... äh jag kunde inte låta bli [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img] Jag flyttade tråden till garaget i alla fall, det är ett tekniskt ämne som rör alla bensindrivna bilar, passar bra där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Varför slå en vattenbaserad vätska i tanken? Tror mer på en petroliumbaserad produkt. Själv så kör jag endast på W-power för att slippa E 85. Resulterar i bättre ork i motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Skulle ju kunna bero på att det är billigare och lite miljövänligare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Just nu kör jag med ca 40% inblanding av E85, märker inte av någon effektfärsämring, det enda jag märkte vara att jag fick mer kvar i plånboken. Det har inte varit riktigt kallt än, men vid minus 12 var det då inga problem att starta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Som Danne sa så har jag testat. Har inte märkt ngt på slangar mm ännu. Sista tiden har jag dock kört på 98 med blyers. Vad man kunde märka var att vid kallt väder-10 o mer var den något mer svårstartad. Har en ombyggd 903 a som jag har en B 20 med viss konvertering gjord för E 85. Den har modifierade förbränningsrum o lite större munstycke än normalt. Den går helt ok, men även på den finns viss startsvårighet vid - grader. Att på B 30 köra med 50 % inblandning av E 85 tror jag som sagt bara märks i plånboken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Brorsan och jag har provat E85 på några bilar. hans 360 gick alldeles utmärkt medans min 900 blev väldigt tjurig att starta och gick lite illa ibland. 11:an kör jag ofta på 40-50% och det funkar fint tycker inte att det märks någon skillnad. Har inte hört någon som haft problem med slangar eller likn. tror nog mest att det är skitsnack från konverterings- och bilfirmorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 är det gjutjärnstopp utan lösa eller iduktionshärdade säten så kan med tiden sätena sjunka eftersom smörjegenskaperna är sämre, samma problem som kan uppstå med oblyad drivmedel samt gasoldrift. har oxå åkt med modernare bilmotor samt 2 taktssnurran i båten på e85 och har bara possitiva erfarenheter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Har inte hört någon som haft problem med slangar eller likn. tror nog mest att det är skitsnack från konverterings- och bilfirmorna. Tidigare sålde biltema (eller om det var mekonomen) en budget slang som inte klarade E-85 men den säljer dom inte längre... Snacket om att slangar och packningar inte klarar det kommer från att RME och Metanol kräver slangar och packningar av bättre kvallisort och då drar folk alla alternativa bränseln över samma kam. Mr_Smurf2008-02-24 10:42:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Jag satte en justerbar bränsletrycksregulator från sierra på min 940 ltt. Det funkade rätt bra att starta den när den var kall när man hade fått den rätt injusterad men kostnaden blev nästan lika mycket som bensinen. Körde då enbart e 85 Blev det riktigt kallt så var hon svårstartad men hade startgas med mig. Körde med detta i en 8 månader och märkte inget på slangar el dylikt. Sålde där efter bilen och han som köpte den blev glad för konverteringen. Gick även att köra utan konvertering men märkta mest att hon blev svårstartad. Mvh arnberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 Finns det förestän någon officiell bensinförbrukning för volvo c-303 eller tgb-11, skulle va bra om det fanns för lillvalparna också.. Ok om det inte finns för dom militära, men för dom civila borde det ju finnas tycker man. t80t802008-02-24 19:34:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 24 Februari , 2008 Rapport Share Postad 24 Februari , 2008 har journalerna kvar från de åren jag reste med b20 som drivlina i 202, fullastad 202 med camper kök färskvattentankar, 220 liters soppatank, mängder med verktyg reservdelar dubbla dykutrustningar, mm och med kmmätare som vissar 10-15 % fel för lite så utan avräkning på km felet kan ex ges hemväg gasen i botten Patra till Rostock ca 153 mil 229liter soppa dvs under 1,5 per mil ex fler ex finns i jornalerna som mest 1,8 och som minst 1,4 lite beroende på hur lågoktanig soppa de olika länderna hade. så med hyffsad svensk soppa kan du räkna med lungn landsvägsfart utan 1 ton utrustning