Gå till innehåll

Drivmedel.


Gäst t80t80

Rekommendera Poster

Var lite osäker var jag skulle posta den här så jag postade här.

Frågor om alternativa drivmedel som tex E-85, har väll säkert diskuterats tusentals gånger innan. Har hört både det ena och det andra, nån som har testat på sej själv, och har lite trovärdig info om detta? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väll ungefär vad man har hört, + att den ska bli mer svårstartad, och lite andra skräckisar, som är bra mycket värre. Sen drar den ju mycket mer också, så det går väll jämt ut antagligen om man nu inte har en kran från en spritfabrik runt hörnet. Hur som helst en skvätt E-85 kan vara bra för att slippa kondens i tanken och andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slå en vattenbaserad vätska i tanken? Tror mer på en petroliumbaserad produkt. Själv så kör jag endast på W-power för att slippa E 85. Resulterar i bättre ork i motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Just nu kör jag med ca 40% inblanding av E85, märker inte av någon effektfärsämring, det enda jag märkte vara att jag fick mer kvar i plånboken.

 

Det har inte varit riktigt kallt än, men vid minus 12 var det då inga problem att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Danne sa så har jag testat. Har inte märkt ngt på slangar mm ännu. Sista tiden har jag dock kört på 98 med blyers. Vad man kunde märka var att vid kallt väder-10 o mer var den något mer svårstartad. Har en ombyggd 903 a som jag har en B 20 med viss konvertering gjord för E 85. Den har modifierade förbränningsrum o lite större munstycke än normalt. Den går helt ok, men även på den finns viss startsvårighet vid - grader. Att på B 30 köra med 50 % inblandning av E 85 tror jag som sagt bara märks i plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan och jag har provat E85 på några bilar. hans 360 gick alldeles utmärkt medans min 900 blev väldigt tjurig att starta och gick lite illa ibland.

11:an kör jag ofta på 40-50% och det funkar fint tycker inte att det märks någon skillnad.

Har inte hört någon som haft problem med slangar eller likn. tror nog mest att det är skitsnack från konverterings- och bilfirmorna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det gjutjärnstopp utan lösa eller iduktionshärdade säten så kan med tiden sätena sjunka eftersom smörjegenskaperna är sämre, samma problem som kan uppstå med oblyad drivmedel samt gasoldrift.

 

har oxå åkt med modernare bilmotor samt 2 taktssnurran i båten på e85 och har bara possitiva erfarenheter 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf
Har inte hört någon som haft problem med slangar eller likn. tror nog mest att det är skitsnack från konverterings- och bilfirmorna.

 

Tidigare sålde biltema (eller om det var mekonomen) en budget slang som inte klarade E-85 men den säljer dom inte längre...

 

Snacket om att slangar och packningar inte klarar det kommer från att RME och Metanol kräver slangar och packningar av bättre kvallisort och då drar folk alla alternativa bränseln över samma kam.

Mr_Smurf2008-02-24 10:42:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte en justerbar bränsletrycksregulator från sierra

på min 940 ltt. Det funkade rätt bra att starta den när den var kall när man hade fått den rätt injusterad men kostnaden blev nästan lika mycket som bensinen.

Körde då enbart e 85

 

Blev det riktigt kallt så var hon svårstartad men hade startgas med mig.

Körde med detta i en 8 månader och märkte inget på

slangar el dylikt. Sålde där efter bilen och han som köpte den

blev glad för konverteringen.

 

Gick även att köra utan konvertering men märkta mest att hon blev

svårstartad.

 

Mvh arnberg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det förestän någon officiell bensinförbrukning för volvo c-303 eller tgb-11, skulle va bra om det fanns för lillvalparna också.. Ok om det inte finns för dom militära, men för dom civila borde det ju finnas tycker man. t80t802008-02-24 19:34:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har journalerna kvar från de åren jag reste med b20 som drivlina i 202,

fullastad 202 med camper kök färskvattentankar, 220 liters soppatank, mängder med verktyg reservdelar dubbla dykutrustningar, mm och med kmmätare som vissar 10-15 % fel för lite  så utan avräkning på km felet  kan ex ges hemväg gasen i botten  Patra till Rostock ca 153 mil 229liter soppa  dvs under 1,5 per mil

 

ex fler ex finns i jornalerna som mest 1,8 och som minst 1,4 lite beroende på hur lågoktanig soppa de olika länderna hade.