extra ca 1,2-1,3 stads och blandat 1,5 -1,8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 25 Februari , 2008 Rapport Share Postad 25 Februari , 2008 Det låter lagomt med 1,2 tycker jag nog. Men den där hjävla fläkten som i alla fall sitter på 11:an drar väll minst 1-2 dec/mil, skulle kunna bytas mot en elfläkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 25 Februari , 2008 Rapport Share Postad 25 Februari , 2008 Det har jag åsså funderat på att sätta dit,, Eller en termostatfläkt från t ex volvo 240,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 25 Februari , 2008 Rapport Share Postad 25 Februari , 2008 For inte at tala om DEN JÆVLIGA LARM och vibration den avger. Min kompis fik en mazda 929 el-fläkt på plats i sin 11:a,det funkar bra !Fjolle3032008-02-25 19:05:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Vad e de för fläktar ni har i era bilar?? Min fläkt låter inte så jä**a mycke.(bara lagret) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Ta bort fläktremmarna och kör i 80,, eller kör i 80 och tryck ner kopplingen släpp ner motorn till tomgång och njut av tystnaden,, från fläkten då,, inte hjulen,, kronhjulen för mer väsen än fläkten men jag har bytt ut däcken och numera är fläkten största ljudboven,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Min er standard jag slänger skitet åt helv.... mistänkte for år tilbacks fläkten at väre en av dom ting som laver oväsen,koblede av kardangen och "went for a nice and silent ride".Då var det däckene som var stöjsyndare. El-fläkt for det bli !! Fjolle3032008-02-26 07:14:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Ja dom största bovarna är väll fläckten och just däcken, ekonomiskt sett, och också ljudmässigt. Sen B-30 MOTORN!!!! Desto mer man tänker på det desto mer ssSSinnessjuk blir konstruktionen, den är så motsägelsefull(idiotisk) så det finns inte ord. Den ÄNDA!!! anledningen till varför man har byggt den på det viset, måste vara för att man skulle slippa tillverka nya kolvar till den, man kunde TA från B-20:an... B-30A är en lågvarvs motor som har fint vrid på 1500 v/m, kan man ju bekräfta utan problem.. I alla fall den som sitter i TGB:n. Rent konstruktionsmässigt passar den inte för 5 öre, att den är "rolig" hör inte hit. Hoppas att någon förstår vad jag menar och håller med. Det skulle passa bättre med en annan bensin motor, inte nödvändigtvis disel. Nej Skulle kunna fortsättat80t802008-02-26 11:42:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 Nu är ju 11, 13 och 20:bilarna inte byggda för att vara några lersprättande monster i skogen eller till att köra på strippen med, utan det är en "lastbil". Sen är dom trots allt drygt 30 år gamla med. Antingen gillar man den typen av fordon och accepterar att en lastbil drar lite mer soppa och inte skvätter så mycket lera, eller så köper man något annat. Anledningen till att det sitter en nertrimmad B30 i dom är för att man vill ha vridet på låga varv eftersom det är så dom är tänkta att köras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 26 Februari , 2008 Rapport Share Postad 26 Februari , 2008 B-30 MOTORN!!!! Desto mer man tänker på det desto mer ssSSinnessjuk blir konstruktionen' date=' den är så motsägelsefull(idiotisk) så det finns inte ord. Den ÄNDA!!! anledningen till varför man har byggt den på det viset, måste vara för att man skulle slippa tillverka nya kolvar till den, man kunde TA från B-20:an[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]... B-30A är en lågvarvs motor som har fint vrid på 1500 v/m, kan man ju bekräfta utan problem.. I alla fall den som sitter i TGB:n. Rent konstruktionsmässigt passar den inte för 5 öre, att den är "rolig" hör inte hit. Hoppas att någon förstår vad jag menar och håller med. Det skulle passa bättre med en annan bensin motor, inte nödvändigtvis disel. Nej Skulle kunna fortsätta Jag förstår inte ditt resonemang t80t80. B30 motorn har bra vrid på låga varv och det ser jag som en fördel i terrängkörningen Förklara för mig varför den rent konstruktionsmässigt inte passar i en TGB. TGB bilarna "togs fram" under 60 talet och kom i trafik 1974 och på den tiden var inte dieselmotorena så aktuella som i dag. Om man ska byta motor i en TGB i dag så ska man välja en dieselmotor. Mvh Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.