 

så med hyffsad svensk soppa kan du räkna med lungn landsvägsfart utan 1 ton utrustning extra ca 1,2-1,3   stads och blandat 1,5 -1,8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

For inte at tala om DEN JÆVLIGA LARM och vibration den avger.PDT_Armataz_02_13.gif

Min kompis fik en mazda 929 el-fläkt på plats i sin 11:a,det funkar bra !PDT_Armataz_02_02.gif
Fjolle3032008-02-25 19:05:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Ta bort fläktremmarna och kör i 80,, eller kör i 80 och tryck ner kopplingen släpp ner motorn till tomgång och njut av tystnaden,, från fläkten då,, inte hjulen,, kronhjulen för mer väsen än fläkten men jag har bytt ut däcken och numera är fläkten största ljudboven,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

Min er standardPDT_Armataz_02_13.gif jag slänger skitet åt helv....

mistänkte for år tilbacks fläkten at väre en av dom ting som laver oväsen,koblede av kardangen och "went for a nice and silent ride"PDT_Armataz_02_39.gif.Då var det däckene som var stöjsyndare.PDT_Armataz_02_08.gif

 

El-fläkt for det bli !!
Fjolle3032008-02-26 07:14:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dom största bovarna är väll fläckten och just däcken, ekonomiskt sett, och också ljudmässigt. Sen PDT_Armataz_02_28.gifPDT_Armataz_02_08.gifPDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_18.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_14.gif B-30 MOTORN!!!! Desto mer man tänker på det desto mer ssSSinnessjuk blir konstruktionen, den är så motsägelsefull(idiotisk) så det finns inte ord. Den ÄNDA!!! anledningen till varför man har byggt den på det viset, måste vara för att man skulle slippa tillverka nya kolvar till den, man kunde TA från B-20:anPDT_Armataz_02_06.gif... B-30A är en lågvarvs motor som har fint vrid på 1500 v/m, kan man ju bekräfta utan problem.. I alla fall den som sitter i TGB:n. Rent konstruktionsmässigt passar den inte för 5 öre, att den är "rolig" hör inte hit. Hoppas att någon förstår vad jag menar och håller med. Det skulle passa bättre med en annan bensin motor, inte nödvändigtvis disel. NejPDT_Armataz_02_09.gif

Skulle kunna fortsättaPDT_Armataz_02_09.gifPDT_Armataz_02_09.gif
t80t802008-02-26 11:42:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju 11, 13 och 20:bilarna inte byggda för att vara några lersprättande monster i skogen eller till att köra på strippen med, utan det är en "lastbil".

Sen är dom trots allt drygt 30 år gamla med. Antingen gillar man den typen av fordon och accepterar att en lastbil drar lite mer soppa och inte skvätter så mycket lera, eller så köper man något annat.

Anledningen till att det sitter en nertrimmad B30 i dom är för att man vill ha vridet på låga varv eftersom det är så dom är tänkta att köras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 B-30 MOTORN!!!! Desto mer man tänker på det desto mer ssSSinnessjuk blir konstruktionen' date=' den är så motsägelsefull(idiotisk) så det finns inte ord. Den ÄNDA!!! anledningen till varför man har byggt den på det viset, måste vara för att man skulle slippa tillverka nya kolvar till den, man kunde TA från B-20:an[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]... B-30A är en lågvarvs motor som har fint vrid på 1500 v/m, kan man ju bekräfta utan problem.. I alla fall den som sitter i TGB:n. Rent konstruktionsmässigt passar den inte för 5 öre, att den är "rolig" hör inte hit. Hoppas att någon förstår vad jag menar och håller med. Det skulle passa bättre med en annan bensin motor, inte nödvändigtvis disel. NejPDT_Armataz_02_09.gif

Skulle kunna fortsättaPDT_Armataz_02_09.gifPDT_Armataz_02_09.gif

 

Jag förstår inte ditt resonemang t80t80. B30 motorn har bra vrid på låga varv och det ser jag som en fördel i terrängkörningen

 

Förklara för mig varför den rent konstruktionsmässigt inte passar i en TGB.

 

TGB bilarna "togs fram" under 60 talet och kom i trafik 1974 och på den tiden var inte dieselmotorena så aktuella som i dag.

 

Om man ska byta motor i en TGB i dag så ska man välja en dieselmotor.

 

 

 

Mvh Rune M

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...